Hej,
har letat runt efter ny uppsättning vitvaror till köksrenoveringen (kyl, frys, inbyggd ugn + mikro, induktionshäll, diskmaskin), och har kommit fram till att Cylinda verkar ha vettiga maskiner till hyfsat pris, förutom deras diskmaskiner som fick bottenresultat i Råd&Röns senaste test. Nån som har några erfarenheter av Cylinda?

Tyvärr verkar det inte finnas många affärer som säljer Cylinda så det är svårt att få titta på grejerna "in real life".

Jag har plockat ihop följande paket, väntar på offerter. Listpriset på Tretti + Elgiganten blir ca 37000:-.

1 st kylskåp Cylinda K2185, vitt, höjd 185 cm.
1 st frys Cylinda F2185, vitt, höjd 185 cm, automatisk avfrostning
1 st inbyggnadsugn Cylinda IB110RF, rostfri, varmluft, pyrolysrengöring
Utdragbara skenor (gejdrar) till ovanstående ugn
1 st inbyggnadsmikro, Cylinda IM210RF, rostfri
1 st inbyggnadshäll, Cylinda IHI486, 80 cm bred, induktion
1 st diskmaskin, Siemens SN44T280SK, vit, 60 cm, tyst (44 dB), toppkorg
 
Hej!

Vi har Cylinda grejjer, ca 3år utom diskmaskin som är 2år gammal. Tycker att deras grejjer är rättså kassa! Spisen är långsam, vanliga plattor.... och kylen verkar inite riktigt suga tätt vid listen då det är mkt enkelt att öppna den. Frysen står bredvid ett städskåp och i det skåpet är det ca 40grader varmt = mkt energi som går åt. Har inte beteckningarna på dessa grejjerna men det är defenitivt det billigaste av Cylinda! Japp vi bor tillfälligt i denna hyresrätten.....
 
har en cylinda diskmaskin..funkat bra nu i 4år..
men har köpt ny ugn.häll.mikro..tvätt..allt miele...
 
Hade Cylinda diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare tidigare, hyfsat nya, kostade mig mycket i reparationskostnader. Blev för dyrt, kom fram till att det lönade sig att köpa nytt.

Cylinda har alltför stora kvalitetsproblem, du kan få mycket bättre och hållbarare vitvaror för samma pengar.
 
Tack för alla svar! Det blev Siemens rakt över istället, dom verkar ha bättre kvalitet i sina produkter och handlaren kunde ge mig ett nästan lika bra pris.
 
Vill du tala om vilka modeller du valde?
Var köpte du dem?
 
Jag fick mycket bra support + överlägset bäst priser (även jämfört med t ex tretti.se och elgiganten) från Gränsbygdens Köpcentrum AB. Dom rekommenderade först detta paket:

HB760560 SIEMENS UGN
HF25M560 SIEMENS MICRO
EH772001 SIEMENS HÄLL
SN44T280 SIEMENS DISK
KS38KA01 SIEMENS KYL
GS32NA22 SIEMENS FRYS
+ gejdrar till ugnen.

Jag ville ha bredare häll så jag valde istället en Witt WIF70. Priset för detta (inkl. hemleverans) blev 40 000:-.
 
varför ska man ha Utdragbara skenor (gejdrar till ugnen?
 
tjena skrev:
varför ska man ha Utdragbara skenor (gejdrar till ugnen?
När man har ugnen inbyggd i ett högskåp och inga avställningsytor i närheten kan det bli lite besvärligt om man t ex måste ta ut en långpanna och röra om i den. Då underlättar det med skenor.
 
Mor och far hade en cylinda tvättmaskin i 23 år!! Enda som byttes var lagret i trumman och det gjordes en service på programverket. Då skall man betänka att vi var 4 ungar , varav två sportade ( = mycket tvätt!) samt att farsan i princip bodde i garaget på kvällarna och skruvade bil =också mycket tvätt.
Helt otroligt maskin som stoppade som den gjorde, så att säga rakt av att cylinda är kassa grejjer..njae ;-)

Dagens varianter kanske är sämre dock.
 
torparnorpan skrev:
Dagens varianter kanske är sämre dock.
Japp, det verkar så. Kollegan har en 20-årig Cylinda tvättmaskin på 3-fas som bara går och går. Nuförtiden verkar kvalitén ligga i botten. Finns ju en gräns på hur mycket man kan snåla in på utveckling/tillverkning innan produkterna blir skit. Finns ju fler tillvekare som tagit samma väg, Electrolux är väl en...
 
Hej.
Håller inte riktigt med.
Förvaltar ett antal fastigheter och sätter bara in cylinda i allt från fastighetstvättmaskiner till kylskåp och allt annat.
Har haft en(1) reklamation av ett kylskåp på kanske 60-80 köp dom sista 3 åren! Men jag kanske bara haft tur ;-)
 
Vi hade Husqvarna tidigare med mycket reparationer
Bytte allt till Cylinda för 4år sedan och inget krångel
Tysta och inget att klaga på
 
Haft Cylinda tvättmaskin sedan 1991, bytte i fjol till en ny pga den börja skölja dåligt. Har gått i stort sett varje dag utan problem funkar fortfarande stod i garaget som grov/matt-maskin men har nu åkt ut pga platsbrist. Köpte en ny Cylinda igen, suverän med tanke på att den inte har någon gummibälg i luckan som samlar på sig skit. Kan varm rekommendera Cylinda tvätt.
 
Bara för Eder informations skull så kan jag meddela att det finns en vitvarutillverkare i Sverige som heter ASKO eller Cylinda/Asko som gör frontmatade tvättmaskiner, torktumlare och diskmaskiner. Cylinda och Asko är samma sak fast olika varumärken. Även en del UPO-diskmaskiner tillverkas i Sverige. Det är samma sak som en Cylinda/Asko fast med mindre funktioner och ljusisolering. Titta om det står made in Sweden på maskinen så vet du om det är Cylinda/Asko med annat namn. Brukar finnas ett lite "a" - märke då är den gjord på ASKO fabriken i Jung, Sverige. Cylinda/Asko har en helt egen utvecklingsavdelning men ägs sedan år 2000 av italienska Antonio Merloni Group ( http://www.antoniomerloni.it/ ) ..

Ta Diskmaskinerna till exmpel:
Cylindas DM 55
http://www.cylinda.se/produkt.asp?rub=30&prod=3&urub=15992&prub=82526
. . .
ASKO´S D3152
http://www.asko.se/kok/diskmaskiner/d3152-diskmaskin/
. . .
http://sv.wikipedia.org/wiki/Asko_Appliances

Sen har ju varje maskin någon avvikelse så att det stämmer överens med varunamnet.

PS: - Vi köpte en ASKO D3132W ~~
//
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.