Hej Någon som har förslag på eller vet vart jag kan hitta inspiration till altan/terass konstruktioner på ett 20-tals hus. Grunden är ganska hög så den altan som sitter där nu ser ut so en oljeplattform = skitfult!!

Hur skall man bygga för att få det snyggt. Bottenplanet är ca. 1,8 meter från marknivån.

MVH / Anders Molin
 
Du, kajakman, jag filosoferade över detta under 25 år och kom aldrig på någon vettig lösning utan att förstöra mitt hus' exteriör! Det är jättesvårt med snygg lösning och det vettigaste rådet jag kan ge dig är att anlita en arkitekt. Dessa gamla vackra hus med hög sockel var ju ursprungligen inte avsedda för stora altaner/terrasser. De enda riktigt goda exempel jag stött på är arkitektritade, där man samtidigt gjort en extremt modern utbyggnad inkluderande terass.
 
Bygg ett lusthus på tomten i stället ;) Det finns åttakantiga likväll som fyrkantiga och kan lättare placeras och anpassas till husets/tomtens still och familjens behov :).
gaia
 
Kan inte terassen placeras på marknivå? Låt en trappa gå ner från ev. balkongdörr till terassen. Om det passar på tomten skulle du ju kunna ha en fristående terass som inte ansluts till en husvägg.

/fredrik
 
Skulle kunna bli snyggt. Jag antar att du tänker på ett flytande (fristående) trägolv en bit från väggen. Har funderat och funderat och det verkar jäkligt svårt att lösa det på ett snyggt sätt. Det får bli Arkitekt elelr fristående altan.

Någon som har en aning om vad det kostar att anlita en arkitekt för detta? Huset ligger i Gävletrakten.

MVH / Anders
 
Kan du inte tänka dig att bygga ut källaren (om du nu har källare) och på så sätt få en altan på utbyggnaden.

//Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.