Vilken grund skall man välja
Vi är på väg att bygga hus och vill flytta in så snart som möjligt. Väljer man ett volymhus blir det någon form av torpargrund eller isolergrund (tät grund med övertryck) och vi kan flytta in om ca 3-4 månader. Älvsbyhus har torpargrund och då kan man inte få golvvärme. Smålandsvillan och St Anna-hus har isolergrund och man kan få golvvärme med St Anna-hus.
Väljer man däremot platta på mark är golvvärmen inget problem. Vi kan då välja lösvirkeshus eller andra kataloghus men det dröjer minst 8 månader till inflytt om det är kataloghus och kanske ett år om det är lösvirke.
Flytta in snabbt är onekligen lockande. Är det någon som vet om isolergrunderna är bra, jämförbara med platta på mark? Älvsbyhus har byggt med torpargrunder sen 1927 - är de så dåliga?
 
A
Torpargrund är ett mycket bra alternativ till en gjuten betongplatta, den enda skilnaden är komforten och priset. Fördelen med en isolerad betongplatta med ingjutna värmeslingor är, till skillnad mot torpargrunden, trögheten. D.v.s när temperaturen plötsligt rasar 10 - 15 grader på vinterkvällen, så bibehålls värmen inomhus pga betongplattan stoppar kallraset, på sommaren är huset svalare. Så är det inte med en torpargrund. Med en betongplatta så blir huset väldigt tyst, du (barnen) kan hoppa inomhus utan att hela huset skakar. Lite överdrivet, men du förstår säkert vad jag menar. I betongplattan finns ingen risk för fuktskador eller att råttor bygger bo. Det är som med bilar, ska du ha komfort så får du betala extra. Torpargrunden är väl beprövad och fungerar superbra, om man kan stå ut med lite sämre komfort. Tror nog att du ska ta det lugnt med husköpet, även om jag kan förstå att du vill att huset ska vara klart i förra veckan. Det kommer troligtvis bli det dyraste du köper, så fundera riktigt noga hur viktigt det egentligen är att kunna flytta in 6 månader tidigare, när du kanske ska bo där i resten av ditt liv.
 
håller med föregående talare,ta det lugnt! tänk efter före det är ju vidrigt mycket pengar.
angående grund så är det både enklast och enligt mitt tycke det bästa att välja platta på mark.
men jag är nyomvänd har alltid förespråkat torpargrund,men efter en utbyggnad med platta på mark så tycker jag att det är överlägset.
framförallt när man som jag skulle ha 2 st våtytrymmen.
hur som helst låt inte tidsaspekten avgöra vilket grund ni ska ha.
 
Hur kan man ens tänka torpargrund? Kanske för att de flesta inte vet vad som gömmer sig i den.
 
Man skall nog inte förkasta torpargrund som många vil göra , problemet ligger ju i att vi idag bygger för täta hus med för dålig botten ventilation (grund). Finns knappt ingen idag som drar ner två stora murstockar i grunden som det sedan eldas konstant i under de kalla månaderna så att man får bra ventilation . Bor själv i ett hus från 1822 med torpargrund och än så länge så har inte fukt eller mögel ställt till några problem .

Skall man idag bygga en sådan så skall du nog titta på http://www.cellplastdirekt.se/isolergrund.htm en grund som jag tror är betydligt bättre för ett modernt hus . Helt tät med undertrycks ventilation och väldigt högt K-värde
 
Tack för alla inlägg. Smålandsvillan och St Annahus har ju isolergrund. Jag har aldrig förstått det här med hel tät och undertryck (en fläkt suger ut luften ur grunden). Luft måste ju tillföras, annars blir det vaccum och var kommer den ifrån?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.