Tänkte måla nya förrådet med Järnvitriol, men är lite rädd för att Järnvitriolet gör så att järnet på betongplintarna rostar sönder.

Någon som vet hur det är med detta?
 
  • DSC04203.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker du ska använda dig av en silvergrå fasadlasyr istället. Den ger betydligt bättre skydd av träet vad gäller UV-strålning och fuktavvisning.

Järnivitrol ger ju absolut inget som helst skydd. Det gör ju att träet åldras fortare och vad innebär det..?
 
Jens_H skrev:
Tycker du ska använda dig av en silvergrå fasadlasyr istället. Den ger betydligt bättre skydd av träet vad gäller UV-strålning och fuktavvisning.

Järnivitrol ger ju absolut inget som helst skydd. Det gör ju att träet åldras fortare och vad innebär det..?
Har funderat på det men det blir nog Järnivitrol ändå.

Någon som vet om järnet kommer rosta?
 
Järnen är väl förzinkade? Jag tror icke det kommer att börja rosta pga järnvitriolen, men don't hold me to it..

/Kalle
 
Kalleman skrev:
Järnen är väl förzinkade? Jag tror icke det kommer att börja rosta pga järnvitriolen, men don't hold me to it..

/Kalle
Jo dom är förzinkade så det är kanske ingen fara.
 
Jag hade inte förlorat någon sömn över det. :)
 
Järnen rostar inte (om det inte finns någon färsk skada i galvet).
Men betongen kommer att missfärgas och bli gulaktig.
 
pbengtsson skrev:
Järnen rostar inte (om det inte finns någon färsk skada i galvet).
Men betongen kommer att missfärgas och bli gulaktig.
Ajdå. Fast blir misfärgning någorlunda jämn över hela plintarna så är det väl ingen större fara. Ska lägga marksten (nästa år) så bara några centimeter av plintarna kommer synas.

Har du några egna erfarenheter att dela med dig angående missfärgning?
 
Det finns färger där järnvitriol och kalk ingår och det är lite det som händer med betong.
Kalket reagerar med lösningen och blir lite blekgul.
Risken är de första veckorna då regnet kommer att dra med sig lösningen ned på plintarna.
Om det är möjlig kan du ju försöka täcka in dem i plast den första tiden. Detta får du nog ändå göra då du skall måla trät på plats. Testa lite på en en plint som inte syns för att se om missfärgningen stör om det är bökigt med plasten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.