Hej!

Sommarens byggryck närmar sig och detta år ska det bli ett nödens rum i ett befintligt rum... Väggbeklädnad av osb för att det ska gå fort och gå att ta ner. Det SKA vara ett provisorium. (Har ni hört den förut?) :D

Till saken: För att det ska se lite "bättre" ut kom jag på att jag kunde fräsa spår i osb:n för att liva upp ytan lite.
Nu undrar jag:
Är det smart att fräsa i OSB?
Hur 17 får jag till en sån där pärlspontslook på spåren?
Har ingen att bolla detta med, men kom på att detta forum innehåller en massa kunskap så...

Tackar på förhand!
 
Redigerat:
  • Gilla
Frikost
  • Laddar…
Jag har verkligen ingen erfarenhet av att fräsa, men jag har jobbat en del med OSB och har mycket svårt att tänka mig att det går vettigt att fräsa i. Eftersom det består av "flisor" i olika storlekar som gärna släpper när man bearbetar ytan på något lite mer hårdhänt sätt (när man skruvar i det eller sågar i det) är jag ytterst tveksam till att det skulle gå att använda OSB för ändamålet. Men någon får gärna rätta mig om jag har fel...
 
MDF är nog bättre att fräsa i.
 
Glöm OSB-fräsningen!
 
Jag tackar för råden!
Om jag då byter till mdf, hur får jag till pärlspontsimitationen? Och nej, jag vill inte köpa färdig panel, det ska vara ett budgetbygge just pga provisoriet... :D
 
Jag hoppas verkligen att jag har fel .. men ...

Pärlsponts-look får man om man har en riktig fräs, alltså inte en överhandsfräs utan en som fungerar som en planhyvel ungefär. Det sitter en axel parallellt med ytan och på den sätter man flera fräshjul som har "pärlan"
 
Finns ju något som heter panelskivan och är mdf som ser ut som pärlspont. Men den är nog minst lika dyr som riktig pärlspont. (som faktiskt inte kostar mer än 90kr/kvm på byggmax)
 
Jag tackar för tipsen! De alternativ som finns i form av panelskivan och "the real deal" blir dock minst dubbelt så dyra som mitt snikalternativ! Och det är ett par kvadrat som ska till... :(
 
Ta annars plywood och fräs i. Funkar hur bra som helst.

Panelskivan i MDF är väl "rillad" mdf vilket gör den böjbar och det är väl inte avsikten att den skall vara?
 
Tallguy196 skrev:
Jag tackar för tipsen! De alternativ som finns i form av panelskivan och "the real deal" blir dock minst dubbelt så dyra som mitt snikalternativ! Och det är ett par kvadrat som ska till... :(
Är MDF-skivor verkligen ett budgetalternativ ?
De jag har sett har kostat som plywood - dvs skjortan :(
Så är väl vanlig spikad panel billigare t.om ? :)

/K
 
klaskarlsson skrev:
Är MDF-skivor verkligen ett budgetalternativ ?
De jag har sett har kostat som plywood - dvs skjortan :(
Så är väl vanlig spikad panel billigare t.om ? :)

/K
Precis! mdf kostar mer än pärlspont, som kostar mer än panelskivan osv.. Alla alternativ är illa dyra så jag får nog leva med den levande yta ofräst osb ger med lite vitfärg på... :)
Tack för tipsen allafall!!
 
Stod och kollade i en klädaffär i Boston idag, och de hade gjort det ganska enkelt för sig. Bakstyckena på hyllsystemen ( som bokhyllor) var MDF som var frästa med ett V-stål. Samma pitch och djup som en pärlspånt men med en V form istället.

Det syntes INTE att det var V-form istället för pärlspånt, och ett V-stål hittar man ju överallt till en överhandsfräs. Har hört talas om det förrut, men det var först nu som jag såg hur bra det blev.
 
Tja...ska man vara sån så kan man ju också fräsa två spår på lagom avstånd från varandra med v-stål och rundslipa det som blir däremellan, så har man i princip en pärla.
Men det är jobbigt att göra i någon större mängd med handöverfräs och man måste nog ha fräsen på skena. (Skulle jag behöva i alla fall, jag har svårt att fräsa tillräckligt rakt med sidanhåll eller efter en riktbräda.)
 
äh, två pilsner och överhandsfräs på frihand :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.