Som stamkund på Paradisbadet i Örnsköldsvik och deras relaxavdelning har det blivit en hel del bastu för mig och man har lärt sig en del av det.


För det första, byggt ny bastu? Barn som gillar att basta?

Jag tycker ni ska ha en regel, varje person som bastar SKA sitta PÅ handduk.

Om du sitter på handduk tar du med dig svetten ut därifrån, om du inte gör det så rinner svetten ner i trä´t och trä´t svartnar och blir mörkt och en vacker dag luktar det "gammal gubbe" i bastun.

Ni kommer att se efter några år att bastun är lika fräsch och snygg som ni byggde den tack vare detta, okej, helst ska man ha 2-3 lager handdukar men lite fukt på lavarna får man väl acceptera.

Sen det här med luften i bastun, köp lite eterisk olja och blanda i vattnet, kanske 1 5liters hnk med vatten, på det kanske man tar 10 droppar av den eteriska oljan, och köp då inte olja som kostar 20-40 kronor, det är en kemisk olja, köp en äkta naturlig eterisk olja för kanske 59 kr eller mer för 10 ml, det finns flera olika dofter som t.ex. citron, mandarin, apelsin och 2 som rekommenderas är ju grönmynta och pepparmynta, väldigt bra mot förkylning.

Det var mina tips, sen en tanke till.


Tänk dig att du har en dusch över aggregatet ett brett och stort munstycke i taket där du kan spruta vatten rakt öer aggregatet, koppla det till en kran eller ett snöre du reglerar vattnet med.

Vill du ha mer vatten på aggrergatet, dra i snöret som är upphängt intill din favoritplats, och vatten sprutas så länge du drar i snöret, eller så en kran du drar på så kan det stå och droppa lite hela tiden - man vill ju ha det rejält fuktigt och inte bara varmt.

Om du bastar ofta, ät gärna broccoli eller annan saltrik mat eftersom du förlorar mycket salter och annat då du svettas.
 
A
Jag har samma inställning som du när det gäller bastubad och när jag byggde min bastubyggsats från Tylö så var jag inne på att montera in en dusch med snöre, över aggregatet. Jag är i efterhand glad att jag inte gjorde det, för jag tycker att det hör till att skopa vatten i bastun, det är en del av charmen, trots att jag i övrigt är för alla bekvämligheter som finns. Helst av allt skulle jag, trots att jag har Tylös värsting-kombiaggregat, vilja ha en vedeldad bastu. Men eftersom jag eldar mycket i kaminen i huset och badar bastu ca: 4 - 5 ggr/vecka året runt så blir det för mycket vedåtgång.
 
Trevligt inlägg om bastubadande. Håller kanske inte med om allt men det är kul med någon som "orkar" lägga energi på att dela med sig. Måste dock undra - är broccoli saltrik?
 
Erfarenheter på el- / vedåtgång och kvaliten på luften.

Vi fick bort "bastu-lukten" med att byta ut stenarna till Kerkes keramiska bastustenar.
Från natursten bildas emissioner under badandet och kan förorsaka lukter.
Det påstås också att ev. trötthet efter badandet beror på gaserna som man andas under badandet.

En intressant detalj som jag lade märke till med stenbytet, var att elförbrukningen minskade i bastu-ugnen med 38 % (i vårt fall. Detta berodde på att de keramiska stenarna fungerade bättre i Helo-ugnen och vi kunde minska uppvärmningstiden ca. 1 timme / bastukväll) och i den vedeldade bastu-ugnen (på sommarstugan) med 50 %.

Kerkes-stenarna var "svindyra" men de behöver inte bytas ut (vittrar inte sönder) och bränsleförbrukningen minskade kraftigt.
Mer om Kerkes: http://www.rautacom.fi/z/kerkes_bastu.htm
 
Stenar som kostar lika mycket som en ny bastuugn, är det värt det verkligen:rolleyes:
 
Är det värkligen värt det?
Den frågan ställde jag också.
Men nu efter att man gjort investeringen och prövat på, så återstår inget annat än: Kerkes-stenarna är verkligen värt det.
Äntligen har vi en bastu som fungerar som den skall.
 
På lång sikt lönar det sig, kanske man skulle köpa såna nästa gång ändå...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.