Hej!

Jag håller på och bygger en altan. Och är sugen på att bygga ett utekök med vatten och diskho. Jag har lite funderingar på hur jag ska göra med avloppet.

Det som diskon kommer att användas till är att skölja matvaror m.m. inga kemikalier, diskmedel eller så kommer att användas.

Tycker ni att man kan gräva en liten stenkista och leda ner vattnet i jorden? Det kommer absolut inte at bli några mängder vatten.

Några förslag på hur man rent tekniskt gör skulle uppskattas.

Mvh Jonas
 
Då vill det verkligen till att det aldrig kommer några kemikalier eller liknande i vattnet. Vet faktiskt inte om det är tillåtet att leda ner vatten från en diskho i en stenkista, har själv hört att bara dräneringsvatten och takvatten får gå dit. Matrester borde ju inte vara ett miljöproblem dock...

Men du måste absolut ha någon typ av brunn innan stenkistan, som kan rensas med jämna mellarum (och en bra sil). Annars kommer stenkistan att vara igensatt av matrester efter första sommaren! Typ gårdsbrunn från Rinkaby rör.

/Pontus
 
Om det är bättre att tvätta bilen på gräsmattan än på gatan ur miljöhänsyn så måste diskvattnet vara bättre direkt ut på gräsmattan också så får solljus och mikroberna bryta ner kemin.

Protte
 
Då det kommer att vara väldigt lite vatten som går i detta "avlopp" kanske det enklaste vore att ha en tank på 25-40liter som man tömmer i det riktiga avloppet när den blir full.....
 
Ja, du har nog rätt i att en plastdunk eller liknande sannolikt är det lättaste. Enkelt att bygga in under diskhon. Det tarvar lite jobb att anlägga en stenkista och brunnen kostar 1300kr, sedan tillkommer rör, betäckning på brunnen osv.
 
Hemmakatten
Har du vatten utdraget till uteköket? Om inte är det väldigt enkelt att ha en 20-litersdunk med färskvatten kopplad till en kran på köket och sedan en annan 20-literdunk där avloppet rinner ut i. På så sätt vet man dessutom att när färskvattnet är slut så är det dags att tömma avloppsdunken också.

Fast å andra sidan har jag väldigt svårt att se att det skulle vara nåogt problem att släppa ut lite sköljvatten på marken.
 
Hemmakatten skrev:
Har du vatten utdraget till uteköket? Om inte är det väldigt enkelt att ha en 20-litersdunk med färskvatten kopplad till en kran på köket och sedan en annan 20-literdunk där avloppet rinner ut i. På så sätt vet man dessutom att när färskvattnet är slut så är det dags att tömma avloppsdunken också.
Då är det ju bara att byta plats på dunkarna! :)
 
Om man bara ska skölja grönsaker måste det ju ta årtionden innan stenkistan blir så full i slam så det är ett problem
 
Fyller man regelbundet hon med jordiga potatisar kan det nog täppa till rätt snabbt. Och det finns en risk att man även häller ut mer eller mindre lättflytande rester i den eller sköljer av smutsiga tallrikar, även om planen från början bara var att skölja grönsaker någon gång ibland.

/Pontus
 
Nån som kan utveckla det där stenkistealternativet? Vilket är bästa lösning om man inte vill springa med en 20l dunk och tömma med jämna mellanrum?
 
gräv en stor grop och i med stora stenar, som dom andra skriver så tar det nog väldigt lång tid innans kistan har satt igen ..om den någonsin gör det.
 
errno skrev:
Hej!

Det som diskon kommer att användas till är att skölja matvaror m.m. inga kemikalier, diskmedel eller så kommer att användas.

Mvh Jonas
Hej

Som amatör ser jag det mer "skadligt" att stå och tvätta händerna med tvål under en vattenslang en gång i veckan efter trädgårdsarbete.
Eller som tidigare tala skrivit att tvätta bilen på gräsmattan/uppfarten oavsett ur miljövänligt avfettningen eller bilschampot är..

Det är ju inga större mängder vatten och inga mängder av kemikalier.

Jag skulle (kommer att) leda ut det till en stenkista eller direkt till blomrabatten ett par meter bort.
Men det är jag en amatör

Said
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.