Hej,

Jag behöver lägga fogmassa i skarven skorsten/tak. Det är ett reltivt brant plåttak. Det sitter en takstege vid sidan om skorstenen, så jag kommer hälften därifrån. På motsatt sida blir det dock svårare.

Har ni något förslag på enkel lösning för hur jag ska undvika att ramla ned när jag jobbar på andra sidan skorstenen?

Finns det stegar med någon slags båge som man kan lägga över nocken, eller några andra hjälpmedel som kräver en liten arbetsinsats/kostnad?
 
TNBD skrev:
Finns det stegar med någon slags båge som man kan lägga över nocken, eller några andra hjälpmedel som kräver en liten arbetsinsats/kostnad?
Du kan ju snickra ihop en själv, det är inte så svårt:
 
Ja eller så använder du dig utav en skylift 1000kr per dygn hos din uthyrare...
 
Jag fegade ur och lät en plåtslagare komma och göra det för en billig (!) penning.

Men jag är fortfarande nyfiken på om någon känner till vart man kan köpa en "båge" som man kan fästa i toppen på en stege och sedan lägga över nock.
 
Hur gjorde han då, plåtslagaren?

Själv brukar jag rigga ett klättrerep och ha en sele, det funkar fint om man vet vad man håller på med. OBS att det måste vara just ett klätterrep, en vanlig nylonlina är för stum och fallrycket kan vara väldigt farligt.
 
Plåtslagaren var allmänt ointresserad av säkerhet ;)
Så jag tänker inte försöka mig på hans sätt.

(han nöjde sig med att halvt hänga med ena handen i på takstegen/murstocken)
 
Jag har för mig att jag sett en sådan där båge som tillbehör till en stege. Kommer dock inte ihåg var jag såg det.

Men i princip så borde det räcka med sele och lina. Det bör man ändå ha på sig, även om man har stege. Att klättra på en stege är en sak, men att jobba från den är en helt annan sak.
 
Ett rep runt skorsten, eller ett rep fastsatt i marken på andra sidan nocken. Jag ser till att har repet så kort att fallet aldrig blir blir längre än ett par meter och det rycket har aldrig vart nåt problem.
 
Nästan mer viktigt är att ha en bra sele och någon som kan ta ner dig om du blir hängande i selen. De äldre ströp blodflödet efter bara några minuter å så jäkla enkelt kommer man inte loss om man blir hängande i sele efter ett fall. Speciellt inte om det e långt ner till marken, å man är ensam!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.