Har just fått en offert på golvläggning.

Ek-parkett Kährs Metz Mattlack 15mm i vardagsrum och kök även under bänkskåp nettoyta c.a 46m2 25.856:-
Detta golv kostar ca 330:-/kvm vilket ger en arbetskostnad på ca 10.000.


Värmegolv i hall,slipsats,värmekabel och klinkerplattor c.a 10m2 36.250:-
P.g.a gällande bestämmelser måste hus förses med jordfelsbrytare och angränsande rum förses med jordade vägg och lamputag i bägge sovrummen och varsagsrum ingår.
I offerten ingår det alltså installation av jordfelsbrytare samt jordade uttag i angränsande rum.

Är dessa priser rimliga? Spontant tycker jag att det verkar mycket. Vi har begärt in fler offerter, men jag ville ändå ha en fingervisning då det finns så många erfarna på Byggahus! Parketten skulle vi kunna lägga själva om bara tiden fanns...
Tack på förhand!
 
Oj, vad konstigt det såg ut, jag provar igen.

Ek-parkett Kährs Metz Mattlack 15mm i vardagsrum och kök även under bänkskåp nettoyta c.a 46m2 25.856:-
Detta golv kostar ca 330:-/kvm vilket ger en arbetskostnad på ca 10.000

Värmegolv i hall,slipsats,värmekabel och klinkerplattor c.a 10m2 36.250
P.g.a gällande bestämmelser måste hus förses med jordfelsbrytare och angränsande rum förses med jordade vägg och lamputag i bägge sovrummen och varsagsrum ingår

I offerten ingår det alltså installation av jordfelsbrytare samt jordade uttag i angränsande rum.

Är dessa priser rimliga? Spontant tycker jag att det verkar mycket. Vi har begärt in fler offerter, men jag ville ändå ha en fingervisning då det finns så många erfarna på Byggahus! Parketten skulle vi kunna lägga själva om bara tiden fanns...
Tack på förhand!
 
Min första reaktion är oxå att det är dyrt. Hallen e ju väldigt sår att uppskatta eftersom jag inte kan säga hur mycket underarbete som krävs och klinkerplattor kan vara hur dya som helst.

Parkettgolvet skall du pruta på, hinner man inte själv så hinner man inte men... Alla hantverkare har rabatter så om 330kr/m2 e ditt pris så kanske golvläggaren betalar 220kr/m2 vilket ger en jäkla hög arbetskostnad/m2. Så pruta eller ta in ett par offerter till.
 
Bejer har drive på ekparkett denna V, såg jag 299:-m2 tilv Kährs 15mm mattlack
 
Tack för era svar! Det jag inte tänkt på att räkna med är sån´t där foam, vad kostar det per kvm?
Var i kontakt med snickaren som lämnat offerten idag, enl. honom är det ca 6000 kr i arbetskostnad, vilket ju ger en materialkostnad på 20000- om jag räknar på 330 kr kvm (vilket ju är högt enl. u95hw) så skulle ju foamet kosta 100 kr/kvm- gör det verkligen det?
 
foam kostar inte så mycket, kollade snabbt på k-rautas hemsida å 15m2 kostar 199kr så 13kr/m2 och man kan säkert jag kronor å ören å hitta det billigare. Han kanske räknar med golvlister och det kostar mer än vad man tror men annars så köp golvet på beijer å fixa foamet själv så får golvläggaren 6000 så har du sparat 5000.
 
u95hw skrev:
Parkettgolvet skall du pruta på, hinner man inte själv så hinner man inte men... Alla hantverkare har rabatter så om 330kr/m2 e ditt pris så kanske golvläggaren betalar 220kr/m2 vilket ger en jäkla hög arbetskostnad/m2. Så pruta eller ta in ett par offerter till.
Aldrig att golvläggaren lägger på 50% i marginal på Kährs golv. Inte en chans. Den golvläggaren som gör det får inte mycket jobb.
 
lite skoj detta, så du menar att hantverkarna inte har någon rabatt? 30% som jag skrev kanske är högt men klart som katten att de inte bjuder på sin rabatt. Sedan kan du ju själv inte få tag på det billigare som privatperson så det e ju bara att bita i det sura.

Sedan så nu med ROT så tror jag att alla saltar för att de vet att köparen får dra av hälften. Bara att inse att hur man än gör så blir man lurad om man inte gör det själv.
 
Hantverkare har knappast 30% rabatt på Kährsgolv som sagt. Butikerna säljer knappt med den marginalen.
Jag säljer själv Kährs och om jag vill ha mer än 20% kvar så kan jag få svårt att sälja golvet det kan jag lova.
 
Det kan ju vara så att jag inte riktigt fattat vilken prisklass av Kährsgolv byggaren har räknat på också, han kanske har räknat på ett dyrare golv än 330 kr kvm. Jag får fråga honom.

Iaf- om han ska ha 6000 kr för jobbet och jag kan dra av hälften så betalar jag gärna!

imported_Anders_S: Du som säljer golv, Vilket golv skulle du rekommendera för kök och vardagsrum? Eller rättare sagt: Hur "billigt" kan man gå ner för att få ett golv som duger i ett kök? Vi vill ju inte ha något som ser ut som hela havet stormar efter fem år!
Måste man gå upp till 400-450 kr kvm?
 
Förtydligande: Frågan innan här (till Iimported_Anders_S) gäller alltså parkettgolv!!
 
Ett dyrare golv behöver absolut inte vara slittåligare än ett golv i en lägre prisklass. Ett dyrare golv är ofta dyrare pga tex antal stavar, fasade kanter, att den är "borstad" och ibland också infärgning. Träslaget i sig och vilken sortering detta är påverkar självklart i allra högsta grad. Ett lackat golv är väldigt tåligt men problemet är just när golvet sedan ÄR slitet, då är det svårt att göra något åt det lackade golvet. Väljer du ett oljat golv kan du olja det med tiden och slitaget kan ge ett ganska vackert åldrande. Om du vill kan du slipa golvet efter ett antal år.
Jag har inte sett hur Kährs Metz ser ut. Det jag kan konstatera är att det är deras billigaste 15mm golv och att priset du fått är fullt normalt.
Jag har ett oljat golv i hela huset, även i köket och tycker det funkar utmärkt. Skador och repor på ett oljat golv är lätt åtgärdat som sagt. Men bara för att du går upp i prisklass får du inte ett bättre golv i den bemärkelsen.
 
Tack för ditt svar! Vi har lite att fundera på här, men det är så bra att kunna rådfråga någon kunnig här på Byggahus!
 
ska lägga nytt golv i en del av huset..
är tveksam till trä i köket..om man tappar saker så blir det ju stora märken..
går det verkligen att fixa det?
ett lackat trägolv borde väl hålla bättre än ett oljat i kök
 
Ett lackat golv är svårare att laga och återställa på ett snyggt sätt. Ett lackat golv är tåligare mot slitage men ett oljat golv kan du relativt lätt slipa. Ett oljat golv är väldigt mycket skönare känsla i men det är min egen smak. Andra tycker kanske annorlunda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.