Hur gör Nu med eran gräsklippare med hydrostatdrift. Byter Ni olja i dem? Min klippare är 7år nu tror jag o oljan börjar se lite mörk ut. Den går dock precis som den ska. Åsikter?
 
Jobbade med oljeanalys ett tag, men det var för lastbilar. Rent generellt så är det nog en bra idé att byta en gång per år eller så, olja är ju inte så dyrt... Att den blir mörkare beror ofta på sot med är inte nödvändigtvis ett bra sätt att veta om oljan är bra eller dålig. Svart, trögflytande bör bytas, men det händer annat med oljan som man inte lika lätt ser så en mindre sotig olja kan vara lika sliten.

I brist på bättre kontroll på hur oljan slits byter jag den i början av varje vår - då bör den inte bli för dålig...
 
Men det bör väl inte bli så mycket sot i hydrostaten? Eller jag kanske måste utveckla mig lite, det var i hydrostaten jag menade inte motorn. Eller byter du olja i hydrostaten varje år? Nästa fråga är hur byter man olja i hydrostaten?
 
Är det verkligen inte någon som vet?
 
Jag skall försöka berskiva det lilla jag vet. Jag inhandlade en äldre modell av raider för ca ett år sedan (Husqvarna 1200-14). Den är öppen nära på överallt, dvs det finns inga permanentsmorda delar som på många nyare maskiner; jag betraktar detta som ett plus, andra kan vara av en annan åsikt.

När den kom var det alldeles för lite olja i växellådan (hydrostaten) vilket jag snabbt korrigerade. Om man kan tappa ut olja på ett enkelt sätt som man kan med motoroljan vet jag inte ännu, har inte kollat. Motorolja byter jag efter varje sommar och efter varje vinter. Det jag använder där är rak SAE30 på sommaren och någon multigrade under vinterhalvåret, det senare är även vad jag kör i hydrostaten.

När en motor startar behövs en olja som ligger trivs mot metallytorna, friktionen kommer främst från metall-metall i motorns delar och det skall oljan försöka övervinna/unvika genom att lägga sig imellan. För detta krävs en tjock och 'klibbig' olja. På sommaren stämmer detta bättre på en rak olja än en multigrade, som som regel är anpassade till mer exakt formpassade motorer, därav SAE30; på vintern behövs dock en olja som inte blir för stel av kyla, men som fortfarande inte skall bli för tunn när motorn blivit varm, därav en multigrade.

En olja slits på lite olika sätt, koncentrationerna av både olika metalljoner och metall-'flis' ökar med tiden, liksom sot och andra förbränningsprodukter. Dessa sliter på metallytorna, både kemiskt och mekaniskt och är en god anledning till att byta med jämna intervall. Själva oljan slits också mekaniskt vilket resulterar i att molekylerna blir kortare, men även kemiskt förändras den genom t ex oxidering och nitrering, något som påverkar oljans viskositet (dvs hur 'tjock' oljan är).

Oljan i en växellåda är som regel mer tjockflytande än en motorolja, vilket skulle tala för att jag skulle använda en rak olja till hydrostaten, jag tror dock att den - eftersom jag inte idag byter mellan sommar och vinter - skulle bli för stel under vintern så jag använder multigrade här. Viktigt att komma ihåg när det gäller hydrostatolja är att den inte kommer komma i kontakt med förbränningsrummet på samma sätt som motorolja och därigenom kommer den inte att sotas ned eller oxideras och nitreras i samma omfattning som motorolja. Därför kommer den se mer lik ut genom hela livscykeln än vad en motorolja gör, så det gör det svårare att säga om den behöver bytas eller inte bara på utseende. Bland annat ökade metalljonhalter kommer dock att resultera i att oljan mörknar, bara inte i lika stor grad som om sot fanns med i bilden.

Jag kommer, när vintern närmar sig, undersöka om det går att tappa ut hydrostatoljan och om så är fallet ta mig en funderare på om jag skall byta oljetyp där (dvs skifta på samma sätt som för motoroljan) eller om jag skall fortsätta med nuvarande schema. Vi får helt enkelt se...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.