vi flyttade in i vårt hus i sep 08

det är bergvärme i huset, jättebra! vi såg att om det skulle börja läcka vatten så skulle det rinna ner i golvet, för det finns inget under som stoppar... tyvärr

vi pratade med vår hanverkare (han fixade ett badrum och så) om han kunde komma in senare och fixa ngt... det hade ju ändå stått sådär i nästan 10 år så vi tänkte att det är väl okej om vi väntar ett tag...

jag har tittat till det flera gånger i veckan och en dag hade jag ställt in en mopp på golvet där inne, då hade det blivit en blöt fläck framför, jag tänkte att det var från moppen och tog bort den (det var för ca 2 v sedan, innan dess var det tort)

sen igår så kollade jag igen, tyckte det var konstigt att det inte hade torkat ännu... så kollade jag bakom och det droppar rakt ut ur ett rör på baksidan.. det måste ju vara felkonstruerat??? eller? ngn som vet?? det kan väl inte vara meningen att det ska droppa rätt ner på golvet??

vi torkade upp det som gick och satte dit en hink, det droppar väl ut ca 10 liter på ett dygn... ganska mycket alltså

hur illa är det om det har droppat så i två veckor ungefär?

varför har det börjat droppa nu plötsligt? eller tror ni att vi har missat det innan? (men det har inte varit blött då...)

jag förstår att det kanske inte är ngn som kan svara på detta, men jag skriver och hoppas att det finns ngn där ute som har koll på bergvärme och fukt och sånt.. (det är ingen som har sagt att det luktar konstigt i huset el om vår kläder... så jag tror inte att det är mögligt i golvet...) (och vi ska självklart ringa runt på måndag och kolla upp så mycket som möjligt)

tack snälla för att du orkade läsa detta :)
 
Du bör kolla vad det är för rör som droppar. Läcker det i en koppling eller är det ett rör som slutar där? Är det vatten som kommer ut (eller sprit), rent eller skitigt?

Jag antar nu att det är ett rör som slutar i tomma intet och det kommer ut rent vatten...
Då är det varmvatten som kommer ut p.g.a. att en övertrycksventil som släpper ut vatten om det blir för högt tryck i varmvattentanken. Detta rör bör gå till en golvbrunn. Dock så brukar endel installatörer vara slö/lata och bara dra så kort rör som möjligt, om golvet tål vatten och har avrinning till en brunn. (ja, så gjorde dom hos mig, klantar).

Det är normalt att det kommer lite vatten där (men inte tio liter på en dag). Säg att ni använder en heldel varmvatten då kommer varmvattnet i behållaren (bergvärmepumpen) att bli kallare. Säg att ni då slutar att ta varmvatten. Pumpen kommer att starta och värma upp vattnen i tanken. När vatten blir varmt så blir det större och således ökar trycket i tanken. Om det blir för högt tryck så kommer det att släppas ut lite vatten i röret.

Det är vanligt att bergvärmepumpar ca varannan vecka ökar tempen i tanken extra mycket (ta död på bakterier). Då kan det bli lite extra vatten utsläpp.

Du bör även hitta ytterliggare ett rör som slutar i tomma intet. Det är vattenslingan som går i elementen som också har en övertrycksventil. Där skall det aldrig komma vatten. Om det gör det så är det troligtvis svart vatten.
 
Mich har svarat så bra det går utan att titta närmare på det. Säkerhetsventilen till expansionskärlet kanske har börjat läcka? Då har i så fall trycket i värmesystemet sjunkit katastrofalt lågt nu vilket du borde se på mätaren (normalt tryck runt 1 bar).

10 liter om dygnet är tillräckligt jobbigt för att motivera att ringa en röris. Gör det nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.