Jag har inte orkat lusläsa alla inlägg här men det verkar iaf från starten av tråden att folk inte fattat att budgivning vid husköp inte alltid behöver handla om budgivning mellan presumptiva köpare. För budgivning krävs två intressenter, köpare och säljare.

Ring mäklaren och be om feedback på ditt tidigare bud om du inte redan fått det. Om svaret bara är att säljaren förkastat det, fråga om de har något motbud. Stressa mäklaren och säljaren lite med att ge ett nytt bud på nästan samma peng (kanske lite lägre tom) men tidsbegränsat. Tvinga dem helt enkelt att leka. Vill de inte leka, gå vidare.

Om nu huset är ute en sjätte gång, har de sänkt utgångspriset?

Ett skambud är det INTE. Efterfrågan styr marknadspriset.
 
Ett skambud är det INTE. Efterfrågan styr marknadspriset
Det här tycker jag är ett konstigt resonemang, vad som är ett skambud eller inte definieras självklart av säljaren och ingen annan, det finns ju knappast nån definition som mäter begreppet. Och uppenbarligen tycker säljaren att TS har kommit med ett skambud eftersom det inte tas på allvar och man inte försöker förhandla vilket man hade gjort om budet uppfattades som seriöst.

Ska man dra en parallell så kan man ju läsa i medierna om turerna kring Timells Ängligen hemma hus som varit ute för 12 milj och där man "endast fått in skambud på 10,5 milj". Det är alltså en procentuellt mindre diff från utrop än vad som gäller i TS fall...
 
FordPrefect skrev:
Kan marknadspriset på en gård stiga med 1 miljon under knappt 4 år? Skulle ha kollat statistiken men det har varit så få sälj/köp av fastigheter i det området så statistiken var inte tillförlitlig.

/Mia
Mitt lilla radhus på 95kvm har ökat med 1,1 milj på 7 års tid, så jovisst är det möligt
 
Om FordPrefect fortfarande är intresserade, så gjorde ju säljaren rätt i att vänta ut "honom". Så han/hon kanske inte är så dumma egentligen. :)
 
Mikael_L
Ja precis.
Tjuv och rackarspel, har jag hävdat hela tiden. Och riktigt intressant blir det när båda kan dansa. :D
 
A
Vi är intresserade av ett hus som har 985.000:- i utgångsbud. Mäklaren sa på visningen att det var rekord på intressenter i sammhället där vi bor. Vi väntade någon dag för att se vad dom andra skulle börja med för bud, men inga bud kom in. Så vi ansåg att 800.000:- är rimligt pris för huset så vi lade det.
Mäklaren ringde upp oss efter några dagar och sa att några funderade ännu och någn skulle ännu prata med banken och att han skulle återkomma.
Veckan efter ringde han och undrade om vi skulle kunna tänka oss att höja lite för folk väntade med att ge sig in i budgivningen tills priset närmade sig utgångspriset.
-Det är något du, säljaren och vi får sätta oss ner och prata om sade min sambo till mäklaren. Men han menade bara på att höjde vi budet så skulle alla andra intresserade börja ge sig in i budgivningen med.
Jag tycker att det är konstigt att om dom andra skulle viljat ha huset så hade väl dom bara budit över vårat bud och inte väntat på att vi skulle höjat.
Nu vet jag att nästan alla som var på visningen har backat ur för dom ansåg att det är för mycket att göra med kåken vilket jag anser med. Därför känns det inte vettigt att ge mer än 800.000:- så länge det inte kommer in mer bud eller säljaren kommer med ett motbjud.
Men för mäklaren har jag inte mycket till förtroende för, tycker förklaringen till att vi skulle höja budet var riktigt dålig.
 
Vi hade tittat en hel del på en tomt, när jag pratade med mäklaren för andra gången så sa han att många hade blivit intresserade nu när de hade sänkt priset med 200 000. Några veckor senare ringde jag för att prata om hela tomten med grannhuset inkluderat, men det var redan sålt tyvärr. Och tomten hade nästan pennan i handen på en köpare.
Jag bad honom höra av sig om de var nära ett avslut eftersom vi inte hade allt klart med banken. Han fnyste nästan och undrade om vi var villiga att ge det senaste priset, för att det skulle "nog" bli avslut i veckan, och det skulle "nog" bli till det priset, så det var bäst att vi skyndade oss...

Nu mer än 2 månader senare är tomten kvar, och till samma pris....
 
evasch skrev:
Mitt lilla radhus på 95kvm har ökat med 1,1 milj på 7 års tid, så jovisst är det möligt
Ok. Då vet vi. :)

Säljaren kom med ett motbud igår kväll. Han/de har sänkt priset med 7 %. Nu råkar det emellertid vara så att vi har hittat ett annat objekt som vi ska titta på nu på måndag. Det begärda priset på den gården är ca 30 % billigare än den första men det klart... det krävs en del renovering och ligger inte riktigt lika bra till med tanke på kommunikationer mm.
Ringde mäklaren precis och sa att säljarna av det första objektet fick vänta tills måndag kväll på ett eventuellt motbud från oss då vi vill titta på den nya gården innan vi bestämmer oss, mäklaren sa då att de vill ha besked snarast möjligt, helst innan helgen, men det fick väl gå an.

Eftersom det första objektet nu har legat ute till salu hos den mäklaren i snart 3 månader, sa en kompis att mäklaren kanske försöker stressa fram ett avslut. Detta för att inte förlora kunden och gå miste om en provision. Det verkar ju lite korkat. (Eller är det jag som är en aning naiv, troligtvis så..) Om det kommer en köpare som är villig att ge det begärda priset för gården lite längre fram så kommer ju både mäklare och säljare tjäna på att förlänga avtalet med varandra, än att sälja nu till vårt "skambud".

Om det nu är så att vi inte kommer att tycka om den andra gården, utan vill vara kvar och "dansa", vad är rimligt att ge som motbud bara för att visa lite god vilja? Lägre vill vi ju inte gå, eller tidsbegränsa det som JBa skrev.. men det hade varit tacksamt givetvis.. :) Vi vill ju inte förarga säljaren men ej heller "ge bort" våra pengar för att komma på god fot med dem.


Usch nej, jag tycker inte detta är roligt längre. Man önskar nästan att man inte vore så svensk.. ni vet vad jag menar. :p

Vi hörs!

/Mia
 
Det här är min känsla om situationen:

Jag har ju sagt det tidigare, mäklaren är värdelös som låter säljaren tro på sitt pris. Sannolikheten minskar för varje dag att det ska dyka upp en köpare på säljarens nivå, och mäklarens ovilja att dra igång en "inofficiell" budgivning på en lägre nivå är makalöst dålig. Eller så finns det helt enkelt inget intresse från andra budgivare på er nuvarande nivå... vilket isf mäklaren vet (givetvis)... han kan därför inte ens fabulera ett falskt bud för att få upp er iom att han då riskerar att förlora sin ENDA intressent, ER.

Om säljaren vill/måste sälja så är han tvungen att gå ned i pris. Uppenbarligen så går caset från "vill" till snart "måste".... när "måste" har infriats så är tidpunkten rätt för att göra ett bra köp.

Mäklaren vill tjäna sina pengar nu, innan semestern. Inte kanske sen, för marginellt mer... dessutom tror jag faktiskt att hans filosofi ang att göra affärera, är helt enkelt trötta ut säljarna... han orkar inte försöka komma till ett snabbt avslut genom att forcera och diskutera, utan väljer hel enkelt sitta och vänta...
 
Utgångspriset betyder inte alls särskilt mycket, beror helt på vilken mäklare man väljer, kanske beroende var man säljer bör tilläggas. I min omgivning vill mäklarna i alla fall i regel sätta så lågt utgångspris som möjligt, antagligen i hopp om att komma till snabbt avslut.
 
...och om kunden kräver ett oskäligt högt utgångspris så accepterar mäklaren också detta. Observera, jag är inte ute efter att smutskasta en yrkeskategorin, det är enbart mina erfarenheter jag hänvisar till. I regel får mäklare tvärtom oskälig kritik för att driva upp priser, att det skulle ligga i deras intresse. Har ett par kompisar som är mäklare och dom ser helst att priserna håller sig på en rimlig nivå för att minimera risken för en "bubbla". Sjuka budgivningar ger procentuellt ingenting för dom...
 
FordPrefect skrev:
Usch nej, jag tycker inte detta är roligt längre. Man önskar nästan att man inte vore så svensk.. ni vet vad jag menar. :p
Visst är det jobbigt men tänk på att det faktiskt handlar om DINA pengar och DITT liv, ingen annan än du kommer se till DINA intressen främst.

Så länge man inte är otrevlig eller fäller en massa onödiga och nedlåtande kommentarer så brukar det inte vara några problem med en prutning/budgivning. Var saklig helt enkelt och säg så lite som möjligt.

Tänk på att det är ni som är marknaden. :D

Lycka till / Jocke
 
Vi (eller rättare sagt min svärfar) befinner sig i en lite märklig situation. Stugan som är vår närmaste granne är till salu. Köparen gav 100 000 för den, utgångspriset är 360 000. En nätt prisökning på 260%... Ingenting har gjorts med stugan, för övrigt. Den är i samma skick som den var när den såldes. Stugan har en större tomt, på några hektar, men inte skogsmark som kan betinga det höga priset.

Vi köpte vår gård för 600 000. Bara bagarstugan är större än vad stugan till salu är. Utöver det tillkommer ett antal fler ekonomibyggnader och ett par fritidshus på marken. 44 hektar skog (blandad plantskog, gallerskog och slutavverkningsskog), jakt- och fiskerätt. Sådan ser marknaden ut här i byn, men säljaren tycker sig tydligen stå över den marknaden.

Min svärfar bjöd först 100 000 och sedan 200 000. Det tyckte säljaren var ett "skambud" och vägrar sälja. Skambud? Det andra budet är en hundraprocentig prisökning. Tycker snarare att utgångspriset är ett skampris. Stugan har nu legat ute till salu i 51 veckor ganska precis. Allt svärfar får höra när han ringer dit är att "det finns många intressenter" (vi har ännu inte sett någon som varit och tittat på stugan) och att säljaren vägrar sälja för under utgångspriset. Jag vet att mäklaren tror sig kunna sälja till det priset, men hur länge ska han hålla den illusionen vid liv hos säljarna?
 
JBa skrev:
Så länge man inte är otrevlig eller fäller en massa onödiga och nedlåtande kommentarer så brukar det inte vara några problem med en prutning/budgivning. Var saklig helt enkelt och säg så lite som möjligt.
Tack och vi håller tummarna, Jocke.
Nej, man fångar väl mer flugor med socker än med vinäger. Vi har försökt att vara så trevliga vi har kunnat. Problemet är att då vi, som enda budgivare, la ett sånt "skambud", fick väl säljaren att se rött redan från början. Mäklaren som inte "skulle rekommendera säljaren att se det budet som seriöst", är också ganska irriterad, men kanske inte nödvändigtvis på oss.

Det kanske kan var så som P-G skrev, säljaren har fått för sig att de/han sitter på en pärla till gård och satt priset därefter och det var bara för mäklaren att acceptera. Man kan ju aldrig veta.
Men tro mig när jag säger att jag har knutit näven i fickan många gånger när jag pratat med honom.

konichiwa girl skrev:Tycker snarare att utgångspriset är ett skampris.

********************************

Trodde inte det fanns. :D

Nej, nu börjar vi bli trötta på det här. Verkligen. Funderar på att säga till säljaren att vill de sälja så är det nuvarande bud som gäller, annars får det vara bra och vi glömmer och går vidare. Det finns fler gårdar med det vi letar efter.... kanske... :rolleyes:

/Mia
 
Redigerat:
Jag hadde också gjort som nån nämde.. Antingen säga att budet gäller en vecka till eller att man lägger ett nytt lägre bud och att det gäller 14 dagar..

Husköp är ett rävspel där man får utnyttja varandras svagheter etc

Det var 7-8 st som bjöd på det huset vi köpte, varav 3 st som låg högre än oss. den som bjöd högst låg 75k över oss. Men efter personlig kontakt med ägaren så bestämde dom sig för att sälja till oss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.