Vi har byggt hus i en gammal hästhage. Det har även tidigare varit åker här, så det ska vara bra jord. Tomten är på 2700 kvm. Nu har det börjat dra ihop sig till att försöka så gräs. En grävare har varit här och schaktat om jorden och även grävt för pool. Vi började hugga in på att få en jämn yta för att kunna så gräs, men det går INTE!

Vi har provat vält, släpat pall och krattat. Det händer ingenting! Dels är det stora kockor, dels är det på vissa ställen packad och torkad lera längst upp. Eftersom tomten är så pass stor så varken orkar vi eller hinner med att göra allt för hand. Vi var även inne på att köpa ny jord och lägga ut, men kände att det drog iväg en hel del i pengar...

Nån som har förslag?

Är det bara jordfräs eller traktor med harv, som gäller?!

/Anna
 
Tio cm matjord på toppen hade nog gjort susen. Men såklart, det kostar ju en del.
 
Hyr jordfräs hos lämplig firma. Grov modell med fräsen placerad bakom hjulen som ska driva. Gärna med diff-låsning. Ser ut som en liten traktor som man får gå bakom.

Mig kostade det 700 kr för en helg + 47 kr i bensin. Fräste om hela tomten, blandade om med kogödsel och slätade till genom att dra lastpallar bakom. Idag 5 veckor senare har vi grönt nästan över allt och ska klippa för 3:e gången. Gräsmattan ligger i Hedemora Dalarna
 
Packningsskador kan gå djupt ner i marken om man har otur. Särskilt om man har lerjord är faran stor vilket ni hade om jag förstod er rätt. Är jorden våt när stora maskiner kör i den så är risken för stora packningsskador väldigt stor.

Ska ni bara anlägga gräsmatta ovanpå räcker nog en djupfräsning av marken, men planerar ni in träd och dylikt bör ni lokalt luckra även djupare för att se till att trädet inte kommer stå i ett "badkar" varje gång det regnar.

Har ni någon lokal lågpunkt på tomten som ni misstänker har packningsskador så se till att luckra även där så att ni inte får problem med stående vatten under regniga perioder. De problemen ser man ofta på nyanlagda tomter där tunga maskiner har kört och entreprenören ej har luckrat terassen efter sig.

/Kalle
 
Tack för svar!

Nu tror jag att det kommer lösa sig. En kompis till oss jobbar på en golfbana, så han ska komma hit och köra med en traktor och nån "manick", som de använde när de skulle få ordning på golfbanorna, så det borde väl funka här också. Jag tror det är en stor jordfräs man sätter bakom traktorn. Den fungerar ungefär så att när den fräser så åker stora stenar ner och den fina jorden upp till ytan. Sen kan vi köra med en vält, som vi kan låna av honom också. Där efter tänkte vi dra pallar och sen så.
Hoppas det blir bra!?

/Anna
 
Tror ändå ni behöver lägga på åtminstone lite toppdress för att gräsfröna ska lite att gro i. ps köp vattenspridare också om det mot förmodan skulle bli varmt och torrt framöver...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.