Hej

Jag håller på och planerar för mitt nya garage och har kommit fram till punkten tvåpelarlyft.

Jag vill ha möjligheteten att sätta in en lyft vid ett senare skede och vill därför förbereda plattan för det redan nu. Som jag har förstått det genom att läsa här på forumet så tar man upp ett hål i isoleringen för att öka betongdjupet till angivet värde.

(jag har gjort en bild i CAD för att visa vad jag menar)

177954-Lyft2.jpg

Något som jag inte har full koll på är hur detta hål bör armeras. Jag har läst att vissa rekomenderar att man lägger i armeringsnät i hålet och förbinder dessa.

En tvåpelarlyft bör ju kunna ge upphov till böjmoment i infästningen så borde inte armeringen i detta hål fortsätta ut i resten av plattan? Ungefär som när man armerar en kantbalk?

Bör man fasa av kanterna till då man tar upp hålet i isoleringen för att undvika eventuella spänningskoncentrationer som kan uppkomma vid räta vinklar?

177960-Lyft1.jpg

Någon som har erfarenhet av detta?
 
Vi började med att köpa infästningsplattor till den tänkta liften ( 600x400x 15 mm ). Gjorde ett hål i frigoliten 1,2m x 3,4 m. Detta innebar 10 cm betong på golvet och 20 cm under liften. En extra armeringmatta under liften. Plattorna fästs med bultar som svetsades i båda armeringsmattorna. Kabelslang för el, till den vänstra pelaren och en mellan pelarna. Var noga med att få liften tillräckligt långt från dörren. Liftens bakhjulsarmar är längre än de till framhjulen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.