Har precis fått köpa loss huset som jag och sambon hyrt ett par år. Ska nu till att byta ut samtliga centraler i huset och garaget. Tänkte börja med den lindrigaste som sitter i garaget. Har börjat att titta lite på vad det är för grejer som sitter där och det första problemet jag ser är att kabeln ut från huvudcentralen till garaget är 3*2,5mm2 + 2,5mm2. Vet att PEN ledaren ska vara på 10mm2. Är det bara att bita i det sura och gräva ner en ny kabel eller vågar man använda den befintliga? Den kabeln som går dit har ju trots allt används i minst 25 år utan några problem.
 
Om du inte måste ha trefas tycker jag att du ska koppla två faser, nolla, jord. Att det inte har hänt nån olycka beror på att allt har fungerat, men den dagen, som så småningom kommer, då det blir nått fel är det gott att veta att allt är ok och att du inte utsätter dig eller nån annan för nån fara. Det finns naturligtvis en rätt bra "orsak" till att PEN ska vara minst 10 mm2.
 
Om du byter en central och kopplar in en befintlig vidarematning så behöver du inte byta den för att passa dagens standard. Du måste däremot säkra av den före JFB i matande central. Samt sätta JFB i ALLA centraler (som du byter ut).

Är de däremot enkelt att byta kabeln så skulle jag ändå rekommendera att göra de. Jag tycker man ska dra minimum 5g6 till centraler. Även om man bara behöver 10A idag.. bra att ha lite utbyggnads mån. Och skiljer inte så mycket i pris.
 
Redigerat:
Har ett 3-fas uttag i garaget så det är inte en möjlighet att köra med endast 2 faser tyvärr.

Har köpt jordfelsbrytare till alla 3 centraler(är totalt 5centraler nu som kommer reduceras till 3st) jag kommer att byta.
Så det kommer alltså bli en "godkänd" och säker installation om jag säkrar av i huvudcentralen för matningen till garagecentralen?
Är lite kluven då de 2 svaren jag fått skilljer sig vad som är godkänt och inte.

Att gräva om kabeln är möjligt men en hel del jobb. Är ca 20m handgrävning det handlar om så visst går det men känner att det finns lite andra saker att ta tag i som nybliven husägare också. Men är det enda alternativet så är det väl bara att gräva.
 
Rrrrr skrev:
Om du byter en central och kopplar in en befintlig vidarematning så behöver du inte byta den för att passa dagens standard. Du måste däremot säkra av den före JFB i matande central. Samt sätta JFB i ALLA centraler (som du byter ut).

Är de däremot enkelt att byta kabeln så skulle jag ändå rekommendera att göra de. Jag tycker man ska dra minimum 5g6 till centraler. Även om man bara behöver 10A idag.. bra att ha lite utbyggnads mån. Och skiljer inte så mycket i pris.


VAD säger att du måste ha JFB i alla centraler?
Det är en rekommendation, Finns ju lokaler (allmänna lokaler, dagis, skolor osv) som ska ha det!
Rekommenderar att montera JFB hemma men som sagt man måste inte ha det.
 
Richard_1 skrev:
VAD säger att du måste ha JFB i alla centraler?
Det är en rekommendation, Finns ju lokaler (allmänna lokaler, dagis, skolor osv) som ska ha det!
Rekommenderar att montera JFB hemma men som sagt man måste inte ha det.
Finns lokaler som ska ha de ja.. dagis, skola, BOSTADSHUS. Med nya SS är de mindre undantaget från detta.. tror man måste ha JFB om man sätter en ny central även i kontor nu.

Du får inte byta en central i ett bostadshus utan att montera JFB. Dessutom OM man skulle hitta nåt kryphål för att slippa de så är de ju bara jävulskt dum-snålt.
 
Fast om det sitter JFB i den "första" centralen i kåken och alla undercentraler är avsäkrade efter den, så räcker ju det med 1 ;)
 
  • Gilla
Herrholm
  • Laddar…
Med den kabel som ligger går det inte att köra med en central JFB, nolla och skyddsjord MÅSTE vara separata. det går att ta en fas som nolla men då går det inte använda trefasmaskiner i garaget.

Protte
 
Måste inte nollan vara blå i hela sin längd enl. de nya reglerna?
 
Men detta är ju en gammal anläggning enligt gamla regler.

Protte
 
spinout skrev:
Måste inte nollan vara blå i hela sin längd enl. de nya reglerna?
Eller för att svara mer i klartext: det gäller bara vid nyinstallation, inte vid ingrepp i gamla installationer.
 
Marcus123 skrev:
Har ett 3-fas uttag i garaget så det är inte en möjlighet att köra med endast 2 faser tyvärr.

Har köpt jordfelsbrytare till alla 3 centraler(är totalt 5centraler nu som kommer reduceras till 3st) jag kommer att byta.
Så det kommer alltså bli en "godkänd" och säker installation om jag säkrar av i huvudcentralen för matningen till garagecentralen?
Är lite kluven då de 2 svaren jag fått skilljer sig vad som är godkänt och inte.

Att gräva om kabeln är möjligt men en hel del jobb. Är ca 20m handgrävning det handlar om så visst går det men känner att det finns lite andra saker att ta tag i som nybliven husägare också. Men är det enda alternativet så är det väl bara att gräva.
Nej, du har nog missförstått detta, säkrar du av i centralen blir det en gruppledning och då måste du ha
TN-S. Men kanske den befintliga kabeln ligger i rör så du kan dra ut den och lägga ny där?
 
I det här fallet ger dig sig självt iom PEN men att lägga hela anläggningen på en JFB är inte helt optimalt. Allt läcker en viss mängd ström och därmed får man en väldigt liten marginal till att jfb löser. Dessutom, varför släcka hela anläggningen för en fuktig motorvärmarkontakt tex?
 
Danne031 skrev:
Fast om det sitter JFB i den "första" centralen i kåken och alla undercentraler är avsäkrade efter den, så räcker ju det med 1 ;)
Han måste givetvis avsäkra sin 4ledare FÖRE JFB.
 
Slugge skrev:
Nej, du har nog missförstått detta, säkrar du av i centralen blir det en gruppledning och då måste du ha
TN-S. Men kanske den befintliga kabeln ligger i rör så du kan dra ut den och lägga ny där?
Finns väl inget krav på att ändra en gammal gruppledning! (jävlar vad mycket jobb vi skulle ha då.. anställa 10 nya elektriker direkt!) :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.