Hej! Ny ägare till 1½ plans med källare från -37. Huset har självdrag och tvåglasfönster förutom i ett av sovrummen på övervåningen, som har ett nytt energiglasfönster.
Det finns inga tilluftsventiler alls på övervåningen. I badrummet, som också ligger uppepå, finns en fläkt som går igång själv vid fukt. Dörren intill badrummet är ganska tjock och det finns egentligen inget utrymme där luft kan strömma in....
I köket finns en köksfläkt, dock över 20 år gammal och i behov av att utbytas. Inga ventiler på entréplanet.
Vi har bergvärme installerad så murstocken är inte aktiv. Funderar på att ev sätta in en kamin.
I källaren finns ingen ventilation alls. Vi har ett utrymme därnere tänkt att använda som kontor plus att tvättstugan finns därnere.

Vår tanke var denna: Installera tilluftsventiler i de två sovrummen på övervåningen samt i vardagsrum och matrum på entréplan. Byta köksfläkt. I källaren även där sätta en ventil samt installera nån form av frånluft.

Kom gärna med förslag till åtgärder samt ett hum om kostnader.... Tackar från en "tumme mitt i handen"
 
Jag var lite i samma sits som du - dock hade jag tilluft i alla rum men luften stod ofta stilla och jag fick ofta imma på rutorna.

Mitt problem löstes delvis av att jag bytte ut fläkten i badrummet på övervåningen till en som går konstant och varvar upp vid hög luftfuktighet. Borrade hål i dörren och satte in ventiler så luften kunde passera någolunda. Kostnad ca 1300 för fläkten samt några snygga ventiler på dörren - luften ska kunna passera från tillluft ventilen till frånluft.

Ventilationen på övervåningen är nu betydligt bättre och imman dyker bara upp vid extrem väderlek och då bara på nedervåningen - jag kommer titta på köket när jag renoverar det nästa år - där kan jag göra något liknande där eller som du byta fläkten.

Som jag har förstått det ska varje rum ha till luft men köket samt badrum o ev tvättstuga bör ha frånluft. Göra hål för ventiler är inte svårt - jag borrade ett litet hål först o kollade om jag inte hade någon regel i vägen sen var det bara att plocka fram dom stora grejerna. Det är inte dyrt med ventiler heller ca 100-300 kr st - skulle jag göra om det så väljer jag nog sådana som är delvis ljudisolerade, nu hör man trafiken samt ljudet av vattnet i rännorna när det regnar ganska mycket.

Om dina fönster är gamla o otäta så tror jag att det kan räknas som en tillluft ventil - men jag är ingen expert, alternativt så var det någon som skrev att man kan klippa bort en bit av gummilisten på fönstret, det är nog billigast o enklast men jag vet inte om det är så bra egentligen.

I källaren har jag tilluft på ett par ställen och det finns ett jättehål i murstocken efter det att olje pannan monterats bort - ett visst drag blir det märker jag men hurvida det är en bra lösning vet jag inte.
 
Tack för goda råd!

Vi har tagit hjälp av en ventilationsfirma och väntar på en offert. (Tummen mitt i handen...) Tilluft i varje rum är önskemålet. En idé från firman är att sätta en konstant fläkt uppe vid skorstenen för att efterlikna ett skorstensdrag som då suger ut luften ända nere från källaren (hål intill murstocken finns där efter oljepannan) De rekommenderade också att ventilera badrumsdörren med en ventil eller dyl. Annars tyckte de själva fläkten därinne var helt ok, tydligen en av de bättre på marknaden.
 
Hej, vi är i precis samma sits. Gammalt hus med självdrag. Vi har dock gott om tilluft men en frånluft som inte fungerar. Lösningen för oss blir troligen en frånluftsfläkt på skorstenen som drar ut luften genom de tre fånluftsventilerna som finns (en på varje plan).

Har du tips på en bra ventilationsfirma så skicka gärna ett PM till mig!
 
Och en till i samma sits här. Hus från -34, tillbyggt 08. Har satt in några tilluftsventiler och frånluftsfläktar i badrummen och tvättstuga. Men det är ju inte så man känner att det drar in luft i tilluftsventilerna direkt. Kanske räcker det ändå?
Tror det vore bra med en köksfläkt som har konstant varv, och som man ökar vid matlagning..
 
En til med samma problem. Har precis börjat med att sätta in tilluft, först och främst på övervåningen där alla fönster är utbytta med 3-glas energi... Badrumsfläkten ligger ikartong i källaren och ska in den med nu snart. Köpte en PAX 260 som suger konstant och ökar när det blir för fuktigt... Får hoppas att det förbättrar en del iaf!
 
Jag har hus från -58, som hade självdragsventilation. Oljepannan som ordnade draget är dock borta sen länge, så jag har satt in mekanisk ventilation. Tilluft över fönstren i sovrum, vardagsrum, matrum. Sen har jag dragit spirorör från badrummen och tvättstugan upp på vinden, där det sitter en kanalfläkt som blåser ut alltihopa. Har bara kört det hela några veckor än, men det är helt klart bättre luft inne. Fläkten är monterad med hjälp av gummibussningar, vilket gör att det inte hörs. Det enda man hör från anläggningen är ett sus vid vissa frånluftsdon, men det är ju utrymmen där ljudnivån inte är jätteviktig.

Jag kollade på att sätta värmeåtervinning på frånluften, men eftersom vi har bergvärme var det inte värt det. Däremot har jag en fläktstyrning (typ dimmer) så att vi kan dra ner farten på frånluften i vinter om vi tycker att det drar kallt, eller att för mycket värme åker ut.

Tilluften föredrar jag att ha enkla ventiler direkt utifrån, inga långa rörsystem som det kan fastna smuts i. Jag har hört skräckhistorier om att man kan få in pollen och annat i rörsystemen för tilluft som börjar mögla...

För rördragningen mellan källare och vind utnyttjade det gamla schaktet för skorstenen från pannan. Det var inte murad skorsten utan ett isolerat stålrör som gick att plocka bort. Jag har ingen tidigare erfarenhet av ventilation, men det var inga problem att göra det hela själv. Totalt kostade alltihopa c:a 10.000. Då köpte jag prylarna på lokala proffsbygghandeln som snarare har kvalitet och service än låga priser.
 
C
Jag har själv en liten fundering med ventilationen i våran källare. Vi har satt in element i källaren nu, för att torka ut lite (något billigare än att dränera, vilket dock antagligen ska göras såsmåningom det också), men det skulle behövas någon form av ventilation. Vi eldar knappt i våran vedpanna (viadrus) längre, bara när det blir riktigt kallt, så jag funderar på om inte man kan sätta en sån rökgasfläkt på skorstenstoppen, som ju då även tål att man eldar. Det kanske kan hjälpa till lite med draget när man gör det också, en 50 kW Viadrus trivs inte riktigt med 13 cm rör om man säger så...

Frågan är: var hittar man en dylik som inte kostar multum, men inte heller ser ut som stryk där uppe på skorstenen? Man vill ju gärna att huset ska se vettigt ut fortfarande...
 
cheetah1: Om du främst vill torka upp är det ofta billigare och effektivare med en avfuktare. En enkel flyttbar kostar någon tusenlapp. När de går ger de mer värme än vad man tillför el, genom att värmeenergi frigörs när vattenångan kondenserar.
 
Hej,

Ytterligare en med liknande problem som ni andra. Ett hus från 1930-talet med självdrag. Nu ska vi dessutom sätta in energirutor i de tvåglasfönster som finns och jag är orolig att det kommer bli för tätt. VI har en skorstenstock där luften kan gå ut. Jag har en specifik fråga som kanske är dum. Var ska man sätta tillluftsventilerna? Under fönstrena så att luften värms upp? Är det svårt att göra detta själv och vilken typ av ventiler ska man ha?

/Camilla
 
Camilla: På vintern kommer det kall luft ur tilluftsventilerna. Därför ska de sättas så att det inte uppstår störande kallras, vilket normalt innebär att de ska sättas ovanför radiatorer. Jag har satte ventiler från Fresh (www.fresh.se) ovanför fönsterna. De har även en lathund över hur många ventiler av vilken sort man behöver per kvadratmeter boyta.

Att sätta dem var inte särskilt svårt, men två prylar rekommenderas definitivt:
* Hålsåg i rätt storlek och typ för väggmaterialet, jag skulle inte vilja göra de hålen med sticksåg eller liknande...
* Pilotborr - d.v.s. en tunn borr (jag använder en 6mm tjock, 60 cm lång) som är lång nog att nå rakt igenom hela väggen. Man borrar först ett pilothål med den från valfri sida av väggen, sen kan man köra hålsåg från respektive sida för att komma in i väggen och vara säker på att hålen kommer precis mitt för varandra. Se bara till att undvika reglar när du tar hålet så är det ganske enkelt jobb.

Ventilerna tog en knapp timme styck att sätta för mig.
 
Har också lite problem med hur jag ska lösa tilluften. Huset är byggt -75 och har mekanisk frånluft med utsug från badrum, toalett, tvättstuga och kök via en takfläkt. Systemet har varit ur drift sen tidigare ägaren bytte köksfläkt och tog bort takfläkten helt.

Nu är det så att den enda tilluften är via ventiler i alla rum nere i källaren. Alltså inte en enda ventil på boytan, antar att jag bör sätta in ventiler i de tre sovrummen till att börja med?
 
fremar: Om det finns ett kanalsystem för mekanisk frånluft så låter det vettigaste att sätta igång det igen och att som du säger, sätta in tilluft i sovrummen och ev. andra "fräscha" utrymmen som arbetsrum, vardagsrum etc.

Om du börjar med att sätta in ventiler innan du får fart på en frånluftsfläkt, så kommer du att få självdrag med luft in i källaren och ut i sovrummen på övervåningen. Med tanke på att källarluft ofta är lite "sunkig" så kanske det inte är önskvärt (vi fick den situationen i vintras, vilket gjorde att mögel-lukt från ett problemutrymme i källaren spreds i huset). Därför tycker jag att det är bäst att få fart på frånluften först och sen lösa till- och överluft (överluft = ventiler inom huset, så att luften kan ta sig från tilluftsventil till frånluftsventil, trots stängda dörrar längs vägen)
 
Jag har redan monterat en ny takfläkt så utsugen är igång redan, men som sagt så finns det bara tilluft i rummen nere i källaren. Alla dörrkarmar uppe har urfräsningar för överluft så det fungerar ju redan. Förstår inte riktigt varför de har byggt huset utan några tilluftsventiler alls på boytan. Tänker nog montera in fresh 90 ventiler i alla sovrum och vardagsrummet.
 
Till luft brukar man ha i vardagsrum, sovrum torra utrymmen, frånluft i våta utrymmen tex tvättstuga, badrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.