Jag håller på för fullt med ett plankbygge som insynsskydd från vägen.
Ca 40m långt och 180cm högt, med 2st 4m vinklar i ändarna. 70cm färdiga plintar nedgrävda på 2m c-c avstånd. Kör 95x95 stolpar, och 3st 45x70 reglar mellan stolparna.

Dock upptäcke jag idag när jag började stolpa upp att stolpskon i plinten är ganska klent infäst. Så planket blir inte alls så stadigt som jag hade önskat, känns som att en rejäl knuff/vindpust så ligger nog planket ner som en mindre lyckad altan sen. Antar att det enklaste för att lösa detta måste vara att sätta några snedsträvor på kanske var 3e stolpe.

Min fråga är då, ska man gräva ner plintar för dessa strävor, eller kan man banka ner något sorts stag i backen?
Ska man sätta t ex en 45x45 som sträva eller ska man använda någon form av metallstång?

ALLA tips är välkomna, men jag ställer mig inte och gräver upp alla plintar igen... hoppas jag. :)

Tacksam för svar!
 
Jag förstår inte vad det är som är instabilt? Är det stolpskorna som inte sitter fast ordentligt i plintarna? I så fall är ju plintarna helt meningslösa! Man ser tyvärr allt för många staket och plank, som både är snett uppsatta och klent uppsatta, det ser ganska hemskt ut!
 
Jag skulle säga att 70cm plintar för ett så högt staket är för lite.

Hyr en stolpborr, borra så djupt du kan och gjut egna plintar. Det är ett rätt stort projekt du har framför dig, redan innan du börjat spika planket.....
 
  • Gilla
riomontana
  • Laddar…
Hej, Har du använt dig av byggmax plintar som man "slår i" stolpskorna i?
Såg att dessa endast rekommenderas för altaner, inte staket så det kan ju vara förklaringen om plinten i sig sitter bra.
 
Hur djupt ska man gräva för ett 180 cm högt plank ?
Jag ska sätta upp ett som är 6 m brett.
Och tänkte göra egna plintar.
 
Frostfritt ...för rakheten och sättningar i framtid ..rek jag

Mvh
 
Eftersom jag bor uppe i Hälsingland innebär väl det 2 meter, känns lite "overkill"
 
Allt hänger på på marken ...är det ren sandmark ...visst (annars kan det bli "lutande tornet i P")
minst 1.50 skulle jag grävt i alla fall..;)

Mvh
 
Okej.
Att tänka på.
Sätt plinten på rätt håll, dvs järnen. Det gjorde inte "mina" polacker.
Visst säkert lite mer arbete med håller bättre mot vinden.
Det finns bekanta vars stolpar har spruckit på grund av detta vanliga latmansfel och det är ju inte skoj.

Själv har jag fått stötta upp mitt plank i 3 år. Nu har det satt sig och är hyfsat rakt.
Jag har fyllt på med sättsand, jord och på slutet med lös cement (sluring).

Ett sådant långt plank skulle nog inte skada av att ha två "vinklar" (som du kallar det) mitt på så att säga. Då blir det inte lika känsligt mot vinden.
Ett annat tips är att ha det genombrutet där vinden kommer starkast.

Plintarna sätter du med hjälp av motordriven jordborr eller om du har det riktigt hårt en bobcat försedd med borr.

Lycka till.
 
Styrman skrev:
Okej.
Att tänka på.
Sätt plinten på rätt håll, dvs järnen. Det gjorde inte "mina" polacker.
Visst säkert lite mer arbete med håller bättre mot vinden.
Det finns bekanta vars stolpar har spruckit på grund av detta vanliga latmansfel och det är ju inte skoj.


Lycka till.
Vad menas med "rätt håll" ?
 
Du ska ha järnen på utsidan/insidan av stolpen.
Det kräver att du är noga med hur du sätter plinten men det gör att ditt staket inte kommer knäckas eller bli vingligt på samma sätt, tex när virket torkat.
Extra viktigt om ditt staket ska skydda mot en "vanlig" vindriktning.
 
Fortsätter med frågan om strävor.

Ska man sätta plinten snett ner i samma vinkel som strävan eller ska man ha den rakt upp.

210a5fd2-722e-4062-ba11-0fe5c53311c0.jpeg

Bilden blev åt fel håll men ni fattar nog ändå.
 
R
Vad har du för något på vardera sida om planket , en sida mot huset en sida mot naturen ?
 
Gräsmatta på bägge sidor av staketet.

Strävorna kommer att vara två st 70x70 imp.stolpe.
En på vardera sida.

Betongplintarna är 500mm.
 
R
Det räcker med en sträva för att hålla planket ,och ju längre sträva och högre upp på stolpen , desto starkare blir det
Höjden på planket ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.