Vi planerar att bygga ett växthus som uterum i direkt anslutning till huset dvs. väggmonterat, 16 kvm. Vi kommer att kolla vad det kostar att gjuta en grund (har inte fått besked ännu), men vad jag sett här så springer kostnaderna iväg då.

Hur kan vi annars göra en grund som är isolerad? Växthuset ska ju upp en bit för att man ska kunna kliva rakt in i det från vardagsrummet. Jag antar att klinker kan vara bästa golvmaterialet, men det finns kanske billigare alternativ? T.ex. marktegel, men hur gör man då om man råkar spilla ut vatten?
 
Vårt växthus ligger vid carporten. Vi började med att gräva ut ca 45 cm lerjord, murade en ram av lekablock som växthuset sitter fast på. Fyllde sedan golvet med makadam( 0-16) ca 35 cm som vi paddade ordentigt, och lade därefter frigolite ( 5cm tjocklek). Utanpå detta lade vi stenmjöl och betongstenar ovanpå och sopade in fogsand i fogarna.
Detta golv är som en uppfart, men är isolerat och vattnet kan rinna ner i springorna mellan frigoliten.
Fungerar bra för oss, fast vi använder ju vårt växthus som lekstuga och växthus.
 
  • Gilla
Jänkarn på slätten
  • Laddar…
Tack för en bra idé, den lösningen tror jag passar oss också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.