Hej,
Finns det någon här som vet hur man räknar ut stegbredd och svängningen på vangrarna ( sidostycken) när man bygger en svängd trappa? Jag tänkte ersätta min hiskligt smala raka och branta trappa med en som svänger nittio grader.

Stegen brukar ju vara jämnbreda i början av trappan för att sedan bli kilformade desto närmare svängen man kommer... försöker man hålla samma stegbredd i mitten av trappan eller hur funkar det??

Finns det någon formel eller nån trappexpert man kan rådfråga? Antar även att det finns nåt minimimått för stegbredd samt steghöjd. tacksam för alla råd o tips.

Mvh Njitnjau
 
I
"Antar även att det finns nåt minimimått för stegbredd samt steghöjd..."


Jomen. Det finns. Vi börjar med en rak trappa.

Steghöjden ska inte vara över 180 mm. Stegbredden rättar man efter höjden. Har du t.ex. 2700 mm från golv till golv, blir steghöjden exakt 180 mm och det blir 15 steghöjder.

Men så lyckligt brukar man inte hamna. Du får ta det exakta måttet från golv till golv som utgångspunkt och beakta att du inte ska ha högre höjd än 180 mm på sättstegen.

Säg att det är 2600 mm istället. 2600/180 ger 14,4 steghöjder. Men man kan bara ha hela steghöjder. Då får du välja: antingen 14 steg (185,71 mm) eller 15 steg (173,333 mm). Med utgångspunkt från antal sättsteg får du antalet plansteg, som är ett (1) mindre än antalet sättsteg eftersom golvet överst utgör sista plansteget. Dvs. 13 alt. 14 i exemplet.

Sen tillämpar du formeln: b+2h ska vara mellan 570 och 630 mm. Det första är medellängden på kvinnans steglängd, det sista mannens. Du kan alltså ha steglängd från 570 till 630 mm. Ju närmare 570 mm, ju kortare och brantare trappa.

Alltså: 570-2h=b, resp. 630-2h=b ger stegbredden. Till breddmåttet ska läggas ett språng på max 30 mm för att hälen ska få plats vid gång utför i trappan. Språnget gör bara trappan längre en gång eftersom det överlappar på underliggande stegbredd. Dvs. gånglinjen blir bara ett språngs bredd längre och det är på nedersta steget.

I en rak trappa kan du lägga gånglinjen var som helst på bredden om den inte är bredare än 1200 mm. I en svängd trappa ska den ligga 400 mm från yttersvängen, räknat från handledaren. Dvs. cirka 500 mm från vägg.

Rita därför ut trappan i plan och avsätt stegbredden lika på gånglinjen hela vägen, även i svängen. Sen får du moderera kilningen efter dessa märken så att du inte får för smala stegbredder i innersvängen och för breda i yttersvängen.

Man kan också lösa det grafiskt genom att avsätta en rak linje med stegbredderna på parallellt den långa delen på trappan och föra över kilningen från den linjen till trappan, men det är svårt att förklara hur det ska se ut. Slutresultat brukar bli rätt lika med båda metoderna.
_________________
Byggaren
 
  • Gilla
yopshi
  • Laddar…
Tack Byggaren, Mycket bra svar, skall prova att rita upp enlig dessa instruktioner. återkommer om jag inte får ihop det om det är okej?

Njitnjau
 
Vilka mått har du på trappan?
 
Jag har 2750mm golv till golv. Idag är steghöjden 215mm och längden är 2300mm. Alltså den golvyta som trappan täcker in. 13 steg om man räknar med det övre golvet. stegbredd 215mm.
Detta känns som man skall trilla ner var gång man går i den...
Tänkte bygga om den till svängd 2300mm framåt 1700mm åt höger trappans bredd 1000mm
Så det blir en väldigt liten trappa Vet inte ännu om jag får ihop det sas.. Kanske måste man ta upp hålet lite till...



mvh njitnjau
 
Redigerat:
Stegdjupet i gånglinjen blir: ~ 237 mm om trappan göras med 14 steg.
Har du möjlighet att förlänga något av löpen blir stegdjupet bättre.
Bifogar en liten ritning på skapelsen. ;)
 
  • Gilla
Älvsjö Jultomte
  • Laddar…
Tack så hemskt mycket! Det ser ju väldigt bra ut! Fantastiskt snällt!
Steghöjden blir i ditt fall 196mm
Jag provade att rita en skiss för hand med 15 steg och fick då 183mm steghöjd och en stegbredd på 200mm + overhänget på 30mm. Tilläggas skall att jag ökade det nedre löpet med ca 50mm

Vilket är att föredra: fler steg men smalare bredd eller färre steg men något högre steghöjd och bredare steg..?

Mvh Njitnjau
 
Fråga: gör man alltid en sån där liten snutt som avslut? Dvs sista steget på 67mm som ansluter till det övre golvet.
Detta hade inte jag med i min egen amatörritning utan lät bara trappan sluta vid det övre golvet sas...
 
I
njitnjau skrev:
Tack så hemskt mycket! Det ser ju väldigt bra ut! Fantastiskt snällt!
Steghöjden blir i ditt fall 196mm
Jag provade att rita en skiss för hand med 15 steg och fick då 183mm steghöjd och en stegbredd på 200mm + overhänget på 30mm. Tilläggas skall att jag ökade det nedre löpet med ca 50mm

Vilket är att föredra: fler steg men smalare bredd eller färre steg men något högre steghöjd och bredare steg..?

Mvh Njitnjau

Så länge 2h+b håller sig inom 570-630 mm kan du välja vilket som passar dig bäst, men sikta hellre på 630 mm. Då blir trappan lätt att gå i.


Måste samtidigt ge en eloge till Immobil för hans illustration/datorritad trappa. Det är andra gången h*n gör en sådan som beskriver vad jag sagt på ett bra sätt.
___________________
Byggaren
 
njitnjau skrev:
Vilket är att föredra: fler steg men smalare bredd eller färre steg men något högre steghöjd och bredare steg..?
Jag tycker bredare steg är att föredra, så länge steghöjden inte överskrider 200 mm. :)
 
njitnjau skrev:
Fråga: gör man alltid en sån där liten snutt som avslut? Dvs sista steget på 67mm som ansluter till det övre golvet.
Jo, så gör man oftast. Det gör att man kan sätta ett sättsteg där som döljer bjälklagskanten.
 
Mikael_L
Immobil, hur har du ritat?
Med något program för att skapa trappor eller på typ frihand.

Snyggt jobb i vilket fall.
 
Fantastiskt!! Som jag har gruvat mig över detta projekt, Nu känns det helt plötsligt inte som nåt större problem längre! Bara att sätta igång o bygga! Stort tack till Byggaren o Immobil!!

Mvh njitnjau
 
Mikael_L skrev:
Immobil, hur har du ritat?.
Tja, med en vass penna, lite färgkritor och lite talang går det ganska bra. ;)















Nädå, jag har ett speciellt program. :D
Med det fixar jag en sådan enkel trappa på ~ 5 minuter. :cool:
 
Grymt imopnerad av Immobil´s trappritningen. Ett sådant program skulle jag vilja ha nu när trappbygget närmar sig. Har ju ritat och designat allt annat i renovering och tillbygge...

FarsanSeger
www.jogarsrud.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.