Finns det någon sida för att räkna ut hur mycket massor man behöver för att göra en uppfart? Samt ta med en beräknad kostnad för sten per kvm?

Har en uppfart om ca 170kvm inkl en gång till entren som jag funderar på att antingen lägga sten, eller asfalt. Sten skulle definitivt bli exklusivast och ge bäst värdeökning, jämfört med asfalt som visserligen kan vara billigare att lägga men som fortare kan bli grå och ful, även skadad. Att laga asfalt med plåster på plåster bli ju inte så snyggt. Då enklare att om några stenar sjunker eller blir fula, så kan man lätt byta ut dessa utan att se några större skillnader mellan stenen.

Med det sagt.

Kan någon berätta vilka olika bärlager man behöver under stenläggning?
Kanske även en typisk kostnad för dessa material?
Sten är det ju bara att söka på nätet och där har jag hittat en typisk Tumlad 50 för 230kr/kvm.

Så just nu ser ju bara kalkylen ut så här: 170*230 = 39100 kr.
 
Du behöver bärlager ca 20 cm, kanske grövre under uppfarten.
Det ger 0.2*170=34 m3 -> ca 3 lass a 2500 inklusive transport 7500
Stenmjöl 170*0,05 = 8,5 -> ca 1 lass 2500 inklusive transport
Grävare saom rakar ut det säg 4 h -> 2000
Padda och lite markduk -> 500
Om du inte vill eller kan lägga ut stenen brukar det kosta 150 kr /m2 -> ca 25000

Summa: 37500 :-

Sten finns ju från 130 kr och uppåt.
 
har prescis lagt 100 kvm uppfart och 50 kvm gång

Enligt mina erfarenheter är kostnaden denna:


Urgrävning 30-40 cm vid garageuppfart (gångarna grävde jag själv 20 cm:
ca 2 timmar lastbil och grävare= 2 x 2 x 750 = 3 000 kr inkl .moms
ca 48 ton 0-35 + ca 13 ton stenmjöl + frakt (trasnab)= 8 000 inkl. moms
markduk 150 kvm klass 2= ca 2 000 kr inkl. moms

padda en helg= 450 kr inkl moms
stenkap helg= 600 kr

sten 150/180 kr /kvm nordform cirkus ( inköpspris hos stor markläggare) flisby ca 210/230 + frakt och pallavgift ca 30 000 kr inkl. moms

Summa= 45 000 kr!

En markfirma sade att detta jobb skulle inkl allt ksota ca 150 000 kr!
Dvs 1 000 kr/kvm... så om du vill ha allt gjort från grunden och itne lyfta ett finger så räkna med 1000 kr/kvm om du nte ska ha väldigt exkl. plattor
 
Tack! Detta är mycket bra som underlag nu när jag ska påbörja att ta in "offerter". Så jag inte blir helt rövad...

Funderar även på att göra det själv... har en en maskin nybyggsområdet man kan få hyra för 300kr per dag.

Markarbetarna på plats nu ska enligt tidigare offert göra uppfarten färdig för att lägga asfalt eller sten.... så jag antar det sista som saknas sen är väl markduk och stenmjöl.

Frågan är dock om jag inte ska "stoppa" dom då markduken behöver in tidigare än det "färdiga stadiet" dom ska göra till... så man slipper göra jobbet dubbelt, eller hur?
 
Redigerat:
Markduken skall ligga under bärlagret.. vet itne vad marken består av men är det lera är det ett måste.. vad består marken av ?
 
Enbart sprängsten. Så just nu är det bara stora stenar. Ovanpå detta behövs ju ett finare lager sten då markduken annars går sönder.

Kan ni lista vilka lager det handlar om? I rätt ordning. Tack!
 
om underlaget består av enbart sprängsten så behöver du inget markduk...lägg bärlager och packa det nogrant.... markduken är bara till för att separera bärlager så inte detta tränger ner i sand/lera osv...
 
Det lär ju läggas någon typ av "stenmix" ovanpå sprängstenen som just nu är rätt vass osv... Ovanpå det vore det väl inte fel att lägga markduk? Eller behövs det verkligen inte? Det har ju iofs aldrig växt något på tomten ... Min anledning att vilja ha markduk är ju både för att slippa ogräs som tränger igenom men även ojämnheter i underlag.

Som du märker är jag novis på det här :)
 
Duk gör inte att du slipper ogräs, fröna kommer från luften, ner i springorna mellan stenarna.
Skit i markduk om du har sprängsten under.
Markarbetarna ska väl göra så här.
Fylla upp med makadam 0-18 eller 0-40 beroende på hur mycket som behöver fyllas upp till dom kommer till rätt nivå, packar noggrant.
Det fina materialet i makadamen kommer att tränga ner i alla glipor och håligheter när dom packar. Börjar med ett tunt lager så pass att det täcker sprängstenen och packar. Fyller på mer och packar.
Det du kan få problem med vad gäller ogräs är om dom fyller upp med makadam och det sedan blir liggande ett tag innan du fått dit stenbeläggningen kan det komma ogräsfrön och lägga sig och börja gro. Så starta så fort som möjligt när dom gjort sitt.
Andreas
 
JKPK_peter skrev:
om underlaget består av enbart sprängsten så behöver du inget markduk...lägg bärlager och packa det nogrant.... markduken är bara till för att separera bärlager så inte detta tränger ner i sand/lera osv...
...och för att öka bärighet
 
tihimas skrev:
...och för att öka bärighet
Bärighet för?

/novis
 
En fråga till!

Jag fick kompispriset 25.000 för stenmjölet under markstenen och arbetetet att lägga ut stenen.

De ska redan enligt en tidigare (betald) offert göra en grusad uppfart.

Så jag betalar alltså 25.000 kr för jobb + 30.000 kr för sten (150 kvm, ca 200kr kvm). Detta läggs då i det mönster jag vill ha.

Kan ni lite fort svara mig om det känns som ett bra pris för stenmjöl och läggningen? :)
 
Jag har en uppfart på 60 kvm. Schaktning, bortforsling av matjord o dynga, fiberduk + bärlager (ca 30 cm) kostade 7500 kr. Sen lät jag det hela ligga över vintern så det satte sig, nu till våren rakade jag av det hela så det blev jämnt o fint, paddade och sen kom asfaltläggarna och lade på asfalten till en kostnad av 125 kr/kvm. Grymt nöjd med resultatet. Var först tveksam till asfalt men ångrar inte detta nu kan jag säga. Bara underarbetet blir bra gjort så kommer det hålla bra.
 
hmm det är bara att räkna.. normalt lägger en man 25 kvm på 8 timmar....
 
gräver ni bara ur 20cm i söder?För en uppfart hade jag grävt ur 1m och isolerat alternativt lagt sprängsten..annars
finns det ju risk för att det rör på sig rätt friskt. uppe i Norr är det ett måste.....
/
M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.