Mitt betongkrön på min tegelskorsten från -36 har sett sina bästa dagar.. Ska gjuta om den lite dock så har jag rostfritt rör monterat eller rättare sagt fyrkantsrör:rolleyes: så det är i stort sett lika stort som kanalen är från början. På röret så är det påsvetsat en fläns uppe på krönet så att hela skiten inte åker ner i skorstenen.
Nu när betongen på krönet blivit frostsprängd så har det blivit en rätt stor springa mellan krön och fläns, så jag misstänker att det kan bli tjuvdrag där?? Det finns ingen isolering mellan rör o skorsten och röret är ej fastsatt på ngt sätt utan vilar bara på flänsen på krönet.
Nu till min fråga till slut:D
Ska jag gjuta in "flänsen " i betongkrönet på skorstenen, eller ska jag typ stoppa in lite stenull emellan fläns å krön å försöka gjuta i höjd med flänsen?
Mkt tacksam för svar eller ideer;)
 
Antagligen så stoppade de ned rör med fläns efter betongen kom på plats, innan den brunnit. Men om man inte ordnar så att ett stålrör kan expandera i betong så brukar det ha en tendens att spränga sönder betongen runtom.

Vanlig lösning är att man använder en tunn plåt för att gjuta ett aningen större hål än röret som ska sitta permanent. Springan som blir mellan tunnplåt och rör tätas sen med nåt temperaturtåligt. I skorstenstoppen duger nog stenull/glasull gott, men man måste såklart se till så att inte vatten kan rinna in. Blir nog nån specialstos i ditt fall kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.