Ja vad ska man säga?

Lite krasst kan man nog säga,
är marknaden villig att betala, varför pressa priset?

Det finns massor med grejer som säljs till totalt orimliga priser, om man nagelfar :D och jämför mot likvärdiga ser man att priset tilltaget.

Det är nog bara att inse att vissa människor har prislappen som den ultimata statusikonen.
Trivselhus i detta fall har ju bevisligen sålt och fortsätter att sälja hus även om de levererar en produkt likvärdig det billigare alternativet.

Antingen tar du förtjänst på mängd eller prislapp, marknaden styr...

Om du får ett hus från konkurrenten K som du anser vara likvärdigt och så pass mycket billigare, varför ens hålla på och tjafsa. Använd din konsumentmakt, gör det vettiga valet, och glöm inte att meddela den som gick miste om affären.

Byggbranschen skulle må väl av lite sund konkurrens. Internet är ett ypperligt verktyg för oss konsumenter att nå varandra för att dela erfarenheter, detta forum ( bugar inför dess skapare ) och många andra är precis vad som behövs.
 
Redigerat:
Nagelfararen, det är precis sådana metodiska jämförelser som du gjort som behövs. Egentligen självklart, men marknaden vet att många konsumenter inte orkar, kan, göra dessa uppställningar, läsa in sig om väggkonstruktion o.s.v. Se det väsentliga och vad som är yta.
Bra, bra, bra. Kör på och lycka till.
 
Ändra rubriken i alla fall. En offert är enbart ett erbjudande till dig som kund.
 
Thomas59
JLAINE skrev:
Ändra rubriken i alla fall. En offert är enbart ett erbjudande till dig som kund.
Instämmer och det var väl kanske det jag reagerade mest på. Prisättningen är ju fri så prislappen kanske är väl tilltagen men knappast saltad i ordets egentliga bemärkelse.
 
nybyggd skrev:
det är väl knappast en nyhet att hussäljare saltar husen.
kostar dom t,e,x 1 mille i prislistan så tar dom 1,200.000 till kunden..
Jag har ännu inte varit med om att någon arbetat gratis..........
Hussäljaren får altså 200.000kr i provision vid försäljning.
I detta skall de hålla annonsering, kontor, visningshus, bokföring etc.
Dessutom skall de ta ut en lön.

.....eller trodde ni att de arbetade ideellt?
 
volvo skrev:
Jag har ännu inte varit med om att någon arbetat gratis..........
Hussäljaren får altså 200.000kr i provision vid försäljning.
I detta skall de hålla annonsering, kontor, visningshus, bokföring etc.
Dessutom skall de ta ut en lön.

.....eller trodde ni att de arbetade ideellt?
enligt min gamle vän,så är detta förutom provision.
det kallar jag inte att jobba ideelt.
eller tycker du att din duktiga hussäljare ska ha 2 löner först 10 % provis och sedan 200.000 som bonus.
ja isåfall skall jag byta jobb.
 
Snailman
jag tycker det är lite konstigt resonemang om kostnader, en säljare som endast lyckas sälja ett hus vartannat år , skulle ju då typ behöva dubbla husets pris, och en husfabrik, som kanske säljer hälften av vad de gjort tidigare skulle ju oxå behöva dubbla priset, som var och en förstår skulle man ju inte kunna göra så... men det finns en tendens här i landet att räkna på det sättet... och det kan ju bara leda käpprätt...
 
Angående vitvaror kolla att det inte är Electrolux dom går sönder bara man ser på dom.. (Testat i SVT Plus).
Kan också vara bra att kolla huskonstruktion med avseende på eventuella fuktproblem också. Samt att hustillverkaren har god ekonomi så att dom kan leverera mer än halva huset.
 
Upptar en gammal tråd... men får man veta vem konkurrenten var..?
sitter själv o letar hustillverkare för bästa möjliga standard/kvalité men till bästa möjliga pris.. :)
 
Redigerat:
Jag tycker att Mjöbäcksvillan representerar allt man söker.... i alafall det vi sökte!
- Redig konstruktion
- Bra standard i grundutförande
- Möjlighet att ändra planlösning - så det passade våra behov
- Bra pris
- Bra, saklig och snabb säljare
- Bra snickare

Jag arbetar INTE på Mjöbäcksvillan eller dess underlev. .... Jag är bara en (hitills) nöjd kund!!
 
Nagelfararen skrev:
andersmc: Jag är inte upprörd, inte besviken och hade inte förväntat mig att alla skulle kosta lika mycket. Däremot blev jag förvånad och delger min erfarenhet till andra som, till skillnad från dig, inte heller trodde att det skulle skilja över 600.000 kr på en affär runt 2.000.000 kr under rådande konjunkturläge.

Kungkokos: Jag återkommer med en utförlig redovisning av bl.a. vem den billigare leverantören är när Trivselhus återkommer med en motivering. Felräkning är ju inte särskilt sannolikt men jag vill ändå avvakta någon vecka. Hör jag inte av Trivselhus inom rimlig tid återkommer jag ändå med en utförlig redovisning.
Jag förstår ändå inte riktigt vad TS är ute efter. Att det skiljer 30% i pris mellan några ganska lika produkter är ju fullständigt normalt. Trivselhus tar naturligtvis så mycket betalt de kan. Varför skulle de göra på något annat sätt?
Om du sålde din gamla bil och kunde få 130000 för den, skulle du sänka priset till 100000 bara för att det fanns någon annan som sålde sin bil till det priset?
 
Självklart skulle jag inte sänka priset om jag var säljare och kunde få ut det högre priset från oupplysta köpare. Men eftersom detta är ett konsumentforum så är det här ett fantastiskt ställe att informera sina medkonsumenter om att det finns andra säljare som säljer samma bil för 100000 istället för 130000. Varför betala mer för samma sak om man inte behöver?
 
Kan bara nämna att vissa saker ibland kan bli "onödigt" dyra om man räknar på en specifik ritning från kund.
Dvs vi (och mga andra) har en produktion som är anpassad efter en viss metod som vi optimerar för, vill en kund att vi ska avvika fråd denna så kan även till synes margiella förändringar medföra en stor merkostnad i slutänden men naturligtvis så erbjuder vi ändå denna möjlighet.

Som ett exempel kan nämnas vår "standardmodell" på förråd som vi tillverkar i stora serier för ett relativt lågt pris, Måtten på detta är 3800x2600 och 1970 i takhöjd.
Hela produktions och inköpskedjan är därför anpassad för just dessa mått, dvs råspont till golven köps in i paket med längden 3900mm och panel i 4200längd osv.
Takstolar tillverkas i serier på flera hundra osv osv
För den oinvigde så kan det tyckas som en struntsak att ändra måttet på ett till 4000x2500 utan att det ändrar priset men så är det tyvärr inte utan det blir att börja om från börja nästan, nya kaplistor, nya längder att köpa in, jiggar till tillverkningen passar inte osv och detta innebär i reaiteten att tillverkningstiden ökar från ca 8timmar till kke 20 utan vidare och det medför såklart ett kke 30-40% högre pris till kund för i praktiken likvärdig produkt.

Nu hävdar jag inte att detta är fallet här men det kan vara en möjlig förklaring?
 
Tossegubbe skrev:
-
För den oinvigde så kan det tyckas som en struntsak att ändra måttet på ett till 4000x2500 utan att det ändrar priset men så är det tyvärr inte utan det blir att börja om från börja nästan, nya kaplistor, nya längder att köpa in, jiggar till tillverkningen passar inte osv och detta innebär i reaiteten att tillverkningstiden ökar från ca 8timmar till kke 20 utan vidare och det medför såklart ett kke 30-40% högre pris till kund för i praktiken likvärdig produkt.

Nu hävdar jag inte att detta är fallet här men det kan vara en möjlig förklaring?
Det är därför man som kund tar in offerter på samma ritning från flera olika hustillverkare. Och så hade ju även trådskaparen gjort. Denna situation gäller ju för alla hustillverkare, och har man en så stel produktionslinje att det innebär så stora prisskillnader (30-40% är massa pengar på en byggstas) bör man nog se över sin produktion om man vill kunna vara konkurrenskraftig. I annat fall kan man nog inte räkna sig som en av tillverkarna som erbjuder stor flexibilitet.

Det är ju därför jättebra för oss konsumenter att veta hos vilka företag det är svårt/dyrt att göra specialritningar.
 
kungkokos skrev:
Det är därför man som kund tar in offerter på samma ritning från flera olika hustillverkare. Och så hade ju även trådskaparen gjort. Denna situation gäller ju för alla hustillverkare, och har man en så stel produktionslinje att det innebär så stora prisskillnader (30-40% är massa pengar på en byggstas) bör man nog se över sin produktion om man vill kunna vara konkurrenskraftig. I annat fall kan man nog inte räkna sig som en av tillverkarna som erbjuder stor flexibilitet.

Det är ju därför jättebra för oss konsumenter att veta hos vilka företag det är svårt/dyrt att göra specialritningar.
Ja men det som är standard hos en tillverkare kan bli special hos en annan, skicka en ritning på ett älvsbyhus till eksjöhus så ska du se att det kommer att skilja kraftigt om dom ens vill tillverka den modellen.
Jag menar bara att et blir missvisande att jämnföra rakt av med olika leverantörer och hävda att ngn "saltar" offerten bara för att dom blir dyrare på en viss produkt.
Vill man ha "rätt" pris från alla tillverkare så bör man begränsa sig till att säga att man vill ha ett hus på 1.5plan och 140m2 boyta tex och sedan utgå ifrån det priset och göra ev avdrag/tillägg för att få det man vill ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.