Hjälp!!!
Jag har precis rustat mitt badrum och anlitat hanverkare som verkade kunna sitt jobb. Tyvärr har ett fenomen uppstått som gör att vatten kommer upp bredvid tvättställsavloppet när jag duschar. Det kommer inte upp ur själva avloppet utan ur golvet.
"Det går inte att göra något åt, det är kappilärkrafter som drar vattnet dit" säger plattsättaren när jag påtalar problemet.
Det här kan väl inte vara riktigt!!??

Fallet är det inget fel på, allt vatten rinner till duschavloppet. Fogarna i väggkaklet är ständigt fuktiga på motsatt vägg jämte dusch (ca 2m).

Har någon hört talas om detta? Förstår inte hur detta kan uppstå om allt är riktigt gjort...
 
det är fuktmembrann som skyddar mot fuktskador i konstruktioner bakom kakel. Om din fuktmembrann lutar åt fel hål kan det uppstå vattenvandring under kaklet. Fix, fog är ej vattentätt. Kakel och fog betraktas inte som fuktskydd och är bara en yttlig dekoration med lättstädat yta ( jämfört med en målad väggyta). Du har fukt under golvkakel som inte hittar till golvbrunnen .....

Det där med fuktiga fogar på en vägg 2 m bort från dusch tyder på en vattenläcka .... i mina ögon. Finns det några vattenrör i den fuktiga väggen? Kapilarkrafter klarar inte 2m avstånd så det måste vara vatten som vandrar fritt.
det är bara mina slutsatser :)
gaia
 
Det finns inga vattenrör i väggen där. Inloppet är på väggen vid duschen och där finns ingen fukt i fogarna. Problemt är lokaliserat till endast en vägg (än så länge)
Om det varit en vattenläcka så skulle det väl synas på rummen/golvet utanför/nedanför badrummet, eller kan man ha vattenläcka ovanför tätskiktet?
Jag vet inte hur jag ska gå vidare med detta och om det går att göra något åt det... Suck
 
inte ska man ha vattenläcka framför nyligen inlagd fuktspärr!! Nä, ta tillbaka den där hantverkaren och gör om jobbet. riktigt ska vara riktigt, my friend^^

- vad tror du händer om några år om du låter det där fortgå? [editerat]
 
Återigen exempel på vådan av att hantverkare har haft för mycket jobb och därmed inte behövt måna om kunderna.
Det som inträffat verkar kunna bero på två saker. Antingen en läcka någonstans, eller så är flytspacklingen under tätskiktet gjord så att det inte blev något vidare fall in mot avloppet. Det fall som finns är gjort av kakelfix i stället, Ovanpå tätskiktet. Då kan vattnet rinna under kaklet. Slarvjobb verkar det som tycker jag.
 
Thomas59
Mycket talar för att något gått fel vid renoveringen av ditt badrum. Hantverkarens snack om kapilärkrafter är nog mest snömos och förklarar inte de symptom du beskriver.

Instämmer i att du bör ta dit hantverkaren för att korrigera felaktigheten. Ev bör du ta in en oberoende besiktningsman som undersöker arbetet innan du tar en förnyad diskussion med hantverkaren.
 
felaktigt fall under klinkers blir precis som du beskriver och det har min svåger råkat ut för. Slutade med en helrenovering av ett relativt nytt b adrum tyvärr....
 
Tack ni som skrivit.
Trodde jag blivit tokig! Som lekman står man sig slätt sådana här gånger. Jag ska ta kontakt med en välrennomerad firma för att höra mej för mera.
/Eva :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.