Hej!
Håller nu på o bygger min altan.
altanen hamnar ca en meter ovan mark och golvreglarna skjuter nu ut ca 2dm över främre bärlinan.
Hur och vart fäster jag altanräcket o takstolparna? kan jag skruva dem där golvregel korsar bärlinan så att jag kan skruva dem i båda? blir detta stabilt? Behöver jag kanske gräva extar plintar för takstolparna?
Funderar på att släppa ner stolparna en bit ovan marken så att jag kan klä in altanen. Är detta rätt tänkt?

hoppas ni förstår hur jag menar.
 
stolparna fäster du i plintarna och släpper upp dom i lämplig nivås kruvar dom i bärlinan. om du har valt att ha plintarna i marknivå så fäster du"kjolen" i stolpen som går från plinten.
annars så fäster du regelbitar i sidan av plintarna och klär in
 
Belissmo, du tänker helt rätt. Att böka med att få plintarna exakt där man ska ha staket eller takstolpar är bara jobbigt. Låt stödbenen från plintarna passera bärlinan och kapa av straxt under golvregelns överkant - fäst i båda reglarna.

Stolpar och ev takstolpar kan du fästa i golvreglarna. Om möjlighet finns att fästa dessa i kryssen mellan bärlina och golvregel så styvar det förstås upp konstruktionen.

Kjolen runt altanen, inklädnaden, går utmärkt att fästa staketstolparna. Till den översta plankan i kjolen kan du lämpligen använda samma dimension som golvreglarna så har du något stadigt att fästa stolpen i, förutom golvregeln själv. På detta vis kan du också välja en indelning mellan staketstolparna som passar dig och som inte är styrd av bjälklagets cc-mått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.