Jag undrar hur mycket el ni som har bergvärme gör av med på ett år? Skriv gärna hur stort hus ni har och om hushållselen är inräknad? Har funderingar på att själv installera bergvärme. Tacksam för svar.
 
Värmer ungefär 180 m2 oisolerat hus från 1945 med bergvärme, 12000 kWh el per år exklusive hushållsel (har separat elmätare till vp). Tidigare förbrukning 4m3 olja. Hushållsel ungefär 7000 kWh per år.
 
Jag har 170 kvadrat boyta (21,5 grader) & 35 kvadrat garage (15,5 grader)
2 vuxna & 2 barn (4 & 1 år)
huset är från 69 & är tilläggsisolerat,samt at det ligger i sörmland
inklusive hushålsel så gör vi av med 11 000kW

jag har försökt räkna lite på det o det är hälften som är hushålsel
 
120 m2 med 120 m2 källare. Huset byggt 73. Ingen tilläggsisolering gjord. Fönster ej bytta. 20.5 grC inne, något svalare i vissa delar av källaren. 10500-11000 kWh beroende på vintertemp. Sedan brukar vi elda ca 1m3 ved över vintern, men mer för mysfaktorn. Huset i Södermanland
 
Jag har 180 kvadrat boyta (21,5 grader) & 40 kvadrat garage (12 grader)
2 vuxna & 2 barn (1 & 18 år)
huset är från 79 1 3/4 plan samt att det ligger i Småland
inklusive hushållsel så gör vi av med ca 14 000kW

Vi har jordvärme, såhär såg det ut 2008:

(edit) var tvungen o ändra carmans felstavningar.. :)

Såg nu att det gäller bergvärme, men min erfarenhet, då min far har samma pump som mig är att det drar precis lika med min jordvärmeanläggning.
 
Redigerat:
Att jämföra ytjordvärme med berg i 2 olika hus går inte, olika levnadsmönster påverkar mer än skillnaden mellan vertikalt eller horisontellt.

Ytjordvärmen har lite högre temperatur än berg som inte värms lika bra av solen.

Protte
 
prototypen skrev:
Att jämföra ytjordvärme med berg i 2 olika hus går inte, olika levnadsmönster påverkar mer än skillnaden mellan vertikalt eller horisontellt.

Ytjordvärmen har lite högre temperatur än berg som inte värms lika bra av solen.

Protte
skillnaden mellan jordvärme & bergvärme är lika mad noll i stora drag!
här jämförs inte jordvärme med bergvärme. tådskaparen vill veta vad driften bil på et ungefär om han skaffar värmepump
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.