Hur är det med hållfasthet på aluzink? I mitt fall är taket ett balkonggolv som jag har tänkt lägga trall på och ha lite utemöbler på. Du riskerar förvisso inte att skrapa bort färgen på plåten, det är ju positivt.
Är det en legering av aluminium och zink? Det är ju inte några starka material... Eller är det vanlig plåt som är belagd med alu/zink? Vore tråkigt att riva sönder plåten :(
 
Jag svarar själv på min fråga. Hittade svaret på Plannja!
Aluzink är en stålplåt som är belagd med aluminium, zink och kisel.
Frågan är doch fortfarande hur hård aluzink beläggningen är. Tål den att beträdas på dagligen???

Kopierat från Plannja;

-Hard Coat är en polyesterbeläggning av s k High build typ. Beläggningen är totalt 50µm tjock. Färgskiktet innehåller en keramisk tillsats som ger en reptålig och sidenmatt yta. Plannja Hard Coat har mycket god kulörhållning och ett utmärkt korrosionskydd. Plåtens baksida är lackerad med epoxy lack i grå kulör.

Material: Stål
Skikttjocklek: 50 μm


Plastisol SCE 180 har avsevärt bättre egenskaper vad avser kulör- och glanshållning än tidigare plastisolkvaliteter. Det är en mycket reptålig tjockskiktsbeläggning speciellt lämpad för plåt som ska bearbetas eller beträdas ofta. Den tjocka beläggningen ger extra skydd i aggressiva miljöer.

Material: Stål
Skikttjocklek: 180 μm


Aluzink är en legering av aluminium (55%), zink (43,4%) och kisel (1,6%). Kisel används för att få rätt reaktion mellan legeringen och stålplåten. Skillnaden mellan Aluzink och varmförzinkad stålplåt vad gäller korrosionsmotstånd är markant. Aluzink har upp till 7 ggr längre livstid tack vare sin unika kombination vilket teoretiskt motsvarar 125 års brukande.

Material: Stål
Skikttjocklek: 25 μm
 
Du skall ju lägga trall på taket och tar du bara ur för falserna så kommer det ju att ligga dikt mot och inte bli så mycket slitage. Så jag tror att du kan ligga på din balkong och sola lugnt och tryggt. 8)
 
Aluzinken är grymmt slitstark på det sättet. Men för en trall håller alla nämnda ytbeläggningar.
 
Kom ihåg att galvplåt är inte framtagen i begynnelsen för att målas. Därför ser vi väldigt många plåttak som flagnar.
 
Vi har beställt och fått levererat Clix-tak i aluzink, ska montera upp det under juni.

Med clix-taket så får ni en riktig bandtäckning fast till ett lägre pris.

Gasell/Ruuki -taken är takplåt med "bandtäcknings-look".

Vi har 14 graders taklutning på ett hus i modern stil, enda frågetecknet är vilken kulör huset ska få...-tips?

/N
 
Kan man lägga aluzink-taket själv?
 
Clix-taket kan du lägga själv om du är någorlunda händig, däremot behöver du nog ta hjälp av en plåt-nisse för att göra stoser/genomföringar etc.

Snyggast blir det också om du låter plåt-nissen fixa taknocken, istället för att göra det själv.

/N
 
Akby

Jag gillar utseendet på bandtäckta tak, men eftersom
det inte är nåt för vanliga dödliga att utföra, så
funderar jag på gasell classic som dessutom finns i
lite ovanligare färger, vi vill gärna ha ärggrönt.
Nån som har erfarenhet av det ?
Jag var inne på RUKKI Classic ett bra tag. Tills jag fick höra från tre olika plåtslagare att det var ren skit och att dom inte befattade sig med det. Det saknas till exempel ändstycken och för att få det tätt så skall man täcka med silkon...
 
Clix är en RIKTIG bandtäckning.

Ruuki (tidigare Gasell) är INTE en riktig bandtäckning.

Clix är dessutom billigare än Ruuki.

Många plåtslagare vill inte befatta sig med dessa tak av ren dumhet och snålhet. De ser dessa tak som konkurenter istället för att själv passa på att lägga dessa tak (clix i alla fall) på mindre objekt t ex.

Mycket av åsikterna hos plåtslagarna är feluppfattningar och okunskap. En del har dock insett att de kan tjäna pengar på att lägga clix på visssa objekt som komplement till riktig bandtäckning.

Självklart så kan clix användas till större objekt också.
 
Vad kostar ett CLIX tak per m2 (ca)?
 
Byggahus-nisse skrev:
Clix är en RIKTIG bandtäckning.

Många plåtslagare vill inte befatta sig med dessa tak av ren dumhet och snålhet. De ser dessa tak som konkurenter istället för att själv passa på att lägga dessa tak (clix i alla fall) på mindre objekt t ex.

Mycket av åsikterna hos plåtslagarna är feluppfattningar och okunskap. En del har dock insett att de kan tjäna pengar på att lägga clix på visssa objekt som komplement till riktig bandtäckning.

Ett PROFFS hör jag ::)
 
Lägg inte aluzink ihop med impregnerat trall utan att ha ett ytskickt i mellan (tjärpapp el. dyl.)!

tralen äter upp ytskicktet, läs bygg AMA!


Galvanisk korrosion kan undvikas


Åtgärder för att undvika eller minska riskerna för galvanisk korrosion är:
  • Förhindra direktkontakt mellan materialen. Isolering mellan materialen ger ett skydd.
  • Förhindra att vatten och fukt kan komma i kontakt med materialen. Ett korrosionsskydd av något slag kan ge tillräckligt skydd.
  • Konstruktivt utforma detaljen på ett sådant sätt att vatten från ett mera ädelt material inte rinner över ett mindre ädelt material.
http://www.byggtjanst.se/start/startpage.aspx?sectionid=9037
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.