Byggahus.se är som bekant på konsumentens sida som det står t.h om loggan. Efter att ha läst inlägg på forumet här om hantverkare och pajkastningen på E24.se´s forum så undrar jag inte om det börjar bli dags för att skapa ett forum och någon typ av handledning om vilka fällor man skall akta sig för när det gäller att göra affärer med privatpersoner.

Kanske är det dags att hänga ut kunder här på nätet som man bör passa sig för?
 
Det mesta som diskuteras här på forumet rör väl inte hantverkare direkt men som du skriver så är det ett forum för konsumenter/privatpersoner som diskuterar frågor och erfarenheter kring att bygga nytt och renovera mm. De flesta är nog rätt så nöjda med sina hantverkare så de negativa erfarenheter som skrivs om här är förhoppningsvis inte representativt för alla hantverkare men nyttig information för privatpersoner som planerar att bygga nytt eller renovera.

Det finns väl också regler och kontroll på forumet för att försöka se till att inläggen är seriösa så någon allmän pajkastning mot alla hantverkare har jag svårt att se att det bedrivs på sidan. Det finns också många hantverkare som är medlemmar och skriver inlägg och bidrar till en intressant och nyttig diskussion. Skulle alla tycka lika så faller naturligt poängen med ett diskusionsforum och det skulle bli en rätt tråkig debatt. Självklart är det så att för att få en trovärdighet i den kritik som man ger mot en hantverkare eller ett husföretag så krävs det också att man redovisar fakta och inte bara hänger ut en specifik part utan en grundlig motivering.

Det finns väl inget som hindrar att någon startar en sida för hantverkare som diskutera privatpersoner men det skulle vara intressant att höra vilka fällor som du tycker en hantverkare ska undvika när det gäller privatpersoner vilket är intressant för oss konsumenter på forumet.

När det gäller iden om att hänga ut enskilda kosnumenter så finns det nog vissa lagar som sätter käppar i hjulen för ett sådant projekt och effekten skulle nog vara rätt begränsad. Istället så kanske mer energi skulle läggas på att reda ut varför hantverkare och konsumenter så ofta råkar i diskussion om utförandet och priser och vad man kan göra för att undvika detta.;)
 
Redigerat:
ang konflikter mellan hantverkare och konsument.
sluta ta förgivet anta inte att"alla"gör som du hört att man ska göra saker
papper på allt som sägs och ska utföras kolla efter referenser dom är väldigt bra för att få lite koll på hur hantverkaren är.
förövrigt så förstår jag att jpl är arg på inlägg som svartmålar hantverkare
ett litet tips är väl att inte ta åt sig om det inte gäller dig,vilket jag antar att det inte gör.bra inlägg mr bygg me
 
JPL skrev:
Byggahus.se är som bekant på konsumentens sida som det står t.h om loggan. Efter att ha läst inlägg på forumet här om hantverkare och pajkastningen på E24.se´s forum så undrar jag inte om det börjar bli dags för att skapa ett forum och någon typ av handledning om vilka fällor man skall akta sig för när det gäller att göra affärer med privatpersoner.

Kanske är det dags att hänga ut kunder här på nätet som man bör passa sig för?
Det sista tror jag att du skall hålla dig ifrån, om du inte vill ha en massa myndigheter som skriker om lagar och förordningar efter dig, men jag tror helt klart att brasnchen skulle må bra av att prata sig samman lite.

Ett mycket stort problem är att det inte går att lägga två offerter bredvid varandra och jämföra dem. Bilersättningar, verktygsslitage, resekostnader och liknande specas och beräknas väldigt olika. Materialkostnaden anges ofta som en rabattsats på en prislista som mottagaren av offerten inte har tillgänglig, och som inte sällan är så kryptiskt upplagd att det för en lekman är svårt att bedöma vad som kommer att gå åt.

Väldigt mycket frågeställningar berör icke skriftliga prisuppgifter och tilläggsbeställningar. Uppdragsgivaren förstår ofta inte att när en hantverkare frågar om man skall göra si eller så, så kan si innebära en merkostnad. Hantverkaren tar för givet att uppdragsgivaren förstår att det kostar mer pengar, utan att man förklarar det för dem, och när fakturan sedan skrivs ut så har man vitt skilda åsikter om vad som borde stå på den.

Det tredje stora irritationsmomentet är att uppdragsgivaren upplever att hantverkaren har svårt för att höra av sig, passa tider och återkomma som avtalat med priser. Det är naturligtvis en individuell sak, men jag tror att många hantverkare måste bli bättre på att berätta om att man kan få brådskande joursaker som ställer planeringen offside, att även hantverkare hamnar i bilköer och ibland måste åka runt på flera ställen för att få fram material.

Sedan är det min övertygelse att hantverksföretag skulle kunna bli otroligt mycket mer framgångsrika om man lade resurser på en riktig säljare och en professionell kundtjänst. Det är naturligtvis svårt för en enmansföretagare att bära det, men samarbetar man är jag övertygad om att just den åtgärden skulle öka kundnöjdheten. Som hantverkare får man då också hålla på mer med hantverk och mindre med att administrera.
 
JPL skrev:
så undrar jag inte om det börjar bli dags för att skapa ett forum och någon typ av handledning om vilka fällor man skall akta sig för när det gäller att göra affärer med privatpersoner.
Min erfarenet är att alltför mångamindre företagare som gör affärer med privatkonsumenter är otroligt dåligt orienterade om vilka skyldigheter de har enligt konsumenttjänstlagen.
Om fler entreprenörer gick utbildning i "juridik kring konsumententreprenader" så skulle många problem kunna förebyggas.

Man har tex en långtgående dokumentationsskyldighet när det gäller vad som avtalats. Likaså skall man avråda och informera om riskkonstruktioner......för att bara nämna några exempel.

Kunden är novis, vilken ursäkt har du?
 
Swetrot skrev:
Ett mycket stort problem är att det inte går att lägga två offerter bredvid varandra och jämföra dem. .
Jag har fått för mig att detta ofta är medvetet just för att man skall kunna få igång en diskussion kring priset och på så sätt kunna resonera sig fram till "rätt pris".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.