Jag köpte en billig på CO för 6 år sedan. Inga problem med den, funkar lika bra som makitan pappa har.
Dock så lägger jag min röst på klaskarlssons förslag, köp bra skivor.

Slipat knivarna på gräsklipparne, kapat en hel del armeringsjärn, järnrör, plåtrör, plattjärn.

/Sture
 
Som sagt, murare använder en gammal yxa och det funkar finfint. En riktig murarhammare har också en "egg" för detta.

Vill man absolut såga ytan är väl den största vinkelslip man hittar på Jula eller Rusta lämplig för uppdraget. En riktigt sor vinkelslip har man inte nytta av speciellt ofta men när den väl behövs är den bra att ha :)

Själv köpte jag en diamantklinga till vinkelslipen på Ö&B som gott å väl klarat mina behov + några polares betongkapningar. Dom 250kr den kostade känns som ett vettigt köp trots allt med tanke på hur mycket den använts.
 
klaskarlsson skrev:
Det som är riskfyllt är ju om skivan bryts sänder - därför: köp lite dyrare skiva.

Vinkelslipen i sig är ju i princip bara en motor handtag.
Skyddet kanske har lite med saken att göra - men det är lika robust (eller icke-robust kanske) som det verkar vara i de dyrare (att döma av känslan iaf).

Varvtalet på min billiga vet jag inte om det är lika bra som de dyra, men det räcker definititv till (har för mig att det stod 11000 rpm på kartongen)...

Det man försakar är ergonomi, samt kraft - kör man ned skivan för hårt så orkar den inte driva på lika bra som de dyrare. Och antagligen kvalitet också- men för en enstaka kapning per år så funkar även de billiga rätt länge.

/K (edit 11000 rpm inte 110 000 :))
Kappskivene er viktig. Husk at de fleste skiver er av epoxy, og den herder og herder og blir sprø som f. etterhvert. Anse den som "ferskvare".

Jeg har sett hele akslingen på en billig maskin gå av. Dessuten har dyrere maskiner stopp om den merker skiva kiler seg osv. Så det er et dusin grunner til å kjøpe billig. Nå kan man jo få kvalitetsmaskiner fra ca 700kr og oppover.
 
Det spelar ingen roll om du köper en dyr maskin.
Vare sig det är en vinkelslip eller sticksåg, om samtidigt köper dåliga blad / kapskivor.

Tänk dig själv en dyr makita borrmaskin med julas borrsats för 29 kr, den blir helt värdelös.

Köp du en budgetmaskin, men köp inte det billigaste bladet/ klingorna / borren.
Köpte en Meec 710 w slagborrmaskin å en borrsats på jula, den orkade igenom gipsskivan men sen stod den bra å tuggade mot plåtregeln.


Köpte nya boschborr då gick det som smör behövde inte ens ta i, maskinen har hängt med en hel del sen dess.
 
De dyrare brukar ju ha en del önskvärda funktioner som mjukstart, slirkoppling, jämn varvtal oavsett belastning, vissa har även begåvats med den smarta funktionen att om knappen är på "on-läge" ska den inte gå igång om man sätter in kontakten eller batterier o.s.v. Alla dessa tycker jag påverkar säkerheten mer eller mindre. Och reglerbar hastighet är något jag tycker är värdefullt.
 
Presisjon, levetid og funksjoner (inkl sikkerhetsfunksjoner) skiller billig og dyrt.

Hjelper ikke med dyre blad på en kina stikksag helt uten bladstyring........
 
den sågar bättre med ett bättre blad jag lovar, var inte rädd för å prova.
Att prova betyder inte att man är fast med sågen för evigt.
 
helt klart vil en kina maskin fungere bedre med bra blader, men det blir ikke det samme som bra blader og bra maskin bestandig.
 
Kul att det blev så mycket respons! Mitt primära inköp blev en fogsvans med stora hårdmetalltänder, avsedd för att såga i lättbetong och liknande. Det är *jobbigt* att såga så min kommentar ang. detta var befogad.
Jag *kommer* att inhandla en vinkelslip senare, och den kommer inte att bli en kina, återkommer till den här tråden när det är dags.

Tackar för alla kommentarer, det har varit lärorikt!
 
Delade själv alla mina leca med en billigtigersåg (öb) och ett dyrare tigersågsblad som var till för leca. Gick jävligt bra.
 
Mikael_L
Yxa går jättebra. Småhugg en anvisning runt om, sen ett kraftigt välriktat hugg.

Men vid komplicerade former samt, som för mig, redan murade stenar, vill man inte gärna att det råkar spricka fel.
 
Köpte en billig vinkelslip från Claes Olsson. Den började brinna i handen på mig! Inte så kul... Mina erfarenheter från CO är urusla. Jag vet att några här på forumet lyckats få maskiner som håller mer än några minuter, men jag köper aldrig något billig Kina-maskin mer.

Dessutom även om man inte använder den så ofta vore det bra med mjukstart och vibrationsdämpning
 
Ett tips, köp bra verktyg billigt.
Jag köper verktyg på rea som jag vet att jag kommer att använda kankse bara några ggr om året men varje år , år efter år.
Istället för att köpa en vinkelslip 399 ordinarie så var det en dewalt vinkelslip på rea 1200 kr ordinarie.
Det blir då kvalite billigt.

Jag har även några billiga verktyg, tex en 12 v skruvdragare som jag köpte på biltema öppningserbjudande 89 kr 299 ordinarie, det var egentligen ett impulsköp skulle dra i några skruvar i ett bord och dom satt hårt, så jag köpte den för att dra åt dessa, tänkte att jag får väl kasta den sen, jag ahde långt till min egen så jag la den i korgen.

Den har tjänat sina 89 kr väl, jag har den till att skruva ihop möbler upp med hyllor , förborra i trä för att sedan dra i med min AEG.

Det är kanske inget jag skulle ha när jag bygger hus men i lilllyan stugan duger den utmärkt.


Kolla bauhaus dom har rea lite då och då på bra grejer, även helt ok demo till salu.
 
Det er sånn jeg gjør. Det vil si jeg finner bra erbjudane rundt om og plusser på bauhaus sin pris garanti. På den måten har jeg fått mye proffverktøy billig med full garanti på 5 år. Og i tillegg litt bonus på toppen :D
 
Själv tycker jag att vinkelslipen är det mest otrevliga o oprecisa verktyg jag har i mitt verktygsskafferi. Försöker alltid att hitta ett alternativ o i 9 fall av 10 så finns alternativen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.