Hej,

Jag har ett 10 år gammalt borrhål, 98 m, med befintlig defekt Thermia45, 100 år gammalt hus ca 100m2. Vi ska bygga ut, tilläggsisolera och samtidigt byta värmepump. Totalytan blir ca 160 m2.

Jag har varit helt inställd på att sätta dit en ny bergvärmepump kombinerad med frånluftsmodul (vi saknar ventilation i huset) som ger värme tillbaka till pumpen. Nibe har t.ex. frånluftsmodul till sina Fighter. Döm om min förvåning när svaret från säljaren i Bromma är ”Nä släng ut bergvärmepumpen och köp en luft/vattenpump med inomhusdel, allt installerat för 130000kr, eller om du måste ha bergvärme borra nytt 190 meter.” Han ville inte ens prata om en pump som kan funka i mitt 98 meters hål med en frånluftsmodul. Jag blev helt paff. Är det bara jag som fantiserar att jag ska kunna nyttja mitt befintliga hål på ett vettigt sätt?

Är det bara säljsnack eller ligger det nåt i det han säger?
 
Dina 98 meter är i kortaste laget - man brukar räkna med att det ska vara minst 160 meter. Mitt förslag är att du borrar ett nytt hål och lägger slang i det - men använder din befintliga pump till bägge hålen (jag har själv två hål - en "misslyckad" borrning på 40 meter och en på 160 meter och det går utmärkt men hålen måste vara minst 6-8 meter från varandra).
 
Är hålet där kostar det ju bara slang. Fungerade borrhålet tidigare bra så borde det ju även fungera i fortsättningen tycker man.

Eventuellt att ni måste komplettera med ett extra hål det kan jag inte säga rakt av.

Annars finns ju även markvärme som fungerar minst lika bra som bergvärme dessutom till bra mycket lägre pris. Det enda abret är att det tar upp lite mark initialt.

Luft/vatten fungerar men betänk då också att ni måste komplettera med elpanna och att fläktar inte håller för evigt.
 
Ja det gamla hålet funkar, det är pumpen som är defekt (hål i mantlingen på beredaren) och då den ändå måste plockas bort p.g.a. utbyggnaden vill jag inte montera tillbaka en 10 år gammal pump. Det skulle vara så surt att ev behöva borra ett hål till. Plus att jag vet inte riktigt var då grannarna runt omkring har hål också.

Jag har fått veta att en 6kW från Thermia kan funka på borrhålet, tillsammans med frånluft med återvinning borde det ge nån kW ytterligare. Då trodde jag att det skulle räcka för nya boytan med isolerförnster och tilläggsisolering. Då blir man lite trött när säljare som kan leverera allt i ett, Nibe, inte ens vill prata om det.
 
om det idag är en värmepump som har vätska i hålet, o inte gas, så kan du andvända det.
Men du behöver borra ett till hål på 98m eller lägga 250m jordvärme i serie med det borrhål du har.
 
Ja det är vätska i hålet. Ok, jag får väl helt enkelt smälta det här och göra upp en ny roadmap i huvet. Jag får börja med att kartlägga borrhålen i grannskapet.
 
utan att vara expert! om man isolerar huset skaffar ny värmepump+frånluftsmodul då tycker jag att det låter orimligt att man ska behöva borra ett extrahål/skaffa luft-vatten
du måste ju förfan kunna göra som du har tänkt,jag tycker det låter som en bra ide´
prata med flera installatörer tycker jag.
 
Det är ju det här som gör mig smått galen, jag har varit i kontakt med två installatörer varav den ena , som varit med länge, säger att hålet visst borde räcka med tänkta åtgärder och han väser i mungipan att idag borrar de åtfanders för mycket, mycket mer än man behöver. Och den andra en stor installationsfirma som rakt av dissar möjligheten att använda befintligt hål. Och själv som lekman vet jag inte vem jag ska lita på.
 
Grund 'problemet' här är att nya pumpar är mer effektiva än gamla och således tar ur mer energi ur berget. Detta leder till att nya pumpar kräver djupare hål.

Först kanske jag skall påpeka att jag inte är någon expert och inte heller jobbar med detta. men, när det gäller borr djup som nämns i denna tråd blir jag lite fundersam. 190m, minst 160m... till en mellanstor Nibe så föreslog dom 140 m till mig. Så det verkar lite märkligt.

Nibe rekommenderar 90 - 110 m aktivt hål till en 1230-6. Så visst finns det fall där det inte behövs >160m borr hål.

Något som inte nämns här är hur mycket effekt/energi som behövs. Det är ju det som avgör valet av pump och borrhål. Skall ni t.ex. ha ett stort badkar som ofta skall fyllas upp med varmvatten, ja då måste detta också beaktas.

Har då fått en kalkyl från någon? Där framgår i sådana fall lite av det som du finderar på, om det räcker till eller inte.

En viktig sak om man har lite för litet hål är att inte stänga av eltillskottet. För då kan hålet bli alltför kallt.

Om en frånluftsmodul är bra eller inte vat jag inte. Det bör du kolla upp och be någon räkna på. Kanske är ett FTX ventilationssystem bättre.

Det finns bergvärmepump som samarbetar med solfångare (EVI HEAT). Kanske kan vara något, borde ha mindre krav på borrdjupet. Be någon försäljare göra en kalkyl på en sådan till ditt hus och se vilket borrdjup som föreslås.

Du skriver 98 meter, är det totalt eller aktivt?
 
Redigerat:
Du kan inte göra som CarMan skriver och gräva ner ett par hundra meter jordvärmeslang som komplement till borrhålet?
 
Det är 100 meter varav 98 meter aktivt.

Jag har en beräkning på en Thermia Diplomat 6 om knappt 24000 kWh/år, kräver 90 meter. Tror vi legat kring 22000 kWh/ år med nuvarande hus, innan värmepumpen packade. Men jag vet inte riktigt var det landar med isolering och nya fönster. Det känns som att det ligger på gränsen. Vad händer om elpatronen får gå in ofta och stödköra, sliter det mycket eller blir det bara dyrare?

Hade tänkt kolla upp Nibe 1235 6kW med deras frånluftsmodul men det tog ju stopp redan i dörren där. Jag får väl prova igen och stå på mig.

Jag har kikat på de där med solfångare men mitt tak gör att det blir svårt att få plats och i rätt vinkel, måste bygga egna hållare i så fall. Hade jag inte haft alla andra byggjobb samtidigt skulle jag nog vara mera på vad gäller att kombinera med solfångare också. Men jag har inte släppt tanken helt; bergvärme+ frånluft+solfångare.

Jordvärmeslang funkar tyvärr inte, tomten är för liten med en massa fruktträd.
 
J
Kollade med min bror som borrar 3-4 hål i veckan om standard numera är cirka 180m
 
  • Gilla
bjornu
  • Laddar…
Jag vart nyfiken på sol/berg-grejen igen och har tittat närmare på EVI HEAT och konceptet är ju riktigt lockande. Men jag imponeras inte av deras solfångare, 338 kWh per m2 och år, de bästa på marknaden ligger på över 700 kWh per m2 och år. Och hur bra är egentligen deras (och andra mindre kända) bergvärmepumpar? Någon kunnig som vet något om det?
 
ska du ha nån av de pumpar du nämner, som ger ca 5kW (inte 6KW) så behövs max 150m
100m berg + 100m ytjord fukar också
 
Tänk på att ytjordvärme är lagrad solvärme som funkar på vintern också.

Protte
 
  • Gilla
Johan.S
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.