Mitt tips är att KarlsonHus går in och köper större delen av Trivselhus.
Äter upp vindskivan annars
 
Kan berätta att signaturen Manne_HBG som startade den här tråden har varit säljare för flera hustillverkare och hans inlägg och spekulationer är inte särskilt trovärdiga. Jag stängde just av honom från forumet och kommer att radera den här tråden. Låter den ligga ett tag eftersom diskussionen är aktiv.
 
Mikael_L
Marlene Eskilsson skrev:
Kan berätta att signaturen Manne_HBG som startade den här tråden har varit säljare för flera hustillverkare och hans inlägg och spekulationer är inte särskilt trovärdiga. Jag stängde just av honom från forumet och kommer att radera den här tråden. Låter den ligga ett tag eftersom diskussionen är aktiv.
Framförallt viktigt att de som läst tråden innan, får en chans att läsa din "dementi" innan tråden försvinner, bra!
 
Tur att vi har våra kära moderatorer, utan dem så hade vi inte klarat oss :)
 
Men moderator, nu förstår jag inte hur du resonerar. Det är ju inte Manne_Hbg:s text. Det är ju Helsingborgs dagblad som skriver det och faktum kvarstår: Konkursansökan av moderbolaget är inlämnad, tingsrättsförhandling planeras till veckan efter midsommar, Trivselhus hade för bara ett halvår sedan stora ekonomiska problem, många, kan man förmoda, står i begrepp att betala handpenning till Trivselhus. Flera scenarior är tänkbara, bland annat: 1. Det blir ett konkursbeslut och Trivselhus dras in i konkursen som en tillgång som konkursförvaltaren eventuellt kan sälja och därmed brinner sannolikt handpenningar inte inne. 2. Är likviditeten och/eller lönsamheten dålig kan det bli problem att sälja Trivselhus, med följd att handpenningar riskerar brinna inne. 3. Det blir inget konkursbeslut och allt rullar på som vanligt och i bästa fall repar sig koncernen "för gott".

Vad som kommer hända är det nog en starkt begränsad skara människor som kan bedöma men jag tycker inte att man på denna "Oberoende portal på konsumenternas sida" ska censurera rena nyheter av detta slag.
 
Redigerat:
som den misstänksamme försäkrings man jag är så slog jag en fråga på t-h på intrum.
jag kan bara hålla med många ovanstående skribenter.
betala inte in något i onödan dit.
t-h har en stor mängd nya betalnings anmärkning,även på små summor och även stora.
jag hade varje fall dragit öronen åt mig ifall jag ämnade göra affär med dom.
men snygga hus det har dom banne mig.
 
Stort tack för infon nybyggd! Suveränt forum detta.
 
Har skrivit på avtal med Trivselhus för ca 2 månader sedan. Väntar dock på bygglov, så ingen slutbeställning eller betalning har gjorts ännu. Jag börjar nu fundera över hur jag skall fortsätta. Jag har ju i praktiken skrivet på ett avtal, vet någon vad som gäller, kan dra mig ur utan att behöva betala skadestånd (för nedlagt arbete av säljare etc)? Hur lång tid kan beslutsprocessen kring Itturs konkurs samt beslut kring fortsatt verksamhet för TH ta?
 
Nagelfararen skrev:
Men moderator, nu förstår jag inte hur du resonerar.

Jag resonerar så att jag brukar radera alla inlägg när en medlem stängs av som har visat sig vara en företrädare för en hustillverkare. Deras diskussion brukar ofelbart gå ut på att antingen smutskasta konkurrenter eller berömma sig själva. Håller dock med om att det här inlägget var ett av de bättre. Tror även att det är fler än just Trivselhus som har det tufft med betalningarna i dessa dagar. Betala inte ett öre till något företag förrän du har fått något levererat är ett klokt råd.
 
Intressant. En bekant var på väg att bygga nytt nyligen och tänkte välja dem men hade hört detta rykte och drog öronen åt sig. Vart en annan. Tråkigt för Trivselhus om det inte stämmer alls ... inte den bästa exponeringen direkt.
 
Det är det jag menar. Jag prenumererar på en nyhetstjänst där jag kan se allt som skrivs om hustillverkare som finns tillgängligt på internet. Sedan i höstas har det dagligen kommit nyheter som liknar denna om ett stort antal hustillverkare. Eftersom vi inte har någon rutinmässig rapportering av dessa nyheter i forumet blir det en missvisande bild när en säljare för ett konkurrerande företag väljer att posta den här nyheten.
 
"Missvisande", jag vet inte det. Liksom en annan forummedlem tog jag en kreditupplysning på Trivselhus. Fanns ett ganska stort antal ansökningar om betalningsföreläggande med ett belopp om totalt ca 3 miljoner. Det som jag tycker är oroande är att det fanns flera som bara var någon vecka gamla liksom en del färska beslut. Det nämns inte alls i artikeln. Istället får man intrycket av dels att höstens problem är över, dels att Trivselhus inte kommer dras in i moderbolagets eventuella konkurs.

Sist men inte minst, Trivselhus har rating 2 på en tiogradig skala över kreditvärdighet där 1 är sämst och 10 bäst. Kanske kunde denna sajt som ren konsumentupplysning redovisa läget även för andra hustillverkar så att det inte blir "missvisande".
 
Det kanske inte är så konstigt att Trivselhus dementerar. Vad skulle man annars säja, "köp inte av oss för vi har svårt att betala våra leverantörer" ? Nej det är väl inte riktigt så man får nya kunder.

Problemet är väl att det blir svårt att lita på att någon ska leverera när samtidigt har problem att betala sina räkningar.
 
jag håller med tege,det kan kännas en smula oroligt tills stormen kagt sig varje fall.
man bör nog ge det hela en tid för att låta stormen bedarra.
för det är inte så himla kul och låta garbo pröjsa klart husbygget.o
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.