Har tänkt köra budgetrenovering av köket, dvs inte byta ut hela utan lacka luckor + lite småfix tills det blir aktuellt med byte av hela.

Köket är sedan huset är byggt -92 och har skåp som lämnar en spalt av ca. 30-35cm till taket, det är öppet där nu och mellanrummet känns för stort att bara sätta passbitar mot taket och vi vill ha det igenbyggt. Jag hade tänkt göra egna stommar och luckor (med speglar av klarglas) att sätta där ovanför de befintliga skåpen med luckor som man öppnar upp mot taket. Stommarna blir av 16mm MDF, luckorna med ram av MDF alt massiv ek (som mörkbetsas) beroende på hur det kommer se ut.

Någon som gjort egna stommar i kök eller har något tips på vad som bör tänkas på? Letat lite här men ännu ej hittat någon bra tråd så om det finns någon tråd med tillverkning av egna stommat/luckor så tipsa gärna.
 
Värderar du inte din arbetstid alls?
Om du gör det så tycker jag att du ska kolla på om du verkligen kan slå IKEA om du vill göra budget på stommar med tid och materialkostnad inräknad.

Luckorna däremot kanske du kan tjäna lite på. Men jag tvekar där också.
Såga, fräsa och måla MDF. Borra för gångjärn. Köpa glas av glasmästare. Limma ihop....

Om det inte passar med måtten på IKEA, så är de relativt enkla att bygga om. I alla fall stommarna.
 
Värderar du inte din arbetstid alls?
Jag har det så lyxigt att jag inte debiterar mig själv för nerlagd tid på något, dvs det kostar mig inget att se tv, köra bil eller utöva hobbys som exempel. Så nä tid kostar mig inget och räknar jag den vägen blir det ju inte så mycket man kan göra.


Hyllplan har jag funderat på men verkar ganska tråkigt, jag har tillgång till sprutmåla MDF stommarna sedan. Folierat kanske kan vara mer motståndskraftigt beroende på vilken färg och ordentligt man gör det dock.
 
Klart att du ska göra egna stommar och luckor, om du har tid. Det är ju egentligen väldigt enkla lådor, och i ditt fall ganska små sådana, vilka inte bör vara några svårighet att få ihop om du har snickrat en del.

Helt klart är att det tar lite tid om man vill ha en bra finish på stommar och luckor, en del maskiner och utrymme. Jag hade alla dessa tre och ångrar mig inte. Jag byggde stommarna i 19 mm MDF men det blev väl kanske onödigt bra. Anledningen var i första hand att slippa köpa både 16 mm till stommar och 19 mm till luckor.

Sänksåg med skena, kexmaskin (typ), handöverfräs och en slipmaskin var väl de viktigaste av de verktyg jag använde. Jag skruvade upp stommarna i köket först och målade sedan på plats. Enligt de målare som jag pratade med så är det svårt att spruta inuti skåp men om du kan få det att funka så kör på det. En av många anledningar till att jag valde att bygga själv var att slippa de plastiga belagda stommarna, så i mitt tycke så är det ingen vinst med att bygga med belagda skivor.

Luckorna och lådfronterna lämnade jag in på lackering vilket blev riktigt bra (i exakt den färgton som jag ville ha).

Det finns en del böcker på tex adlibris på engelska som handlar om just konsten att bygga köksskåp (sök på kitchen cabinet) men i ditt fall så tror jag inte att ska behövas.

Ett tips kan vara att verkligen sätta sig in i hur gångjärnen funkar och ska monteras. Självstängande gångjärn försänks ju i dörrarna och det är trist att behöva göra om när allt annat är klart. Det är smart att provmontera för att se att det går att öppna och stänga innan lackering…

Vet inte om detta var till någon hjälp men fråga gärna om detaljer så ska jag svara så gott jag kan.
 
Tackar för svar, jag har snickrat en hel del men inga köksdetaljer utan annat snickeri som bord, hyllor och Hifi högtalare som folk anser har grym finish och tycker jag borde tillverka för försäljning. Har de nödvändiga verktygen som liten bordsåg, kexmaskin, överhandsfräsar mm. En stomme är ju inget konstigt egentligen vad jag kan se, men tips och råd samt erfarenheter från sådana som byggt är ändå alltid bra. Jag funderar även efter att kollat runt lite att bygga överskåpen med lite överhäng med spotlights under, sett på något ställe att det ibland förekommer.

Var hittar jag bra gångjärn som jag behöver, förslag på sådana? Ska alltså öppna luckorna uppåt och de blir ju lite långsmala. har aldrig satt in eller fräst för gångjärn, finns det beskrivningar hur man gör detta, mått på urtag placeringar?
 
Jag snöade in på det där med budgetrenovering, om du betraktar köksskåpsbyggande som hobby, då är det ju en helt annan sak. :)

Jag har sett mallar för i alla fall hålraderna för hyllor och "vanliga" gångjärn på Hornbach. Jag gissar att de som säljer Blum har mallar också. Mallen för gångjärn på Hornbach använde jag och den är kvalificerat plastskräp. Men den kostade inte så mycket och jag skulle bara borra om några luckor.
 
Jo, budgetrenoveringen är så att säga att jag kommer göra det mesta själv och inte byta ut allt utan bara köksfläkt och vitvaror (redan satt in ny kyl och frys av märke husqvarna som verkar sågas här...)samt nytt golv. Resten ska bara fräschas till med måleri. Ev. kan det vettiga i detta diskuteras men med mina kalkyler så blir ett nytt kök med stommar, luckor etc. nånnstans runt 20-25kkr +/- någon tusenlapp (IKEA, en större bunt tusenlapppar för ex. HTH) .Medan måleri och lite eget snickeri blir väl en tusenlapp eller två för stommar och luckor. I detta läge blir det budgetvarianten då badrummet också renoveras och köket inte var tänkt göras något åt riktigt ännu. De vitvaror och golv som läggs in har tagits i beaktande att ev. byta ut stommar och luckor om något år.
 
I så fall är kökssåp inga problem.

Jag körde med Blums gångjärn: http://www.blum.com/pdf/katalog/ka090_sv/02/KA090-KP-002.pdf: kolla under Gångjärnssystem, Clip top... Jag valde "120 graders special" som är gjorda för lite tjockar stommar. Direkt efter varje modell i katalogen (det finns hur många som helst) så finns monteringsanvisningarna med måttangivelser som dock kan vara lite svårtolkade. Man måste också välja en lämplig monteringsplatta som är den del man skruvar fast i stommen och sedan snäpper fast gångjärnet i.

Köpte dem på Theofils i Stockholm (http://www.theofils.se) som har ett enormt sortiment och där även jag som ickkeproffs fick mycket bra service. Vissa byggvaruhus och järnaffärer har ett visst sortiment av gångjärn och om du bara ska ha den vanligaste sorten så funkar det trolig med.

Ett annat tips är att inte lita på att taket är i våg. Mitt lutar och går i vågor så jag gjorde en viss glipa med flit mot taket och när skåpen var på plats så mallade jag och sågade till en list i MDF som jag limmade/skruvade dit med latex som sista utfyllnade mot taket. Tack vara att jag målade stommarna efter uppsättning så ser man inte denna passbit.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.