Funderar på om man kan använda Ikeas Pax Malm skjutdörr för en dörröppning in under en trapp. Skjutdörrarna säljs styckevis, 100cm breda. Och glidskenan går också att köpa separat. Men hjulen sägs löpa nedtill och nedtill kan vi inte ha någonskena (pga betonggolv). Jag vill att den endast ska hänga upptill. Antar att jag inte bara kan vända på dörren och glidlisten?

Glidlisten hade jag helst också velat montera mot väggen och inte undertill. Antagligast monterar man glidlisten undertill på taket av garderoben?

Någon som har Pax Malm som kan kika på sin och tala om hur den ser ut, om det är möjligt att använda till min lösning...?

Hon på kundtjänst nämnde även att hjulen sitter i dörren? Vadå i? Skruvar man inte bara fast dem undertill på dörren. Sedan är det frågan om det är en öppen glidlist nedtill, så vänder man på allt, så trillar dörren ner...

Hoppas någon förstår mig :-/
Snälla, ni kan väl göra ett försök?
 
Kollade precis på våran PAX Malm garderob och tyvärr kommer det inte att funka.
Dörrarna har hjul undertill och rullar på en rullskena. Övre delen har du bara en "pinne" som glider i ett spår. Har svårt att de hur det skulle funka att inte ha en nedre del för dessa dörrar, men det kanske finns andra lösningar som man kan kombinera med ikea dörrar. Googlade på "skjutdörrar" och fick många träffar på olika alternativ.
 
Jag har brottats med "modifieringar" av IKEAs produkter rätt mycket i mitt hus. Jag har bla byggt PAX-garderober på takhöjder som är "omöjliga", och diverse annat fix och trix med Billy som inbyggnadshyllor mm.

I princip är det ju en bra idé, råmaterialet är ofta mycket billigare än på brägårn, och finishen redan gjort.

I ditt fall skulle jag nog göra ett avsteg. Vill du bli nöjd med din lösning får du nog specialbeställa en måttsatt dörr. Fast just argumentet med att det är betonggolv tycker jag känns lite svagt. Det går att fästa saker i betong, antingen med bra plugg, eller bra montagelim.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.