Hej

Jag är i färd med ett hus där jag vill ha taket i liv med fasaden. Som takbeklädnad har vi tänkt oss taktpapp. Jag har sett massor med hus den senaste tiden i utsatta lägen med hav , regn, vind mm. Byggaren i fråga vill avskriva sig ansvaret för en sådan konstruktion då han inte vill ta ansvar för detta. Det jag undrar över är om jag ska acceptera dennes frånskrivning eller hur jag ska argumentera med honom?

Jag bifogar några bilder på hur jag/vi önskar att det ska se ut samt en teknisk lösning. Ni får gärna komma med idéer på hur man skulle kunna utveckla taket för att få samma känsla?
 
Din byggare verkar vara en försiktig person.
Fasaden blir mycket utsatt då det regnar/snöar på den ständigt. Fukten på panelen fryser och bildar sprickor som blir djupare/större med åren.

Men det byggs många hus idag utan taksprång och framförallt hus med betong eller rappad fasad. Dessa fasader klarar sig mycket mycket bättre.

Men jag tycker att du skall stå på dej. Det måste ju gå att lösa på något sätt.
Vad exakt i konstruktionen är det som han inte gillar och tar avstånd i från ?
Har han ingen annan lösning ? En bra byggare borde ha det tycker jag.
Jag ser ingen luftning av fasaden och taket på pdf:en. Eller är det ordnat genom att brädorna sitter som lockpanel ?
 
Hej och tack för ditt svar

Den fasadbeklädnad som vi ska ha är en stående fura med bakomliggande lockbräda. Löser det luftningen?
 
Om det bara är luftningen som din byggare ogillar så är det bara att ändra/öka den så att den blir tillräcklig. Skall luftningen ske för hela takytan genom mellanrummet vid lockbrädan så är det alldeles för lite.
30mm mellan isoleringen och boarden är för lite. Bör nog hellre vara ca: 50-60mm. Det kan bildas en hel del kondens under boarden och denna måste luftas ut ordentligt. Speciellt viktigt om luftningsavståndet är långt.
Öka hellre luftningen på bekostnad av isolertjockleken. Alt. öka höjden /minska bredden på limträbalken.

20 mm board på 1200 upplag tror jag inte är tillräckligt. Kör med minst 22 mm ändspontad rote för att få tillräcklig bärighet. Board är inte bra att använda som takbeklädnad då den måste skarvas på limträbalken endast.

Du måste nog ge lite fler ledtrådar ang. din konstruktion av taket innan du kan få fler svar. Vad exakt var det som din byggare inte gillade ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.