Jag undrar om någon har målat eller vet någon som målat sitt hus med kulör s8502-y? Skulle vilja se och höra hur det blev...Har nog bestämt oss för att köra på den och bara ha vitt i fönsterfodret. Vad tror ni....?
 
Det blir nog jättefint, är ju väldigt poppis med nästan svarta hus just nu.

Man ska dock vara uppmärksam på att om man haft en ljus kulör innan och ska måla det i en mörk kulör, blir fasaden otroligt mycket varmare när solen ligger på. Därmed riskerar färgen under att släppa från sitt fäste och det bildas blåsor/bubblor på fasaden. Detta motverkar man dock genom att skrapa ner så mycket det bara går och sedan grundmåla en gång för att sedan färdigstryka två gånger.
 
Tack för tipset! Har också hört att mörka hus blir mycket varmare och lättare spricker i trät. Vi har ett nytt hus som är grundmålat en gång så det är ingen färg under på det viset men hur vanligt är det att det spricker? Har tänkt att styka 2 gånger med nordsjö tx (tror jag det heter). Jag tänker att det finns ju rätt många svarta hus så det kan ju inte vara helt galet...:)
 
Hemmakatten
Vi har ett nästan svart hus. Det är dock lasyr och inte en täckande färg.

Mitt tips är att inte ha vita fönsterfoder. Fönstren blir väldigt markerade och risken är att det kommer att se ut som konstiga gluggar. Varför inte ha samma färg som på fasaden eller helt svarta eller möjligtvis lite ljusare, grafitgrått.
 
Du har nog rätt med gluggarna...Blir nog samma, kan nog se blått ut om man tar en ljusare färg
 
Målade ett hus med Tinova VX i kulören 7000-n. Fint när det är nymålat, efter tre år ser det ut som grisen. All glans är borta, och träet har spruckit väldigt mycket mer än innan. Rekommenderas ej!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.