Svärfar har också ett oisolerat golv, lite kallt på vintern men det ligger trasmattor i förrummet och i bastun är det ju varmt när man kliver in. Hur som har du redan lagt dit det så gör det ju ingen skada, om du i framtiden skulle vilja ställa ut ett litet element etc (om man vill ha bastun som tex extra gästtuga för att komma åt ett par extra bäddar) så har du ju redan nu förberett för det
 
Har nu börjat att få upp lite panel.

Bild 1: Vindskydd och spikreglar är nu på plats! Valde att lägga till ett litet fönster på 5x5 på gaveln!
Kommer att ge fin utsikt från övre laven. ( Efter en dags arbete med motorsågen. ;) )

Bild 2: Panel på plats på ena långsidan. Och ett hål för ventil för inluften i bastun.
Ska dit lockläckt ovanpå, vid ett senare tillfälle.

Bild 3: Grundmålar den panelen som jag hunnit få upp! Blir vanlig hederlig rödfärg.
 
  • Spikreglar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Panel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödfärg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Vad har du tänkt för golv inne i själva bastun? Jag står precis i startgroparna att bygga en 'Enkelbod' (lite modifierad) själv.

/D
 
dastromb skrev:
Vad har du tänkt för golv inne i själva bastun? Jag står precis i startgroparna att bygga en 'Enkelbod' (lite modifierad) själv.

/D
Det lutar åt att det blir ett furugolv, 25mm tjockt, direkt på bjälkarna. Som jag sedan lackar.
Man får vell ta smällen om golvet kommer att slå sig lite efter en tids användning.


Klinkers hade ju varit snyggast, men jag tror inte fogarna håller när stugan rör lite på sig.
Den står ju endast på lecablock.
Jag regla med cc 600 och jag tror det ska vara tätare när man kör med klinkers.

Plastmatta, nej tack!

Har aldrig bastat i en stuga med golv lagt med springor, men i min värd borde det bli kallt och dragit.
 
Redigerat:
Ett litet tips om golvet.
Du skriver att du tänker lägga furugolv som skall lackas. Skulle rekommendera dig att olja golvet istället alternativt låta det vara helt obehandlat. Lackade golv är som bekant ganska hala om det blir lite blött så risken är väl ganska stor att halka och halvt slå sig fördärvad efter ett par öl...
Skulle också tro utan att veta att du riskerar att få resningar i lacken i och med värmen i bastun.

Finns även en risk med lecablocken. Grannen har en bastu som står på leca. I vintras frös flera av dem sönder (sprack) efter att de sugit upp vatten ur backen...

Hoppas jag inte skrämmer dig med mina funderingar, ville bara dela med mig lite och hoppas att det är nåt du har nytta av...

Lycka till med det fortsatta byggandet!
 
Thomas_I skrev:
Finns även en risk med lecablocken. Grannen har en bastu som står på leca. I vintras frös flera av dem sönder (sprack) efter att de sugit upp vatten ur backen...
Du skrämde mig däremot ;) Har också byggt bastu på leca som inte provat en vinter ännu...har några dm grus samt 2-3 betongplattor under lecablocken, ändå risk att de spricker ?

La också bitar av nån slags tjärpapp mellan blocken och golvbjälklaget men de skyddar ju inte blocken ;)

ps. La faktiskt plastmatta i bastun ovanpå furugolvet (ingen isolering under detta) Men vi har bastun även som "skopa-vatten-över-sig-dusch" så de kändes bäst med plast, inkl ett avlopp i mitten. Körde 3-metersbredd på plasten för att slippa svetsa. Rätt snyggt golv, marmorerat svart.
 
Redigerat:
Vet inte hur vanligt det är att det spricker men det hände för dem i vilket fall. Jag hade nog valt att gjuta plintar om jag inte kört betongplatta som det blev i mitt fall. Rätt snabbt enkelt och säkert.
Jag tror dock inte det skall vara någon fara att ha det som du beskriver med både grus, betongplattor, papp etc...
Skulle du stöta på problem så går det ju att gjuta plintar i efterhand om det kniper alt gräva ner färdiggjutna. Använde färdiggjutna med ställbara balkskor att sätta fast gungställningen jag byggde till dottern, funkade klockrent!
 
D
Tack för tipsen om golv, men nu har jag bestämt mig. Det blir klinkers, har lagt cc 300 i bastu och duschutrymme och plintar, hoppas det håller ;-). Nu är problemet taklutningen, måste man ha så brant som 30 grader??
 
30 grader är brant tak. Normal taklutning på ett hus brukar vara kring 22-23 grader.
 
dastromb skrev:
Tack för tipsen om golv, men nu har jag bestämt mig. Det blir klinkers, har lagt cc 300 i bastu och duschutrymme och plintar, hoppas det håller ;-). Nu är problemet taklutningen, måste man ha så brant som 30 grader??
Jag byggde med 30 graders lutning och det blev högt och brant.
Det blev bara svårt att lägga takpappen.
Ända fördelen är vell att det lär inte ligga kvar någon snö på taket.
 
Bild 1: Dörr och fönster på plats.
Har en färdigstrykning kvar med rödfärgen. Sedan blir det vita knutbrädor.


Bild 2: 70 mm stenull i väggarna. Ska sedan upp med en 3,2 mm tjock board i själva bastudelen.
Nya spikreglar och sedan bastupanel. Relaxen får nog bli klädd med väggpanel av MDF.
 
  • Dörr & Fönster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 70mm Isolering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går långsamt men målet är att kunna basta på juldagen iallafall. Och då bör jag ha hunnit klart! :)
Storken är på väg så fritiden lär det ju inte bli mera av.


Bild 1: 25mm furugolv och board på väggarna i bastudelen.
Ska försöka med att enbart såpa golvet.

Bild 2: Reglar upp innerväggen.

Bild 3: 45mm isolering mellan bastudel och relax.
Glasdörr från Harvia på plats.
 
  • Golv1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mellanvägg 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mellanvägg 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Ser bra ut! Hur stor blir själva bastudelen?
 
dastromb skrev:
Ser bra ut! Hur stor blir själva bastudelen?
C:a 2 meter bred och 2,4 meter på djupet!
 
Hej HawkEye är alldeles nyregad på detta eminenta forum och detta blir mitt första postning.
Jag håller på med en vedeldad bastu som har samma koncept som ditt med en relax avdelning.
Jag har byggt en 15m2 stor friggebod och ska ha bastun längst in i den på ca
10 m3 ca B 1.30*L 3.30*H 2.10 det jag är fundersam på är det här med fukt och luftspalter. Jag har läst nästan allt som finns på nätet om detta och jag blir inte klokare för det nästan bara mer förvirrad. detta om folie och inte, jag tänker inte ha folie är motståndare till plast i hus och träkonstruktioner
Rum i rum konstruktion känns som överkurs så jag har tänkt byggt som dig.
Vad har du funderat på om detta med kondens i isoleringen och så?
För jag ska inte ha det uppvärmt jämt utan bara när jag bastar är det tänkt.
Och ventilationen hade jag tänkt ska vara under kamin vid golv och diagonalt uppe vid taket är det rätt ? Jag har sett andra alternativ om vid den övre laven mm vad tror du?
Mitt mål med att ta den första bastu turen är kvällen före julafton när man vill tagga ner efter paket inslagning och skinkkok.
/Södåb
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.