Hej!
Har skrivit på kontrakt för Villa Västervik hos Smålandsvillan och känner mig nöjd med det.
Har fruktansvärd beslutsångest angående grunden och hoppas på lite hjälp här!
Det absolut bästa känns ändå att välja den "varmgrund" som min säljare rekomenderat.
Problemet är bara att jag fått ett pris på en annan "isolerad krypgrund" och priset skiljer sig avsevärt...
Någon som har erfarenhet av detta?
Man vill ju trots allt få ut så mycket som möjligt av sina pengar samtidigt vill man ju inte "dumsnåla".
 
A
Jag är kanske lite partisk men jag skulle gjuta en platta på mark med kantbalkar och ingjuten vattenburen golvvärme och 20 cm frigolit i botten. Betongens tröghetsegenskaper är helt överlägsen. Jag tror säkert att det blir den dyraste lösningen men om du titar på merkostnads-skillnaden så är den minimal jämfört med komforten. Du kanske ska sälja huset någon gång, om husmarknaden är någorlunda normal då, så får du igen merkostnaden med råge.
 
O
Taj det bästa är som alltid platta på mark, men om inte så skulle jag välja vanlig torpargrund. gillar inte när man förändrar torpargrunden.
 
Vi har varmgrunden och är jättenöjda! Har bott i huset i snart 1 år och har inte haft några problem. Grunden har ju testats noga under längre perioder och temperaturen är mer konstant än i vanliga krypgrunder.

Jag tycker att ni skall ta varmgrunden! Det viktigaste i huset är just grunden och den skall ni inte snåla in på. Då är det bättre att vänta mer stenläggning av gångar, ny soffa osv.

Har den billigare grunden en fläkt som skapar undertryck eller är den bara isolerad?
 
Den är bara isolerad och inget undertryck genom fläkt.
Det lutar väldigt mycket åt att ta varmgrunden som SMV rekomenderar, det är den ni har då alltså?
Vilket hus har ni, är det Smålandsvillan, vilken sort isf?
Fungerar det bra med uppvärmning osv med tanke på varmgrunden?
Tänkte även ta varmgrunden pga att då får SMV hela entrepenaden och det verkar ju väldigt smidigt! Gjorde ni på det sättet också?
 
Japp vi har grunden som SMV rekomenderar och har tagit fram med Cellplast direkt. Vi har SMV Nybro, kolla bloggen, har för mig att jag har bilder på grunden. :)

Uppvärmningen görs ju i huset och det fungerar bra. Elräkningarna åg på ca 3000 kr/månad nu under vintern men nu när det är varmare så ligger vi på ca 500 kr - för allt! Så det är bra.

Vi kunde inte ta entreprenaden för grunden via SMV. En auktoriserad firma byggde grunden och vi skrev kontrakt med dem.
 
Det låter bra och jag har bestämt mig för att också göra denna grunden.
Det verkar helt klart bäst och SMV har hand om hela entrepenaden så det kommer nog att gå väldigt smidigt hoppas jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.