Jaha, en liter tjockt rostblandat vatten rann ut på garagegolvet när jag öppnade bottenventilen. Skulle kanske tänkt på detta liiiiite tidigare...

Sedan oljan då, jag kunde fortfarande inte se något genom siktglaset men hällde på lite olja, då dök det upp en vätskelinje, den var med andra ord i princip tom...

Slutligen till luftfiltret, jag hittade något som liknar en "filtkloss" (sådär 7x2x2 cm) under en plåtbit, den dammar inte lite när jag viftar med den. Rengöring skadar nog inte men ännu bättre skulle det nog vara att byta. Är det någon som vet var man kan hitta sådana i närheten av Lund/Malmö?
 
Luftfiltere som er tett minsker effektiviteten til en kompressor mye.

1 Liter rustvatten, det er en del, pleier å bli et 3-4 dråper hver dag.........
 
Mikael_L
Daniel_N skrev:
Kan man göra detta själv på något sätt?
Ja det viktigaste måste vara att provtrycka med vatten, inte luft, ifall man är rädd om livet.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Logiman skrev:
Luftfiltere som er tett minsker effektiviteten til en kompressor mye.
Det kan jag tänka mig, den skall ju helst lägga mer krut på att trycka ut luften än att suga in den.

Logiman skrev:
1 Liter rustvatten, det er en del, pleier å bli et 3-4 dråper hver dag.........
Ja, eller kanske en halvliter men inte mindre. Som sagt, den har ju stått och skött sig själv ett antal år...
 
jac skrev:
Är det någon som vet var man kan hitta sådana i närheten av Lund/Malmö?
Eftersom kompressorn är märkt KGK, misstänker jag att den kommer från K.G. Knutsson. Du skulle kunna kolla med Autoexperten i Lund eller Malmö, de säljer KGK:s grejor.
Har du tur, kan de hjälpa dig. ;)
 
Hej!
Mitt första inlägg här på byggahus.se.

Kom bara att tänka på en sak: Längre upp skrev jac "kompressorolja". Vill bara kolla så du häller rätt olja i kompresssorn, blir lite orolig så att man inte häller luftolja, alltså olja som ska smörja luftdrivna verktyg i kompressorns motorhus.

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Mvh Robex.S
 
Robex.S: Hej och välkommen hit!
Tack för tipset, tanken slog mig faktiskt innan(!) jag hällde i oljan så jag kollade flaskan en gång extra. :) Jag tor ivarjefall att det bler rätt (för en gång skull...)

Immobil: Tack för tipset med tillverkaren (och alla de andra). Efter att ha tittat närmare på den lilla plåtskylten på framsidan så tror jag att jag har hittat tillverkaren: http://www.kgk.dk/

Jag får väl slå dem en signal om jag inte hittar något på närmare håll.
 
Vanlig 10-40 10-30 motorolje går også fint på en kompressor, bedre enn ikke noe eller eldgammal olje.

Men en som er bedre rustet til å stå i mot kondens og oksidasjon for kompressorer er best. Smøreolje for verktøy er tynnere, så man bør helst ikke blande eller bruke samme.
 
Jag såg att det stod "Fredrikshavn" på maskinen så jag spårade upp denna tillverkare: http://www.kgk.dk/

När jag kontaktade dem via mail så fick jag svara att vända mig till den svenska återförsäljaren: http://www.gelins-kgk.se/

Skall bli intressant att se om de har några gamla luftfilter kvar :).
 
Jag skulle personligen vara lite orolig för rosten i tanken.
1 liter gammalt vatten kan ha gjort vad som helst med tanken.
Rostskador som påbörjats 1986 är nog omöjliga att uppskatta.

Om en lufttank smäller kan det gå riktigt illa.
Pratade med en brandsläckskille för många år sedan som berättade att en kollega sprängde bort en hand på en rostig släckare. Botten gick ur när de provade den och med 10 bar och 20/25 cm diameter blev det till en mindre handgranat.

Personligen så skulle jag allvarligt överväga att skrota den och skaffa en ny.
De är ju trots allt inte så dyra jämfört med hälsan.

/Peter
 
Jo, jag har ju mina funderingar...har faktiskt inte trycksatt den igen.
Nu står den ju ganska bra placerad med tanke på omständigheterna men å andra sidan så är det ju när man skall fram och bara... som det brukar kunna hända saker.

Jag kom att tänka på en kille som jag känner lite grann som pysslar mycket med gaser av olika slag. Tänkte höra om han har något bra sätt att inspektera tanken. Det är ju inte otänkbart att han har någon lämplig utrustning på jobbet.
 
Såhär elva år senare är det min tur att ställa lite frågor om samma kompressor eftersom den råkat hamna i min verkstad nu.
Ett problem som jag håller på att åtgärda är ett oljeläckage från "huset" som innehåller kompressoroljan. Dels var packningen till locket i dåligt skick, dels är packningen till plastmuttern som utgör nivåfönster stenhård varför jag tänker byta bägge.

Dock har jag inte lyckats hitta någon ersättningspackning till locket, vilket inte förvånar med tanke på kompressorns ålder (byggår 1986) så jag kommer att använda Permatex Gasket Cement från Swedol. Den står emot bensin, diesel, olja samt kylvätska och ska palla ett tryck på 345 bar så jag hoppas att den ska göra sitt jobb.
Har någon åsikter på detta är jag tacksam för dem.

Vad gäller plastpluggen/nivåfönstret blev det oväntat svårt att hitta en ny packning; på AD Bildelar hade de inget alls, järnhandlarens leverantör av kompressorrelaterat har gått i konkurs så för tillfället har de inget alls. På Swedol grävde en hjälpsam kille fram de här röda packningarna på bilderna. Det var de enda de hade sa han men var inte säker på att de var rätt för mig men han var juste och gav dem till mig.

Kompressorns oljehus med synligt plastmutter/nivåfönster och nya röda packningar vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"Huset" som rymmer kompressoroljan.

Kompressorhus med oljeöppning, två röda packningar och transparent plastmutter på vitt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Locket till "oljehuset" med plastmutter/nivåfönster samt de nya packningarna som ev ska ersätta den svarta på locket.

Två röda runda packningar av gummi eller fiber på en vit yta, potentiella ersättningar för kompressor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det någon här på forumet som kan avgöra om de här packningarna funkar eller ska jag köpa mig en matta för att göra topplockspackningar på Biltema och en huggpipa i lämplig storlek och göra en egen packning till plastmuttern?

En annan fråga är om någon har koll på kostnaderna för att låta provtrycka tanken — kostar det mer än ett par tusen känns det som att det är bättre att köpa en ny.

Alla tips tas tacksamt emot!
//Ronnie
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
A
Sätt permatex på nivåskruvens packning också,det blir inget högt tryck i vevhuset;) om inget är helt galet(y)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
galento
Handyman 1 skrev:
Sätt permatex på nivåskruvens packning också,det blir inget högt tryck i vevhuset;) om inget är helt galet(y)
Eller gängtejp borde funka också (y)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
En så liten tank behöver inte prov tryckas om man inte verkligen vill göra det. Sannolikheten är att eventuell rost orsakar ett hål som släpper ut trycket snarare än en momentan jättespricka som gör att hela tanken åker i sär på ett spektakulärt sätt.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.