Hej,

Vi har planer att renovera "lite lätt" i köket. Köksluckor skall bytas ut.
Men sedan har vi ett riktigt fult kakel ovanför spis och arbetsbänk. Hur vet man om det är kakel eller någon typ av sjösten? För det liknar sjösten/natursten men tro kanske ändå att det är kakel som liknar sjösten.
Det är lite struktur och gropar i plattorna.

Hur som helst vill vi måla på detta och vill gärna ha vitt. Är detta möjligt?
Några förslag hur man går till väga, förarbete och färgval?
 
Redigerat:
Det är inga problem att måla på gammalt kakel, ibland kan det faktiskt bli riktigt snyggt då det underliggande mönstret framträder. Tvätta av som vanligt inför målning (få bort allt fett), sandpappra, tvätta rent och rolla sedan på med lackfärg i den glans du vill. Jag har tidigare t o m målat om diskmaskin med gott resultat.
 
Hur gör man med fogar? Är det någon speciell färg man skall leta efter gjord för kakel?

Diskmaskinen!? Skojar du?
 
Antingen maskerar du fogarna eller så målar du över dom... välj själv vilket som blir lättast.

Vad gäller tillvägagångssättet så ska man tvätta av med ett alkaliskt tvättmedel typ soda och sedan mattslipa. Efter det kan man måla direkt med en våtrumsfärg eller använda sig av en snickerislip och en snickerifärg. Där får du också välja vilket system du tycker verkar lättast.
 
Jag har målat med vanlig lackfärg i två olika hus (inför att göra större förändringar, kakla om och bygga om kök helt), en gång blank och en gång matt. Båda höll bra den tiden vi hade det så, ca 1 år. Jag rollar då givetvis över fogar också, blir lätt att torka av mm. Diskmaskinen gjordes på samma sätt, riktigt avtvättningsmedel, slipa fint, maskera kanter och rolla på, blev också jättebra och höll det året ut innan skulle byta. Då är jag en petimeter ändå!*ler*
 
om du vill ha nytt kakel kan du sätta det direkt på det andra kaklet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.