Funderar på att öppna upp ytterligare en dörröppning från köket och denna gång ut mot matsalsbordet i vardagsrummet. Härom kvällen satt jag vid matsalsbordet och tänkte mig den nya dörröppningen och blev lite tveksam. Tänk om jag sitter där på fester och ser all disk som växer på diskbänken.

Men, en granne kom med idén att sätta in en skjutdörr i dörröppningen (det finns inte plats för vanligt dörr). Har man skjutdörrar nuförtiden? Vilka säljer skjutdörrar och då tänker jag inte på skjutdörrar anpassade till garderober.....?

Någon som vet?

/Fredrik
 
De flesta stora dörrtillverkare (Dooria, Swedoor, Diplomat etc) har skjutdörrar - även kallat pocketkarm. De flesta (alla?) dessutom från en och samma norska tillverkare. Fråga en återförsäljare.
 
Det är ju bara skjutdörrsbeslaget som är special. Själva dörrbladet är samma som till en vanlig gångjärnsdörr.
 
Tack för svaren! En fråga på detta forum ger bättre utdelning än en googlesökning!
 
Nu ska jag bara göra en öppning från köket. Vad är det bästa sättat att skära ut en bit av gipsskivan för att skapa dörröppningen? Jag har ingen tigersåg och jag vågar inte använda sticksåg (än).

Jag funderar på att använda en vasskniv och sedan slå sönder gipsskivan inom det utskurna. Kan det vara en bra metod?

Lyckligtvis har det varit en dörröppning där tidigare och det verkar inte finnas någon regel bakom.
 
Mig2006 skrev:
Vad är det bästa sättat att skära ut en bit av gipsskivan för att skapa dörröppningen? Jag har ingen tigersåg och jag vågar inte använda sticksåg (än).
Borra först ett hål så du får in sticksågbladet. Det är jättelätt att såga gips med sticksåg.
Säkerställ att det inte går några kablar eller rör i väggen!

Tänk på att pocketkarmen tar upp ungefär dubbla bredden mot dörröppningen, så om nya dörren skall vara lika bred som den gamla, behöver öppningen vara ungefär det dubbla. Kolla sista sidan här: http://admin.dooria.net/Resources/Dooria/Files/PocketSV.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.