Detta får bli ett snabb svar... ;)
Ju mer plast och andra tillsatser man blandar i en silkatfärg ju billigare blir den... något man känner igen från kyckling - ju mer vatten ju lägre pris... :)
Men den förlorar då också många av sina goda egenskaper. Tyvärr är gränserna när den slutar vara en silikatfärg allt för vida.
Så ju mer "plast" desto billigare men sämre på "sugande" underlag dvs. mineraliska putser. På ett tunnputsbruk behövs inte de öppna egeskaperna på samma sätt som på de mineraliska.
När du går igenom mitt svar ovan igen ;) (det var ju långt) så använder man inte KC-bruk i tunnputssystemen (tunnputsbruken kan dock vara baserade på KC-bruk, men med tillsatser)
Om ni väljer ett tjockputssystem på mineralull (t.ex. maxits Serporoc) så kan ni välja den struktur som ni tycker bäst om. Jag föredrar rivputs.
En fasad som blir flammig vid regn är antagligen tjockputsad då den är öppen för att ta upp och torka ut över hela ytan.
Hoppas detta inte ställde till det ännu mer... ;D
Är tillbaka på tisdag för att svara på fler frågor... ;)
Och detta skulle bli kort... :-/
 
Jag har med intresse tagit del av putsdiskussionen. Det år svårt att få oberoende råd från tillverkarna, eftersom de marknadsför just sitt system.

Vi avser bygga vårt hus med tung stomme, dvs någon form av betongblockssystem. Hittills har vi sett framför oss en traditionell tjockputs med en genomfärgad "ädelputs" ytterst typ Maxit. Huset kommer dock vara beläget på västkusten i närheten av havet, dock inte precis vid havet. Vi har därför blivit lite villrådiga mht riskerna med slagregn på västkusten för en tjockputs och börjat fundera på en genomfärgad silikonhartsputs som ytputs typ StoSilco :-/.

Synpunkter?
 
I utsatta lägen är det bästa och snyggaste att använda rivputs. det är 10mm ytputs som spikrivs till rätt struktur.
Bygger man upp putsen rätt blir det inga problem.
Om du har en vattenavvisande puts och får en spricka, så kommer slagregnet att trycka in vatten bakom ytputsen som sedan har svårt att komma ut igen...
 
Enligt tillverkaren Sto är silikonhartsputsen svagt hydrofoberande, men med hög vattenångenomsläpplighet.
 
Alla färger och putser med organiska tillsatser är bara öppna för vatten i ångfas - dvs vatten som är i vätskefas måste med värme omvandlas till ånga inan den kan vandra ut genom färgskiktet.
Silikonhartsfärg/puts är en mycket högvärdig produkt med egenskaper som liknar silikatfärg/puts, men jag tycker de passar bättre på tunnputs eller betong/stark puts (socklar, stödmurar mm.)
 
Hej!

Ska bygga nytt och använda lättbetong som jag börjat leta billiga alternativ efter, bl.a. i Tyskland.
Då jag läst att lättbetongen lätt absorberar vatten borde vad jag läst i denna tråd akrylputs för struktur ytterst vara det bästa alternativet. Är detta lämpligt tro?
 
Akrylputs??

vi har ett hus som är byggt i isoleca och sen putsat med ett grundningsbruk, och sen 10-15mm utstockningsbruk.

på detta vill vi nu ha vit strukturputs.
tilläggas skall att det även finns altanstolpe o div som är klätt med mineritskiva.

jag kan inte riktigt tyda denna tråden som ett enhälligt svar.

fungerar akrylputs bra för mig?
materialet är från polen, kommer inte ihåg märket men tror det var något som sluta på maxit, vet ej dock om det har nåt samröre.

det skulle vara som ett lim spackel i ett som ska på både puts och mineritskivor med lite nät i skarvar för att dölja sprickor.
sen påförs det för hand och dras ut med filtbräda tror jag, vit färg med struktur.

bra eller dåligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.