Jag har två markproblem! Ett gammalt och ett nytt. Det gamla är en tidigare granne som har utökat sin trädgård ut på vår mark utan tillstånd. 500 kvm trädgård som inte är deras och som nuvarande husägare inte vill köpa eller betala arrende för.´, men som de ändå utnyttjar och hävdar att allemansrätten gäller för. Där har vi nu bestämt att vi ska sätta ett staket och plantera igen samtidigt som vi planterar skogen intill! Elakt kan tyckas, men tvisten har varat i flera år och jag känner mig kränkt!

Det nya problemet är en ny granne. De köpte ett gärde som tidigare varit en del av vår gård. Vi har trott att markgränsen gått utmed stenmuren som skiljer av gärdet, men aldrig diskuterat det hela med nya grannarna. De byggde ett hus för 2 år sedan och kom aldrig hit och diskuterade mer än bara bygglovet som vi skulle skriva under.
Nu när vi ska fälla träd i muren som skuggar vår mark ville vi veta på vems mark träden står, innan vi fäller. Gränser går ju sällan mitt i en mur utan på ena eller andra sidan om den.
Deras hus ligger ungefär 4-5 meter från stenmuren, men när vi nu tagit fram 2 av de 3 markrören visar det sig att markgränsen ligger minst 7 meter in på deras sida om muren. Vi har inte hittat det tredje röret ännu, eftersom de grävt över det, men vi tror att grannens hus ligger antingen PÅ gränsen och då halva huset på vår mark, eller också ligger huset precis invid markgränsen. Det lutar dock åt att huset delvis ligger på vår mark och att deras stora, nybyggda veranda skjuter ut så att den också riskerar att ligga på fel sida om markgränsen.
De har bott i huset 1,5 år, men har inte slutbesiktigat det ännu.

Vems ansvar är det att märka ut markgränsen? Kan även vi ha en skuld i att markgränsen inte var tydligt utstakad innan huset byggdes? Gränsen var som sagt inget vi talade om och vi har bara förutsatt att gränsen varit vid muren och aldrig haft anledning att undersöka det närmare, för än nu.
Vad gör vi nu? Jag vill inte skänka bort min mark. Jag har min gård och jag vill inte att andra ska roffa åt sig av min mark och sedan tvinga mig att skänka bort den eller att sälja den. Visst har jag mycket mark och de lite, men vaddå? Jag har grannar med ännu mer mark, men inte tar jag deras för det.
Vad gör jag om grannens hus ligger PÅ min mark? Eller vad gör jag om huset ligger närmare än vad som är tillåtet?
Borde inte kommunens bygglovsansvarige ha sett det här? Personen i fråga var ändå här två gånger då vi ansåg att huset redan från början låg för nära våra djurstallar, av miljöskäl.
 
Angående ditt nya problem:ar lantmäteriet gjort en förrättning gäller deras utstakningar, du själv får väl inte staka ut mark. Om kommunen har slarvat och inte kontrollerat gränser är det en fråga som bör avhandlas mellan kommunen och din nya granne. Om du är lite smidig, ge dina nya grannar en chans att arrendera marken på 50- års basis om du inte har nytta av den, men se till i avtalet att de accepterar din nuvarande samt eventuellt nya verksamheter. Gjör du på detta sätt har du säkerställt att grannen inte kan klaga på den verksamhet som du bedriver på tomten, vilket kan vara värt en del...
 
I samband med bygglovet skrev vi ett kontrakt just om att deras fastighet inte skall kunna klaga på eller hindra vår fastighet att bedriva verksamhet. Vi har jordbruk med djur.

Deras tomt styckades av på 80-talet. Rör från Lantmäteriet finns och kartor finns med avståndsmått mellan rören. Vi har alltså hittat 2 av de 3 rör som vi behöver hitta för att komma fram till var gränsen går. Gränsen är helt rakt dragen, finns inga vinklar eller knöligheter. Mao kan vi dra ett snöre från rör 1 till rör 2 och få fram den exakta gränsen. Rör 1 var lätt att hitta, men rör 2 har förmodligen hamnat under jord.

Jag vill inte arrendera ut marken. För mig är det samma som att skänka bort den till en symbolisk summa. För marken är ju borta för alltid. Inte kan man efter 50 år kräva den tillbaka. Man kan ju knappt ens hävda att man äger den. 600 kvm handlar det om. En remsa på 7-8 meters bredd och ca 70 m lång.
Här är markpriserna låga och att sälja skulle inte ge många slantar det heller. Kan tänka mig att byta mark dock...
Grannen har en bit vildvuxen ängsmark som de inte använder. 2500 kvm. Betydligt större än vår remsa, men de har tagit vår mark olovandes.
För jag är trött på att folk bara tar och OM det nu är så att de slarvat med att ta reda på gränser och bara smällt upp sitt hus på min mark för att det var finare att bygga där - då vill jag allt bli kompenserad.
 
Jag förstår dig, men om vi vrider och vänder på argumenten lite så har du redan godkänt bygglovet där huset står på din mark. Ni har till och med upprättat avtal om jordbruksverksamhet. Du var ju övertygad om att tomtgränsen gick vid stenmuren, och har inte brytt dig om att ta reda på hur det ligger.

Det har inte grannen heller.

Så, frågan är hyr man löser detta. En utväg tror jag är att grannen får köpa markplätten fram till stenmuren för ett i dina ögon vettigt pris, alternativt att ni byter mark på ett smidigt sätt. Naturligtvis får de stå för lantmäterikostnaderna.

Det första problemet tycker jag att ni löser på ett rimligt sätt. Hävdar de allemansrätt måste ni hävda rätten att bedriva skogsbruk på er mark (eller odla spannmål). Tror inte att det behövs något staket. En traktor som plöjer och man sedan planterar granar torde räcka mer än väl. Du kan ju ge dem någon veckas varsel att flytta på värdefulla plantor de vill rädda.
 
Det bygglov jag skrev under var på en ritad karta. De måttangivelser som fanns var från strecket som betecknade markgränsen och till det tilltänkta huset. Andra mått och landmärken fanns inte utmärkta. Så jag tog det för självklart att de visste var gränsen var.
Men visst, det är en väldigt konstig gränsdragning. ca 8 meter på deras sida om muren på kortsidan om tomten och 12 meter ovanför muren nedanför deras hus, där de planerat anlägga trädgård.
Jag slår vad om att grannen vet för han blev väldigt spak när vi sa att vi behövde märka ut gränsen inför inspektionen. Han visste nog inte innan, men han vet säkert om det nu så varför inte komma till oss när han upptäckte det så att vi kunde reda ut der direkt? *morr*

Nu vet jag ju inte att de har byggt på vår sida. Har vi tur har de bara byggt för nära. Jag har inte för avsikt att tvinga dem att riva sitt hus eller att driva dem från hus och hem. Ängen de äger använder de inte och de har inga djur och kommer heller inga att skaffa. För mig hade den ängen underlättat för mig att ta mig vidare ut på min hagmark bortom. Hade vi bytt all mark, bakom och nedanför deras hus, fram till en meter från muren mot deras äng hade jag kvadratmetersmässigt gått med 1500 kvm +. Är det ett rimligt byte att föreslå? För helst vill jag inte sälja eller stycka min mark alls!

Den andre grannen har många barn och hundar och det är massa spring. Från nedersta trappsteget på deras trappa är det ca 2 meter och det behövs ett skydd för plantorna när det är nyplanterat. Vi ska plantera 4 hektar skog så det är inte bara "deras" plätt vi ska plantera igen. Surt för grannarna som har tyckt att det varit fint när marken varit öppen betesmark de senaste 7 åren, men vi orkar inte hålla den öppen längre och det är egentligen skogsmark så...
 
Redigerat:
Jadu monster, det är inte alltid lätt med husägare som försöker utvidga sina domäner in i skogen. Men det är inte ovanligt.

Vem har gjort fel här? Det borde vara han/hon som satte ut huset på tomten, kanske felinfomrerad av grannen.

Kolla upp hustes koordinater med kommunen, och tomtens koordinater med lantmäteriet. Nämn att du tror att huset är byggt på fel ställe, kanske in på din mark, och fråga dem hur du skall göra. Så hade jag gjort i alla fall. Lantmäteriet borde kunna ge dig en flygbild över området med gränserna utsatt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.