Så har man fått reda på att
Hjältevadshus numera efter nyår
installerar avfuktare i sina grunder
men vi som redan har skrivit köpe-avtal etc
blir blåsta på det fast vi ändå ska bygga i mars!

Jag blir lite irreterad då man ev framöver kommer
bli tvingad att själv sätta dit en avfuktare!!

Nån annan som bygger hjältevadshus som vet
nåt mera om detta??

Mvh Annika
 
Tvingad att installera en avfuktare blir du väl inte, däremot om grunden är felkonstruerad så kan du få fuktproblem som bör åtgärdas. En sådan åtgärd måste väl inte innebära en avfuktare?? Eller?
Har hört talas om en mängd åtgärds-varianter här på forumet angående torpargrunder och långt ifrån alla innebär installation av avfuktare. Vi bygger Hj-vad-hus direkt på berg och blev "rekomenderade" att inuti grunden ovanpå makadamm och plast lägga frigolit. Vet inte om det är bra, får väl se framgent.
Sök lite i forumet och du skall finna!
 
Alla torpargrunder/krypgrunder är i dag riskkonstruktioner, detta innbär att risken att drabbas av fukt i grunden är relativt stor. Anticimex har gjort en undersökning där man kan påvisa att 7 av 10 husgrunder har mer eller mindre mögelproblematik. Trots riskkonstruktionerna så fortsätter man att bygga krypgrunder utan varmgrund. Naturligtvis beror det på många faktorer varför en grund är fuktig. marken,dagvattensystemet dränering. klimat. typ av grund. klimatzoner etc.... man kan alltid minnimera risken av allt annat. Klimatfrågan kan man däremot inte göra så mycket åt. den

Avfuktare eller varmgrund antingen eller, håll koll på grunden med en enkel hygrostat är tipset om du inte skall göra några åtgärder från första början.

Bästa lösningen i dag enligt småhusskadenämden är betongplatta på mark med underliggande isolering min 300 mm
 
Köp en avfuktare för en tusenlapp och ställ ner. Dessa billiga kondensavfuktare fungerar visserligen inget vidare vid låga temperaturer men om du som jag har cirka 10 grader C i grunden även vintertid så duger den fint. Jag hade 85-90 % RH i grunden innan den billiga avfuktaren och nu 1.5 månader senare ligger jag strax under 70 vilket tydligen skall vara tillräckligt. Elförbukningen hos avfuktaren motsvarar cirka 30 spänn i månaden.
 
Jag ska bygga hjältevads björken i jönköping, jag tog upp detta med min säljare innan jag skrev på några papper. I det område som jag ska bygga i har hjältevadshus gjort bedömningen att inte installera avfuktare i några hus på grund av att markförhållandena är kanon, avfuktaren är inte till för att hjältevadshus krypgrunder är dåliga utan bara för att det ger dem ett extra skydd emot evetuella framtida besvär i och med den nya regleringen i abs 05, du är fortfarande skyddad enligt dina försäkringar. Jag skulle faktiskt inte efter att ha läst lite vilja ha avfuktare och varmgrund jämfört med krypgrund..

tips läs abs 05

mvh Svartjobbarn
 
rimic skrev:
Alla torpargrunder/krypgrunder är i dag riskkonstruktioner, detta innbär att risken att drabbas av fukt i grunden är relativt stor. Anticimex har gjort en undersökning där man kan påvisa att 7 av 10 husgrunder har mer eller mindre mögelproblematik. Trots riskkonstruktionerna så fortsätter man att bygga krypgrunder utan varmgrund. Naturligtvis beror det på många faktorer varför en grund är fuktig. marken,dagvattensystemet dränering. klimat. typ av grund. klimatzoner etc.... man kan alltid minnimera risken av allt annat.  Klimatfrågan kan man däremot inte göra så mycket åt. den

Avfuktare eller varmgrund antingen eller, håll koll på grunden med en enkel hygrostat är tipset om du inte skall göra några åtgärder från första början.

Bästa lösningen i dag enligt småhusskadenämden är betongplatta på mark med underliggande isolering min 300 mm

Jag instämmer till fullo! När det dessutom inte är någon större ekonomisk besparing att bygga en torpagrund så ser jag inte en enda anledning till att inte välja platta!
 
labela36 skrev:
Det beror på tomten och hur mycket markarbete som behövs och det är därför viktigt att göra en geoteknisk undersökning innan man bestämmer sig. Vår tomt var inte plan och marken var inte lämplig för att lägga platta på mark, därför blev det en stor ekonomisk besparing för oss när vi byggde med Älvsbyhus där grunden samt grundläggningen med torpargrund dessutom ingick i huspriset. Vi skulle hamna i en helt annan prisklass om vi skulle bygga med platta på mark, minst 200' dyrare...  ;)
Visst har du rätt i att det i vissa fall är billigare.

Jag funderar ibland på varför man inte hellre bygger huset på plintar än med torpagrund.. Bygger man på plintar så har man helt minimerat risken för att få stillastående luft under huset och risken för kondens är då mycket liten. Det ska nästan vara antingen eller med ventilationen, en "varm" och tät grund eller på plintar med fritt flöde..
 
rimic skrev:
... Anticimex har gjort en undersökning där man kan påvisa att 7 av 10 husgrunder har mer eller mindre mögelproblematik.
...
Bästa lösningen i dag enligt småhusskadenämden är betongplatta på mark med underliggande isolering min 300 mm...
Jag tycker att Anticimex rapport om krypgrunder borde ifrågasättas. Det är inte trovärdigt att ett företag som säljer avfuktare samtidigt propagerar för krypgrundens "förbud". Har ni funderat på länsförsäkringars samarbete med Anticimex där man i LFs villaförsäkring erbjuder besiktningar och skydd mot husbock m.m. Nästa steg för Anticimex är väl att påsta att 7 av 10 hus drabbas av husbock så att de kan sälja fler försäkringar.

Sen har vi Småhusskadenämnden som livnär sig på att dela ut bidrag för att åtgärda "skadade" krygrunder. Vad berättigar dess existens? Knepig konstellation. Snart finns det väl en Husbockskadenämnd eller Hussvampskadenämd?

Jag är, som ni märker, ganska less på propagandan emot krypgrunder och dess utdömande. Alla grunder har problem under fel förutsättningar. Problemet är inte grunden, utan de företag/personer som kategoriskt rekomenderar en viss grundläggning utan att ta hänsyn till tomtens förutsättningar.
 
Vi är på väg att bygga hus och vill flytta in så snart som möjligt. Väljer man ett volymhus blir det någon form av torpargrund eller isolergrund (tät grund med övertryck) och vi kan flytta in om ca 3-4 månader. Älvsbyhus har torpargrund och då kan man inte få golvvärme. Smålandsvillan och St Anna-hus har isolergrund och man kan få golvvärme med St Anna-hus.
Väljer man däremot platta på mark är golvvärmen inget problem. Vi kan då välja lösvirkeshus eller andra kataloghus men det dröjer minst 8 månader till inflytt om det är kataloghus och kanske ett år om det är lösvirke.
Flytta in snabbt är onekligen lockande. Är det någon som vet om isolergrunderna är bra, jämförbara med platta på mark? Älvsbyhus har byggt med torpargrunder sen 1927 - är de så dåliga?

Krydolf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.