Hej!

Jag funderar på att isolera ytterväggarna på mitt hus från insidan.
Anledning: jag vill inte påverka utseendet på utsidan plus att jag precis gjort om hela fasaden.

Jag har trålat runt lite på nätet för att söka info och tycker att jag kommit fram till en vettig lösning. Men jag skulle vilja dryfta den här med ett par funderingar som någon kanske skulle vilja kommentera.

Bakgrund:

Den befintliga konstruktionen av ytterväggarna är så här, sätt utifrån.
Puts på revnät, vindduk, "asfaltpapp", råspont, reglar, (i facken mellan reglarna, kutterspån och lite gulfiber på ovanvåning och insprutad isolering från 60 talet på nedervåning. Samtlig isolering är ihopsjunken/krympt), råspont, papp, beklädnad.
Se även ritningen.

Min lösning:

Jag tänkte plock bort beklädnad (typ masonit, tretex och papp). Regla upp med 45x45 sätta cellplast emellan. Sen plastfolie. Sen regla med 45x45, dra el e.v. värme rör och i med gulfiber sen OSB och gips.

Jag läste att ångspärren (palstfolie) får ligga max en tredjedel av isolertjockleken in i väggen. Därför tänkte jag använda cellplast innanför plasten. Då borde det bli ungeför det förhållandet utan att man tar hänsyn till att den befintliga väggen isolerar något. Men det gör den ju och det är ju bara bra utifrån det resonemanget.

Mina funderingar är följande:

Blir det för mycket isolering om jag använder cellplast, alltså kommer konstruktionen att bli för kall.

Har jag tänkt rätt med ångspärren?

/Anders
 
  • gammalkonstr.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • nykonstr.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Cellplast är svårt att få bra i den typen av konstruktioner. Varför cellplast? Finns inte någon fördel med cellplast jämfört med vanlig isolering i detta fall anser jag.
 
Hej injonil.

Tack för din synpunkt. Jag har funderat på detta också. Men jag hade för mig (info från en osäker källa) att cellplast ska ha ungefär dubbelt så bra isolerförmåga som gulfiber på samma tjocklek. Det var därför jag tänkte använda det för att få förhållandet 1/3 isolering ångspärr 2/3 isolering.
Har du nån fundering kring det. Det kanske räcker om jag använder vanlig isolering och så räknar in den befintliga väggen också.
 
Det är fel att cellplast skulle ha bättre isolervärde men det verkar vara en vanlig missuppfattning. Normal cellplast har ungefär samma isolervärde som normal vanlig isolering. Finns dyrare cellplast och vanlig isolering som har bättre värden och möjligtvis skulle den allra bästa cellplasten vara bättre än den bästa vanliga men det är jag inte så säker på. Några dramatiska skillnader är det dock inte!
 
Med lite snabb googling hittar jag exklusiva cellplaster på lambda 31 och de dyrare vanliga på lambda 33 men då är frågan om du överhuvudtaget är intresserad av att betala de höga priser som dessa kostar jämfört med standardsorterna.

Hur som helst verkar mitt tidigare påstående gälla :)
 
Tack för infon injonil. Vet du något om andra insolermaterial. Skulle det vara idé att välja något annat är vanlig isolering istället för cellplasten t.ex. celulosa. Jag har hängt upp mig lite på att skapa det här 1 till 2 förhållandet innanför och utanför ångspärren vad det gäller isolertjockleken.
 
Det är säkert bra, men du kan inte åstadkomma det med två lika tjocka lager... Så stora skillnader är det inte på olika typer eller kvalitéer på isolering.
 
Extruderad cellplast har runt 350% högre u-värde än vanlig cellplast, används i kylindustrin och liknande ställen med extrema krav, men det blir duktigt dyrt att använda, och så måste du få det tätt hela vägen, en köldbrygga så är ju den vinsten borta...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.