Vi står och velar mellan Classic135 från LB och Lyckan med vinkel från Eksjöhus.
Någon som kan komma med för/nackdelar? Både på hustypen men också på husleverantören.
 
Jag har fått uppfattningen att både LB och Eksjöhus har bra hus. Men vi har fastnat för LB-hus efter att ha varit i kontakt med många olika säljare.
Båda husen är fina, men Lyckan har ju ett sovrum till om man är ute efter det.
 
Vi valde också mellan LB och Eksjöhus och valde tillslut Eksjöhus pga att de hade en säljare här på plats. LB-hus var inte villiga att byta ut värmepumpen mot en annan (vi vill ha jordvärme kombinerat med frånluft). Dessutom var det begränsade möjligheter att göra något arbete själv via LB-hus och vi planerar att försöka hålla nere kostnaderna genom eget arbete. Så här i efterhand är vi nöjda med vårt val. Några vänner till oss har byggt LB-hus och de är mycket nöjda med sitt hus men det var en hel del krångel under byggprocessen.
 
Eksjöhus var länge ett alternativ, men säljaren verkade inte intresserad av att sälja något hus så de har vi räknat bort helt nu. Husen är det säkert inget större fel på. Vi var och kollade på ett Lyckan som var jättefint. För oss blir det nog LB-hus eller Myresjöhus. Det är mycket som hänger på vad för säljare man har, får man ingen respons blir man liksom inte så sugen på att köpa. Byggledaren är också kanonviktig, vi har träffat byggledaren på LB-hus och han verkade mycket kunnig. Vi vill bygga med totalentreprenad så LB-hus blir bra. Man kan ju bygga stommonterat eller nästan nyckelfärdigt med LB-hus, men det funkade alltså inte i ert fall Druvan?
 
Hej !
Vi valde faktiskt mellan dessa två hus, men fastnade för lyckan. ett avgörande skäl var det fjärde sovrummet. dock är lyckans allrum mindre.
Är hur som helst mycket nöjda med lyckan.

Det är annars en hel del detaljer som skiljer mellan husen i grundutföranden. Några är:
lbhus har 300mm isolering i grunden mot eksjöhus 200.
lbhus har bättre fönster, elit extreme.
dock har lbhus inte isolerade inneväggar, väv i lilla toaletten och bara ett enkelt handfat.
Eksjöhus hade ett mer komplett paket så färre tillägg kändes nödvändiga.
Kanske har lbhuset en mordernare utformning (om man inte går på lyckans funkisvariant).

Jag är idag mycket glad att vi valde Eksjöhus, hela processen har funkar mycket bra för oss har jag förstått efteråt.
 
Acerman skrev:
dock har lbhus inte isolerade inneväggar, väv i lilla toaletten
Vaaa? Är du verkligen helt säker på detta? Jag har lusläst leveransdeklarationen och inte har jag sett att det skulle vara oisolerade innerväggar och glasfiberväv i badrummen... :confused:

Låter mer som Älvsbyhus i mina öron (inget ont om Älvsbyhus!).
 
Hmm... jag har också fått för mig att både WC och badrum har kakel+klinker i LB-hus. Har vi fel? Kanske får kolla med säljaren igen...

Läste någonstans att det endast kostade någon tusenlapp att få isolerade innerväggar. Typ 5000? Måste lusläsa papprerna och höra med säljaren...
 
Vad har ni för pris på Lyckan huset? Är det jämförbart med classic 135 = ca 1.75 mkr?

Lyckan vinkel såg ju rätt smarrig ut :)
 
Har fått svar från säljaren på LB-hus, verkar som att du hade rätt om isoleringen och glasfibern. Innerväggarna är oisolerade, är det nån som har oisolerade väggar som kan berätta ifall det blir lyhört?

I hus som har ett badrum utan dusch så blir det fiberväv. Är det dusch är det kaklat.
 
flindra skrev:
Man kan ju bygga stommonterat eller nästan nyckelfärdigt med LB-hus, men det funkade alltså inte i ert fall Druvan?
Vi vill bygga med delad entreprenad och göra en hel del arbete själva. När vi brörjade dra igång byggprocessen fanns det ännu inget LB-hus här omkring och säljaren kunde inte lova att vi kunde få sköta en del arbete själva då de inte visste vilka hantverkare mm som skulle bygga huset. Nu i efterhand när man vet mera om byggande förstår man att det säkert hade gått att ordna men det visste vi inte för drygt ett år sedan.
 
Acerman skrev:
lbhus har 300mm isolering i grunden mot eksjöhus 200.
Eksjöhus har som tillval 300 mm isolering.
 
flindra skrev:
Har fått svar från säljaren på LB-hus, verkar som att du hade rätt om isoleringen och glasfibern. Innerväggarna är oisolerade, är det nån som har oisolerade väggar som kan berätta ifall det blir lyhört?

I hus som har ett badrum utan dusch så blir det fiberväv. Är det dusch är det kaklat.
Vi fick pris ca 6-10tkr att sätta isolering i alla innerväggar.
 
Druvan. Vad har du fått för produktionskalkyl från n´ Börje :D
 
Vi har nyligen fått en kalkyl från LB på en Classic135 med vidbyggt garage och ryggåstak.

Totalpriset med uppskattade priser på grov och finplanering på tot 100k, tomtpris på 250k samt övriga anslutningsavgifter på ca 130k landade på 2650k. Låter helt ok tycker jag. Har efterfrågat en ny kalkyl med dubbelgarage samt fjärrvärmeanslutning. Dvs "ren" fjärrvärmeanslutning utan frånluftsvärmepump och med FTX istället.
 
Exploateringskostnad: 75000:-
Byggnadskostnad: 1677740:-
Byggherrekostnad: 94087:-
Totalt: 1846827:-

Med tomt och anslutningar: 2176827:-

Prata med Börje, han kan fixa så ni får åka och titta på ett Lyckan. Vi tyckte det hjälpte oss att få gå runt och titta. Det är svårt att få en uppfattning hur det verkliga huset ser ut om man bara tittar på ritningarna. Vi var även och kikade på ett Kvadraten. Båda dessa Eksjöhusägare tyckte att Börjes kalkyler hade stämt bra överens med den slutgiltliga kostnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.