Vi vill bygga till vårt hus. Vi har en jättestor veranda med plasttak som visserligen är jättebra på somrarna med gott om plats för barnen att leka, men jag vill ha en fin glasveranda. Vi har ett gammalt, falurött hus på landet och det hade blivit SÅ fint. Vill ha lite i stil med Emil i Lönnebergas hus, eftersom vårt i övrigt liknar det huset. Ovanpå glasverandan vill vi bygga ett sovrum.
På bredden skulle verandan bli lite drygt 4 meter eftersom det finns fönster på var sida som inte går att flytta eller ta bort. Vad hade varit lämpligt på längden (ut från huset) om man vill få verandan att se propotionerlig ut?
Vad kan ett sådant projekt kosta? Om man bortser från dörrar och fönster, det kan ju bli hur dyrt som helst beroende på vilken sort man väljer. Jag tänker på själva tillbyggnaden.
Vi har torpargrund och huset i sig är i botten ett timmerhus, byggt på 30-talet.
 
om du vill veta hur stor verandan skall vara så bör du ju också meddela hur stor huset är i dagsläget, annarsr är det svårt.
 
Ja, det borde jag ju.... Tror att huset är ungefär 9x12 meter, kanske lite längre. Men på långsidan, där det är tänkt att verandan skall ligga, finns det ett fönster i köket och ett i vardagsrummet som inte går att ta bort. Mellan dem är det lite drygt 4 meter. Så bredden på verandan blir som sagt 4 meter.
 
Varför går det inte ha ett fönster in i verandan ?
Det viktigaste är väl hur stort sovrummet ovan kommer att bli, antar att du kommer att ha snedtak som tar en massa plats. På det sätter blir det ju ytan på rummet ovan som får bestämma hur stort det blir nedan.
 
Verandan ska bli på långsidan av huset, inte på gaveln. Så det blir liksom ett nytt tak till glasverandan och om det är så högt att nocken på det går ihop med det vanliga taket så kommer det att bli så högt i tak övenför glasverandan att det inte blir snedtak.
Har funderat på att glasverandan skall vara 4x3 eller 4x4 meter stor. Vet bara inte om det finns risk för att det ser för stort ut eller om det är lagomt. Om det sticker ut 4 meter glasveranda från ett hus som annars är 9 meter brett. Jag vill ju behålla den gammaldags och lantliga stilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.