Hej!
Sådde för en vecka sedan och undrar helt enkelt ungefär när jag kan förvänta mig att det börjar hända något?

Både jag och han där uppe har sett till att det är fuktigt men särskilt varmt hat det inte varit, säkert runt tio grader i snitt.

//JeRo
 
  • Gilla
Dzeth och 1 till
  • Laddar…
Gissningsvis börjar du se gräs som sticker upp inom en vecka. Brukar ta 2-3 veckor lite beroende på vädret.
 
för oss tog det tre veckor innan det började synas
 
Här (stockholm) tog det två veckor innan jag såg något grönt. Nu efter fyra veckor är gräsmattan riktigt tät och fin, har hunnit klippa två gånger. Jag har dock fuskat med någon sorts fiberduk som släppet igenom ljus och vatten men håller fukten kvar under duken. Blir lite som ett växthus. Verkar funka väldigt bra.
 
  • Gilla
Selan92 och 1 till
  • Laddar…
I Hedemora tog det nästan 3 veckor innan något hände. Regnade bra, men värmen höll sig borta. När den väl kom så "exploderade" dock gräsmattan och uttrycket "den smo väntar på något gott" verkar ju stämma. Ska klippa för 3:e gången ikväll....
 
  • Gilla
beffo
  • Laddar…
Det låter tryggt, då ska jag inte oroa mig en på ett tag i alla fall

//JeRo
 
Redigerat:
Hur långt tid det tar beror även på vilken typ av gräs som såtts. Vi sådde Weibussl Extra Green, och det tog ca 10 dagar innan några gröna fjun började synas. Nu, efter knappt fyra veckor, är det riktigt grönt, men med en hel del kala fläckar. Första klippning kanske blir aktuellt vid midsommarhelgen.

I denna tråd finns några bilder där några dokumenterat gräsmattans framsteg:
http://www.byggahus.se/forum/graesmattor/63945-graesmatta-anlaeggning-och-skoetsel-7.html
 
Faktum är att i förrgår, nio dagar efter sådd, började små fjuniga grässtrån titta upp ur backen. :)
 
  • Gilla
hstnstrm
  • Laddar…
Jag sådde en yta yta förra året och det tog 5-6 veckor innan jag behövde klippa gräset första gången. Jag sådde i två omgångar, men det blev ändå ganska tunt, och är så fortfarande (nu på andra säsongen). På en annan yta rullade jag ut färdigt gräs och det blev naturligtvis perfekt från början, men man märker skillnaden framförallt andra året. Det var klart värt den större utgiften att få färdigt gräs. Enda nackdelen med färdigt gräs att att du måste vattna kopiöst de första 3-4 veckorna.
 
Vi gödslade i samband med sådden och vattnade ganska mycket första helgen. Eftersom det är vid vår stuga så hade vi ingen vattning i veckan sedan. Efter en vecka började vi se små gröna "fjun". Nu har vi inte sett det på två veckor så det skall bli intressant. De som har tittat till huset säger att det har kommit upp fint :)
 
När gräset vuxit någon månad har jag för mig att man ska gödsla en aning. Vilken produkt i Weibulls sortiment ska jag använda?
 
Gödslar man för tidigt finns risken att gräset dör, då det är rätt klent i början. Själv väntade jag med att gödsla hela första året.
 
  • Gilla
betongarn och 1 till
  • Laddar…
Bumpar tråden med en ny fråga... vi sådde gräs för ca 2 veckor sedan. Mager jord, mycket sand. Vattnar rikligt varje kväll då det torkar ut på dagen när solen och vinden kör på. Det har varit runt 10 grader på dagen och -2 till 3 grader om natten. Nu senaste dagarna har det varit riktigt varmt och gassigt på dagen och kallt på natten. Ser inga små gröna fjun. Hur länge ska jag egentligen vänta? Sådde vanliga Weibulls Villla Classic

/S
 
S steve5432 skrev:
Bumpar tråden med en ny fråga... vi sådde gräs för ca 2 veckor sedan. Mager jord, mycket sand. Vattnar rikligt varje kväll då det torkar ut på dagen när solen och vinden kör på. Det har varit runt 10 grader på dagen och -2 till 3 grader om natten. Nu senaste dagarna har det varit riktigt varmt och gassigt på dagen och kallt på natten. Ser inga små gröna fjun. Hur länge ska jag egentligen vänta? Sådde vanliga Weibulls Villla Classic

/S
Skulle säga att det varit för kallt fram tills typ ”nu”. Vänta en vecka till.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.