Jag klurar lite på hur man justerar höjden på ett laserpass ex: Bosch BL 2L Professional.

Om man har ett sånt på ett stativ och vill få en linje ex. ovanför ett fönster, måste man då ha ett stativ som är så högt som man vill ha linjen? Eller hur funkar det?
 
Mikael_L
VideX skrev:
Jag klurar lite på hur man justerar höjden på ett laserpass ex: Bosch BL 2L Professional.

Om man har ett sånt på ett stativ och vill få en linje ex. ovanför ett fönster, måste man då ha ett stativ som är så högt som man vill ha linjen? Eller hur funkar det?
Ja typ. :)
Golv/tak-stativ är annars trevliga. Jag har ett sådant här:
VT-7757.jpg

Men ställ fotostativtypen på ett bord eller liknande när du behöver komma högre upp.
 
Kläm fast en BMF vinkel med snabbtving i en dörrkarm och ställ lasern på.
 
Nu blir det på gränsen till en trådkapning. Ber om ursäkt för detta.

Hur långt ner fungerar golv/takstativ? Håller på med ett källargolv och vill markera blivande golvnivån som i mitt fall är ca 5-10 cm ovanför den plats där jag vill ha lasern. Vill undvika att mäta ner från laserlinjen i möjligaste mån och vill därför sänka ner lasern till rätt nivå. Fotostativet är ju för högt för dessa 5-10 cm så hittills har jag pallat under med diverse bråte för att hitta ungefär rätt nivå. Dock är det svårt med repeterbarheten om man flyttar lasern.
 
H_L skrev:
Nu blir det på gränsen till en trådkapning. Ber om ursäkt för detta.

Hur långt ner fungerar golv/takstativ? Håller på med ett källargolv och vill markera blivande golvnivån som i mitt fall är ca 5-10 cm ovanför den plats där jag vill ha lasern. Vill undvika att mäta ner från laserlinjen i möjligaste mån och vill därför sänka ner lasern till rätt nivå. Fotostativet är ju för högt för dessa 5-10 cm så hittills har jag pallat under med diverse bråte för att hitta ungefär rätt nivå. Dock är det svårt med repeterbarheten om man flyttar lasern.
Jag har ett som liknar det som Mikael_L har lagt in en bild på (det står Stanley på mitt). Använder man det på rätt håll (dvs med plattan mot golvet som på bilden) så hamnar fästet för lasern ca 1 dm ovan golv. Om man däremot vänder upp och ner på stativet (plattan mot taket alltså) så blir avståndet bara ca 3 cm eftersom stången då går ända ner till golvet. Man får förstås också rotera fästet 180 grader.

I det senare fallet är det skallen på skruven (en sådan där greppvänlig variant) som håller lasern på plats som begränsar hur långt ner man kan sänka fästet. Om man byter ut den mot en vanlig gängad skruv kan man nog spara ytterligare ca 1 cm.

Sen får du lägga till anståndet mellan laserns nedre kant och själva laserdioden/dioderna. I mitt fall handlar det om ca 4 cm.

Alltså är 10 cm ovan golv inget problem med mitt stativ, men 5 cm hade nog varit på gränsen.
 
Tänkte också tanken att vända upp och ner på stativet. Det är alltså möjligt att rotera fästet på vissa varianter. Bra! Tack för svaret!
 
laserpass är mer bök med än vad det gör nytta.
 
Det var ju ett rätt generellt påstående... Jag tycker det helt klart beror på vad man ska göra. Exempel från senaste månaden:

Ska sätta en tapetbård mitt på väggen runt ett helt barnrum. Bården sitter över en skarv mellan tapet och målad vägg. Sätt ut korslasern och markera våglinjen runt halva rummet. Rotera lasern 180 grader och mät ut resten av våglinjen. Sluttid på typ 5 minuter. Att göra det där med 180cm mästarstege tar betydligt mycket längre tid. Dessutom är risken stor att man köttar sönder tapeten när man svänger runt på stegen.

Loda in ny dörrkarm. Givet något man gör med en bra stege. Visst kan man säkert använda lodlinjen i en korslaser men jag är säker på att det tar betydligt mycket längre tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.