Hej!

Vi har köpt en tomt i Breared och tänkte att det kunde vara roligt att ha en tråd och diskutera med er andra som köpt tomt där och tänker bygga. Vi skall dra igång till hösten.
 
Hej

Jag och min sambo har också köpt en tomt på Breared. Bra initiativ att köra en "egen" tråd här. Det lär dyka upp en del frågor man behöver diskutera under processens gång.
 
Hur långt har ni kommit i processen?
 
vi har väl fastnat lite i "inväntan offerter o jmf lev.dekl.-träsket". Vi har alltså inte bestämt oss för vilka som skall sälja/bygga hus åt oss än. Har några träffar med säljare inbokade för att få lite detaljer specade så att det överhuvudtaget går att jämföra olika offerter.

Funderar lite på uppvärmningen av huset. Kommer ni köra på fjärrvärmen som man måste ansluta sig till? Löser ni i så fall ventilation med FTX eller mekanisk frånluft?
 
Vi kör med fjärrvärme. Värmeväxlare kostar 13800+moms hos Dahls. Alfa laval eller Metro VVX. De flesta VVS firmor i Varberg verkar använda Metro som mest. Det finns husleverantörer som dock försöker sälja sin värmepump plus fjärrvärmemodul (c:a 18000) för att på så sätt kunna sälja sin värmepump. När det gäller ventilation så kör vi FTX, har fått en offert för runt 35000 för all material och dimensionering. Vi har beställt huset av Nässjöhus och kommer att handla upp schakt, grund, vvs, el och husmontering under de närmaste två veckorna.
 
Ja jag har märkt att alla husleverantörer inte är så pigga på att bara plocka bort värmepumpen och dess kostnad. Det är väl samma sak som med andra "avdrag" man önskar göra, att de såklart har en del vinst inräknat även där. Vilken firma gav dig offerten på FTX-systemet? Har du koll på vad installation av fjärrvärmeväxlare kostar? Lycka till med era upphandlingar! Vilken tomt har ni förresten?
 
Jag märkte samma sak när det gäller husförsäljare. Jag gjorde sedan tvärtom. Jag kontaktade diverse husleverantörer och bad dem att lämna ett pris på endast skalet (tak, ytter- och innerväggar). Sen jämförde jag pris, kvalité, bemötande. Vi får se om vi valt rätt.
Har ej fått nån offert på VVS än, jag bör få nästa vecka. Angående FTX pm ditt mail så får du namnet. De har ingen hemsida, det är ett företag i Kungsbacka.
Vi har tomten mittemot lekplatsen Grönstenen 1, grannen längre ner har precis lagt grunden. Vilken tomt har ni och när köpte ni tomten, i år eller förra hösten?
 
Vi köpte tomten "S" (magnetiten 1) i "andra rundan" nu i år och fick tillträde den 1/6.

Jag har också funderat på att dela på entreprenaderna och då få större möjlighet att styra över material arbete m m. Jag är dock osäker på om jag skulle hinna med allt arbete det innebär. För tillfället lutar det åt att en firma gör det mesta och står för samordning.
 
Ja det är en del jobb. Vet ej om jag klarar av det heller. Jag tror det men jag får se när huset är klart :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.