Hej alla!

Jag är ny, både här på forumet och när det gäller att köpa hus.

Jag och min sambo håller på att kika efter hus men jag tycker det känns väldigt svårt!

Hur ska man kunna "veta" hur mycket ett hus är värt egentligen? Vi har bara varit på en visning och ska på en till nu på torsdag. Eftersom vi bara varit på en tidigare visning så känns det väldigt svårt att veta hur mycket man kan tänka sig att lägga på detta hus. Vi är riktigt intresserade...

Något särskilt man ska tänka på att titta efter på visningar?

Här är huset; http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/444271

Går det att på något sätt för er som är lite mer insatta att säga ungefär hur mycket man ska betala för ett sånt där hus?

En sak jag funderar på är driftkostnaden. 36000kr/år inkl samfällighetsavgift tycker jag låter mycket. Vad säger ni?

Hoppas på liite hjälp!:)

Tack på förhand!
 
Priset på ett hus bestäms i första hand av läget. Det gör att man måst ha ganska god kännedom dels om hur priserna överhuvudtaget ser ut i falun, men också hur detta ligger i staden, är det ett "inne" område, hur fungerar kommunikationer osv.

Jag tittade väldigt hastigt på objektbeskrivningen, det står platta på mark som grund, huset är byggt i början på - 80 talet.

Under 70 -talet byggdes väldigt många hus med platta på mark, pga diverse konstruktionsfel och utbrett byggfusk har väldigt många av de husen fått fukt och mögelproblem. Begreppet "sjuka hus" handlar i stor utsträckning om de husen. På 80 talet gick man över till krypgrund, plintgrund vad som helst som inte har platta på mark. Sedan har det visat sig att man får liknande problem med många av de grunderna, idag har man i stort sett gått tillbaka till platta på mark fast av en helt annan konstruktion än 70 talsgrunderna.

Jag är osäker på om platta på mark från 80 talet hör till risk generationen, men jag tror att det är den punkt på det här huset där det är störst risk för obehagliga överraskningar Ta reda på detaljer om byggtekniken som användes då, kolla om det varit fuktproblem, dels i det här huset men även i området överhuvudtaget. Det ger en indikation.

Jag tror att det inte stod något om renoveringsår för badrummet, men är det original från 81 så kan ni troligen förutsätta att det behöver åtgärdas ganska snart.

Plåttaket, om det är från 81 så kanske det bör undersökas lite extra (vet inte hur länge man kan räkna med att det håller, men 30 år är troligen i bortre änden av livslängden).

En sak som ni bör undersöka är hur skolsituationen är i området. Även om ni kanske inte har barn nu och skola känns avlägset så går tiden fort och snart står ni där på första skoldagen för ert barn.

Vi missade den detaljen när vi köpte vårt första hus (var då barnlösa), det höll på att sluta i katastrof, vår son utreddes för magsår efter ett halvår i första klass. Vi flyttade delvis av den anledningen till vårt nuvarande hus (han fyllde 18 häromdagen och går på NA programmet med MVG i nästan alla ämnen).
 
Tack så jättemycket för svaret!

Ang fukt och mögelproblem så vet jag att det har varit problem med mögel i flera av dessa hus, det blev dock åtgärdat för ca 10-15 år sen. Jag ska dock kolla upp detta noga.
Om det nu är så att det har varit problem men att dessa blev åtgärdade, kan man då räkna med att problemet är borta eller är det troligt att det kommer tillbaka?

Badrum åtgärdas skriver du. Tror du att det är fuktproblem där med alltså, om det nu är från -81?
Går det att säga på ett ungefär vad ett badrum kostar att renovera (helkaklat) om man inte gör någonting själv?

På vilket sätt kan man undersöka taket??

Läget anser jag är mycket bra. Man har nära till både dagis, skola, affär, bad mm och inte särskilt långt till centrum heller.

Tack igen för svaret, mycket uppskattat!
 
moestberg skrev:
En sak jag funderar på är driftkostnaden. 36000kr/år inkl samfällighetsavgift tycker jag låter mycket.
Låter mkt riktigt lite dyrt för den husstorleken.
Men det kan vara fjärrvärmen som spökar.
Be att få en spec på kostnaderna.
 
www.villavardet.se kan man registrera sig gratis och kolla priser på tidigare försäljningar i området. Det ger en indikation på den allmänna prisnivån i området som kan vara bra för att bedöma vad det här huset kan vara värt... Man får ju inte hela sanningen där eftersom man inte ser yta, skick o s v på de sålda bostäderna men man kan ju t ex notera adresserna och åka runt och se hur de ser ut i alla fall.
 
Farzan skrev:
På www.villavardet.se kan man registrera sig gratis och kolla priser på tidigare försäljningar i området. Det ger en indikation på den allmänna prisnivån i området som kan vara bra för att bedöma vad det här huset kan vara värt... Man får ju inte hela sanningen där eftersom man inte ser yta, skick o s v på de sålda bostäderna men man kan ju t ex notera adresserna och åka runt och se hur de ser ut i alla fall.
Jag har faktiskt hittat på den där sidan och det är två likadana hus på gatan bredvid som såldes för 1,2 - 1,3 nånstans, det var iofs 2007. Har priserna stigit mycket sen dess?
 
Badrummet behöver inte vara akut dåligt, men ett badrum från 81 skall man inte ha så stora förhoppningar om. Om ni skall kolla något själv så skärskåda mattskarvarna i golvet, ta gärna med en lupp och kontrollera. Skarvarna skall vara svetsade, (görs med en plasttråd och en speciell varmluftpistol som vämer mattan i skarven, samtidigt trycker ned en mjuk plastråd med en tryckrulle, tråden och mattan smälter ihop. Man brukar se tråden som alltid har en något avvikande färg, syns som ett spår på 4-5mm. Om det syns sprickor runt svetsningen så är mattan slut och måste bytas (teoretiskt kan det nog gå att svetsa om, men det brukar man inte göra).

Annat klassiskt fel framförallt på badrum från den tiden är tätheten vid golvbrunnen, om mattan känns lös eller bubblig i närheten av brunnen så har du troligen en akut fuktskada.

Ev. problem med fukt i grundplattan är väldigt svårt att uttala sig om, men det första ni måste göra är att ta reda på exakt vilka kontroller och åtgärder som är gjorda. Om det varit problem i många av de andra husen så har man troligen gjort en utredning, och diverse mätningar i alla husen.

Innan ni köper så måste ni göra en egen besiktning mha. en besiktningsman, då bör ni även höra med besiktningsmannen om ev. fördjupad besiktning av grundplattan (vanligt att man tar borrprover, mäter fukthalten direkt under betongplattan osv).

Observera att det är viktigt att besiktningen utförs av en besiktningsman som NI väljer, och att dte är NI som tecknar avtal med besiktningsmannen. S.k säljarbesiktningar som ofta presenteras i objektbeskrivningar från mäklarna skall man bara se som ett reklamblad för huset, ren marknadsföring.

Och efterssom ni nu är nya i husköparsvängen så ta till er mitt standardråd: Lita aldrig någonsin på någonting överhuvudtaget som sägs av en mäklare. Dubbelkolla precis allt han säger (och då menar jag ALLT, även om han säger att klockan nu är 3 så dubbelkolla). När det blir dax att skriva på avtal, se då till att ni får avtalet några dagar före till påseende. Ta reda på av folk ni känner hur proceduren går till, vid minsta avvikelse från "protokollet" så backa och kontrollera.

Personligen skulle jag inte köpa ett hus med den grunden. men det beror mer på problem som släktingar har haft än på logiskt tänkande.
 
Är inte platta på mark bra eller vad menar du?
 
Hempularen, tack för alla tips!

Låter ju inte så bra att du inte skulle vilja köpa ett hus med sådan grund.
Men jag tycker det är intressant iaf så vi ska åtmistone gå på visningen och försöka ta reda på så mycket som möjligt!

Är det fler som avråder från hus byggda på 70 och 80-talet med platta på mark?
 
moestberg skrev:
Är det fler som avråder från hus byggda på 70 och 80-talet med platta på mark?
70-talet är risk, 80-talet ändrade man konstruktionen av platta på mark.
Men man måste kolla noga hur det gjorts på just det hus man är intresserad av.
 
Niteowl skrev:
Är inte platta på mark bra eller vad menar du?
Inte så som de gjordes på 70 talet. Dagens konstruktioner är tydligen bättre, jag antar att det handlar om isoleringen.

Riktigt vad som skiljer en 70 tals grund från en 80 tals grund vet jag inte.
 
anaitis skrev:
70-talet är risk, 80-talet ändrade man konstruktionen av platta på mark.
Men man måste kolla noga hur det gjorts på just det hus man är intresserad av.
Vad är det som skiljer konstruktionerna åt då?
 
Om jag får gissa så är det så att på 70 talet så byggde man dels med dålig isolering, specade för lite kapilärbrytande material (singel elelr makadam) under grunden. Men byggarna fuskade hej vilt och gjöt ibland direkt på lera. Så en dålig konstruktion förvärrades nästan regelmässigt av byggfusk.

På 80 talet hade problemen blivit uppmärksammade, det blev mer kontroller, fusket minskades. Men jag tror att det fortfarande var i princip samma konstruktion.

En konstruktion som jag tror man hade skippat på 80 talet var att gjuta in syllarna (träreglar i betongen), dessa murknar och man få idag byta syllar till väldigt höga kostnader.
 
hempularen skrev:
Om jag får gissa så är det så att på 70 talet så byggde man dels med dålig isolering, specade för lite kapilärbrytande material (singel elelr makadam) under grunden. Men byggarna fuskade hej vilt och gjöt ibland direkt på lera. Så en dålig konstruktion förvärrades nästan regelmässigt av byggfusk.

På 80 talet hade problemen blivit uppmärksammade, det blev mer kontroller, fusket minskades. Men jag tror att det fortfarande var i princip samma konstruktion.

En konstruktion som jag tror man hade skippat på 80 talet var att gjuta in syllarna (träreglar i betongen), dessa murknar och man få idag byta syllar till väldigt höga kostnader.
Den stora skillnaden var att man i slutet av 70-talet kom på att det var bättre att isolera under betongplattan istället för över.
Detta genomfördes succesivt från början av 80-talet - båda konstruktionstyperna kunde alltså förekomma tidigt 80-tal.

Spec av kapilärbrytande lager var ung samma på 70-talet som idag.
 
Såg klart trevligt ut iaf :)

När det gäller plattan, om det har förekommit åtgärder mot fukt så borde ju mäklare/säljare eller ngn i samfälligheten/granne kunna veta vad som hart gjorts och om ngt hus i området har drabbats av fuktskador efter det.

Ni skall som sagt gära en egen besiktning också - och välj då gärna en besiktningsman som inte är rekommendarad av mäklare/säljare utan som ni kontaktar själv (inom parentes så har jag, efter ett antal läsningar bla här på forumet osv fått för mig att mindre bolag ofta är bättre till skillnad från tex anticimex osv...men ngn i er bekantskapskrets kanske kan rekommendera ngn). en bra besiktningsman torde ha koll lite på området och konstruktioner samt kunna fuktmäta...

Angående priset: Är ni ensamma så kan ni ju definitvt förhandla er fram. Gå nedåt miljonen kanske till att börja med iaf. men räkna med att få betala nära utgångspriset...
Finns det fler spekulanter så sätts ju priset automatiskt s.a.s- då är frågan mer vad er budget är :)

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.