Håller på att bygga pannrum och fräser in så mycket det går i väggarna.
Undrar därför om det går att förbereda för framtida inköp av solfångare? Budgeten tillåter inte denna investering just nu men jag skulle gärna fräsa in i väggen nu om det går. Rör hylsor e.dyl., kom gärna med förslag!
 
När vi byggde 1997-98 så förberedde vi för solfångare genom att dra isolerade rör för solfångarna och VP-rör för tempgivare mellan pannrummet och vinden.

Detta underlättade när vi sedan monterade solfångare 2004. Var "bara" att ansluta i respektive ände......
 
Behöver det inte vara speciella rör och isolering med tanke på den höga temperaturen?

Vad skall man använda? Vilket cc-avstånd? vilken höjd över golvet? hur nära och var skall vp-röret för tempgivaren sitta? Kan man släppa rören i mitt fall uppe på loftet ovanför pannrummet?
 
Kör med färdigisolerade solfångarör
 
Kan man/får man skarva sådana? Var finns de till försäljning samt vad kostar de?
 
Passar på att svara lite på min egen fråga. Hittade isolerade solfångarrör hos Sfinx. Höll dock på att trilla av stolen när jag läste att en 20m rulle kostar 7500:-. Helt sanslöst!!!!!

Skulle det fungera med något annat som man själv isolerar med typ stenull? Koppar eller pex? Vet att det skall kunna klara av kraftig värme vilket ju i och för sig koppar gör.

Vad säger ni som kan och har gjort något liknande?
 
Hej

När jag installerade solfångare för 4 år sedan så tog jag mjuka Cu-rör på rulle, man slipper skarvar på detta sätt. Köpte Biltemas "Fuskprisolrör" och skalade av plasten, det var billigast just då. Lätt att böja och "trä" igenom eftersom rören är så mjuka. Böjde till och stagade rören med vanliga bladskruv och rörsvep. De flesta anslutningar som blev lödde jag med gasolbrännare och mjuklod eller med stödhylsa. Någon enstaka koppling med stödhylsa och skärringskoppling.

Isolerade med glasull som jag snurrade runt rören i generös mängd (typ 50-100mm), avslutade med ståltråd. På vissa ställen där det var synligt tog jag rörskål (pressad glasull med alufolie på utsidan). Köpte en del på Rinkaby.

MVH/Gano
 
Funkar inte såna där "vanliga gråa" rörisolering i nån cellplast?
 
Kan tänka mig rent spontant att den gråa rörisoleringen inte klarar värmen!
 
Snurre skrev:
Kan tänka mig rent spontant att den gråa rörisoleringen inte klarar värmen!
Aaah, of course!
 
Snurre skrev:
Behöver det inte vara speciella rör och isolering med tanke på den höga temperaturen?

Vad skall man använda? Vilket cc-avstånd? vilken höjd över golvet? hur nära och var skall vp-röret för tempgivaren sitta? Kan man släppa rören i mitt fall uppe på loftet ovanför pannrummet?
Det behöver inte vara "speciella" rör. Dock behöver de klara en temperatur som kan i vissa fall bli upp till 180-200°C. Och då återstår inte så mycket mer än kopparrör.

Hur man skall dra rören beror ju till stor del på var pannrummet med acktank finns placerat i förhållande till var man har tänkt sig att placera solfångarna. Har man ett enplans hus så kanske det inte är så stor idé att dra rör i förväg men skall man t.ex passera ett våningsplan eller flera innan man når vinden eller platsen för det blivande solfångarmontaget så finns det mycket att vinna med att fördra rören.

När det gäller isolering så gäller det att se upp med vad man köper. Isoleringen måste tåla temperaturer upp till ca 200°. Har själv haft temperaturer på 178°C uppe vid solfångarna som jag har avläst på display (kan ha varit högre). Då fungerar ingen skumplast isolering........
Mina rör är isolerade med rörskålar med alufolie på utsidan från Rinkaby.

Ju mindre skarvar man har dessto bättre men helt skarvlöst är svårt att få till. Har själv en klämringskopplingsskarv uppe på vinden samt ett antal ute vid solfångarna på taket. Och jag har inte märkt någon form av läckage vid dessa.
 
Redigerat:
Kopparrör inlindade i stenull borde då också kunna fungera bra?
 
Snurre skrev:
Kopparrör inlindade i stenull borde då också kunna fungera bra?
Ja, fast hellre glasull än stenull, den har längre fibrer och är lite lättare att böja utan att den spricker.

Det kan bli sataniskt varmt runt rören. Vanlig grå cellplast smälter vid drygt 100 grader. Om man får ett elavbrott så att cirkulationspumpen stannar så stiger temperaturen upp till 200 grader i systemet. Cellplast smälter och formligen rinner bort.

MVH/Gano
 
Kopparrör på rulle och rörskålar från Rinkaby fungerar utmärkt!
Sen är det bara att sätta skarvkopplingar på strategiska platser.
För att sedan koppla vidare när det är dags!

Men en sak jag undrar. Hur isolerar man utomhus?
Rörskålarna är ju inte så lämpliga med tanke på regn m.m.

Har för mig att det finns något skal att sätta på som skydd.
Någon som vet?
 
Hej

Bäst är att undvika rör på taket så långt det är möjligt. Jag har alla rör dolda under plåtar eftersom min solfångare är försänkt i taket, men vore jag tvungen att dra rör så hade jag tagit rörskål och avslutat med väderbeständigt tejp, sedan lagt takplåt över för att undvika onödig väderexponering.

Tvingas man till friliggande rör på taket så är det bara svindyr och hyfsat temperaturbeständig rörisolering av gummi.

Fåglar kan ha viss åverkan på rörisolering...ett tips bara.

MVH/Gano
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.